• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Jubileumshow Ronald Kolk; een groot cadeau

Jubileumshow Ronald Kolk; een groot cadeau

Door Luuk Krekels

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|REPORTAGE

Zevenhonderd gasten hebben hun beste gala outfits aangetrokken. Een belangrijk accessoire: de telefoon, met name de camerafunctie. In de Piquézaal van Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk stoten de vrouwen hun man geregeld aan om ze op de foto te zetten. De fotoshoot wordt abrupt onderbroken wanneer alle lichten uitgaan en Ronald Kolk op de digitale beeldschermen aan de muren verschijnt. Hij vertelt over het begin van zijn couture carrière en de reden voor zijn jubileumshow.

"Deze collectie is een cadeau voor mijn gasten", vertelt de Nederlandse couturier voor zijn show aan FashionUnited. “Ik zit dit jaar vijftien jaar in mijn atelier, De Overtoom, waar ik nu vijfentwintig couture collecties heb gemaakt. Ook word ik dit jaar vijfenzestig jaar. Al met al genoeg reden voor een feestje. In plaats van cadeaus te krijgen, wil ik het publiek graag iets geven. Vandaar dat het thema van deze show ‘Cadeaux’ heet.” Fanfares, balletdansers en zelfs een Michael Jackson impressionist waren onderdeel van het spektakel. Zij wisselden de modellen af om het publiek verder te entertainen.

Ronald Kolk viert vijfentwintigste couture collectie met jubileumshow

”Ik ben langer dan een jaar bezig geweest met deze collectie”, aldus Kolk. “Het is absoluut een feestcollectie. Er zijn zelfs een paar stukken waarvan ik denk dat ze misschien nooit verkocht worden. Maar ze zaten al zo lang in mijn hoofd, ze moesten gewoon gemaakt worden.” Van mantelpakjes tot galajapons, het kwam allemaal over de catwalk voorbij. Maar liefst vijfenvijftig stuks, voornamelijk in de kleuren goud en zwart, met overal strikken als verwijzing naar het thema. “De jurken op zichzelf zijn natuurlijk al uniek, maar dat zijn de stoffen ook. Van sommigen is slechts twee meter geweven. Het is eigenlijk niet van deze tijd”, lacht de ontwerper.

Kolk wil met zijn collectie een statement maken voor de nieuwe generatie. In de ontwerpen is veel gebruik gemaakt van borduursels met pailletten, glas en verschillende stenen. “Dit vereist een zekere ambacht.” De couturier benadrukt dat er wel mensen nodig zijn die dat kunnen. “Als die vakmensen er niet meer zijn, kan de ontwerper tekenen wat hij wil, maar is het verwezenlijken onmogelijk.” Kolk maakt zich dan ook een beetje zorgen over de modeopleidingen in Nederland. “Alle modeacademies van Nederland hebben samen zo’n tweeduizend studenten. Slechts enkele ontwerpers zijn er maar nodig. De academies zouden daar anders mee om moeten gaan. Personen met groot talent moeten ze stimuleren om zichzelf te ontwikkelen. De anderen die misschien wat minder getalenteerd zijn, maar wel mode leuk vinden, zouden wellicht een andere opleiding moeten krijgen. Ik ben bang dat er anders op een gegeven moment geen baan meer is voor al die modestudenten. Dan hebben ze straks vier tot zes jaar een opleiding gedaan en daarna zitten ze achter de kassa bij de Spar, omdat ze geen werk kunnen vinden”.

Ronald Kolk maakt zich zorgen om de toekomst van modestudenten

Om meteen aan te geven wat er allemaal in een goede designer moet zitten, somt de ontwerper een aantal belangrijke eigenschappen op: “Een goede couturier moet een ontzettend doorzettingsvermogen hebben en natuurlijk een absoluut talent bezitten. Je kan wel vakmatig iets leren, maar met een absoluut talent word je geboren. Een couturier moet elke vrouw kunnen kleden in elke situatie. Daarnaast moet hij breed georiënteerd zijn. Hoe ziet het sociale leven van mijn klant er uit? In welke kringen verkeerd deze persoon? Je moet deze kringen kennen. Je kan bijvoorbeeld geen fantastische avondjurk bedenken als je nog nooit op een gala geweest bent. Dit kost natuurlijk heel veel tijd.” Kolk refereert hierbij naar Jean Paul Gaultier, die eerst heel lang prêt-à-porterheeft gedaan voordat hij aan zijn couture begon. Als laatste belangrijke eigenschap noemt hij de term visie. “Dat betekent in de gaten hebben wat er over een paar jaar gedragen gaat worden. Je moet eigenlijk bijna een profeet zijn om dat soort sferen aan te voelen.”

Bijna dertig jaar werkt de couturier al aan zijn eigen visie. Volgens hem zelf heeft hij altijd al een duidelijke visie gehad. Door deze visie zijn er heel veel mooie dingen op zijn pad gekomen. “Ik heb tijdens mijn periode in New York mogen samenwerken met Bette Middler en de Pointer Sisters. Op Ibiza werkte ik met Grace Jones en met Bob Marley. Dat zijn toch wel hoogtepunten voor mij geweest.” Ook in Nederland heeft Kolk een aantal dingen mogen doen waar hij uiterst trots op is. “Werken met Liesbeth List en het koningshuis vind ik prachtig. En natuurlijk niet te vergeten het Amstelhotel. Van het kamermeisje tot de man aan de deur, ze gaan allemaal gekleed in mijn ontwerpen.”

Ronald Kolk: “Je moet als couturier bijna een profeet zijn”

De ontwerper gaat zijn toekomst vol energie tegemoet. Wel hoopt hij dat de tijden in Nederland beter zullen worden. “Ik zou graag een prêt-à-porter collectie willen hebben, maar dan moet het wel op de goede plekken hangen. Ik ben me er bewust van dat er in Nederland een beperking is in de mode. Ik kan wel dromen hebben, maar die zijn nu nog onrealistisch. Ik wil graag met beide benen op de grond blijven staan.”

Foto: Instagram @elizehuisje

Ronald Kolk