• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Jan Jansen over Nimco: "Het zijn aardige mensen"

Jan Jansen over Nimco: "Het zijn aardige mensen"

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |INTERVIEW

Deze week ontving het Nederlandse schoenenbedrijf Nimco de Gouden Schoen 2016, een belangrijke erkenning voor leveranciers in de schoenenbranche. Nimco directeur Max Krol kreeg de prijs uit handen van Jan Jansen. Dat was niet zomaar een aardig gebaar van de bekende Nederlandse schoenenontwerper die vorig jaar zijn vijftig-jarig jubileum in het Rijksmuseum vierde, het bezegelde een mooie nieuwe samenwerking tussen twee mannen die beiden al decennia in de schoenenbranche actief zijn en allebei recent door een zakelijk dal zijn gegaan.

De samenwerking betreft de ‘Xsensible by Jan Jansen’ collectie, die de ontwerper voor Nimco heeft ontwikkeld. “Max vroeg mij de schoen minder tuttig te maken,” zegt Jansen. Aan inspiratie geen gebrek. “Max wilde een stuk of vijf modellen dus ik ben gaan tekenen.” Binnen de kortste keren had Jansen vijftien modellen op papier staan. Zes daarvan zijn uitgewerkt en nu te zien in de Xsensible showroom in het Cast inkoopcentrum in Nieuwegein. Inkopers tijdens de ISNL beurs eerder deze week, reageerden positief, zegt Krol. “Er zijn al orders geschreven in deze groep. En Tetsuya Nosaka - de man die de gepatenteerde balanszool, het geheim van de Xsensible schoen, ontwikkeld heeft - wil de Jan Jansen-lijn ook in Japan gaan verkopen.”

X van Xsensible én XBank

De letter ‘X’ van Xsensible lijkt een goed voorteken voor Jansen dit jaar. Twee weken geleden opende een andere ‘X’, die van XBank in Amsterdam. Het is een concept store annex gallerie en maakt deel uit van het chique hotel W en bijbehorend restaurant The Dutchess. Bij XBank wordt werk van Nederlandse ontwerpers verkocht en ook Jan Jansen verkoopt er zijn collectie made to measure herenschoenen. “ Vooraf verwachtte ik er niet zoveel van,” erkent hij, “maar het loopt heel goed. Veel hotelgasten komen geregeld in Amsterdam. Ze kopen mijn schoenen en halen ze bij een volgend bezoek weer op.”

De Xsensible collectie heeft Jansen in zes maanden tijd ontwikkeld. “Max dacht dat ik een soort hippe sneaker zou ontwerpen, maar het is een meer uitgewerkte vrijetijdsschoen geworden.” De hand van Jansen is zichtbaar in de robuuste en opvallende modellering en ook in de sprekende kleuren en prints, waarvoor de ontwerper dichtvaart op zijn vrouw Tonny, omdat zij dat volgens hem veel beter kan.

Hij is blij met het resultaat. Zorgen dat de Portugese Nimco fabriek de monsters zou verpesten had hij niet. “Ik lever geen schetsjes af,” zegt Jansen, “ik maak snijpatronen. Dus als het verkeerd gaat, dan is het mijn schuld. Maar ik heb wel vijftig jaar ervaring. Als ik vroeger tien modellen tekende, moesten er acht worden bijgeschaafd. Nu misschien een, soms twee, maar meestal gaat het in een keer goed.” In mei wordt hij 75, maar de ideale schoen heeft hij nog niet gemaakt vindt Jansen zelf. “Daar droom ik van. Dat ik een patroon maak waar ik niks aan hoef te corrigeren en dat het dan een bestseller wordt.” Niet dat hij dan op zijn lauweren zou rusten. Een kunstenaar moet creëren. Jansen: "Kijk naar Karel Appel, die maakte op zijn sterfdag nog een schilderij. Voor het geld hoefde hij dat niet meer te doen."

Nimco verwierf het patent op de speciale zool die de Xsensible maakt, al in 2007 maar de schoenenlijn is volgens Krol pas sinds 2015 een verkoopsucces in ons land. “Toen ik aan Tetsuya Nosaka vroeg hoe hij die schoen nou aan de man bracht, zei hij ‘het is heel simpel, ik vraag ‘Wilt u een schoen die u blij maakt’ en zo verkoopt hij zo’n 25.000 paar schoenen per jaar. Dus dat zijn wij in Nederland ook gaan doen. We zijn naar consumentenbeurzen gegaan, hebben schoenen weggegeven en steeds gevraagd ‘Wilt u een schoen die u blij maakt? En negen van de tien mensen worden er inderdaad blij van.” Het verkoopsucces van de Xsensible schoen betekent een ommekeer voor het 112-jaar oude bedrijf dat vier jaar geleden faillissement moest aanvragen voor de winkelketen House of Shoes.

Dat Tetsuya Nosaka de Xsensible by Jan Jansen lijn nu ook in Japan wil gaan verkopen is een opsteker voor Jan Jansen na de dramatisch verlopen samenwerking met de Ardenberg Groep, eigenaar van schoenenformules Van Dalen, Dr. Adam's, Bitter en Dicapolavori, die in 2012 aanving. Toen Ardenberg vorig jaar failliet ging, moest de ontwerper zijn naam terugkopen van de curator. “Ik heb me daar enorm in vergist,” zegt Jansen over de samenwerking. De 74-jarige ontwerper lacht, maar heeft een knauw gekregen van de nasleep. "Ik koester wel wrok," zegt hij met een brede grijns. Hij vertelt dat Nimco hem al eerder had benaderd, maar dat hij toen niet met het bedrijf in zee kon, omdat hij bij Ardenberg onder contract stond. “Ik was niet vrij.” Toen hij weer zelfstandig was, lag de weg open voor een samenwerking met het familiebedrijf dat hij goed kent, omdat zijn vader er ruim dertig jaar werkzaam is geweest, en waar hij een veel beter gevoel bij heeft. "Het zijn aardige mensen."

De carrière van schoenontwerper Jan Jansen leest als een roman. Het is het verhaal van een jongen die niet gelukkig was met zijn eigen schoenen. Hij had schoenen met dikke, degelijke zolen uit de kinderschoenenfabriek van zijn vader. Die jongen groeide op en werd een eigenzinnig schoenontwerper. Een vakman die al zijn leesten zelf maakt. Met de hand, zoals hij dat in een schoenatelier in Rome heeft geleerd. Een perfectionist ook, aan wiens ontwerpen niets veranderd mag worden. Wereldberoemd is hij niet, maar zijn ontwerpen zijn wel wereldwijd nagemaakt en van die kopiën zijn er miljoenen verkocht. 'Zippy' een enkellaarsje met een schuine rits dat hij in 1979 bedacht, werd door een Franse schoenenfabrikant gekopieerd en van die kopie zijn er midden jaren '80 in de VS een miljoen verkocht. In 2005 stond hij tweemaal op de voorpagina's van de landelijke dagbladen. Eerst was een kopie van zijn werk ontdekt in de collectie van Giorgio Armani, vervolgens bracht Prada een reproductie van zijn bamboeschoen - die dateert uit 1973 - op de markt. Uit: ‘Ik teken het zo en zo moet het worden’


Jan Jansen
Nimco
Xsensible