• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Katoenchecker nieuwe meetlat voor merken

Katoenchecker nieuwe meetlat voor merken

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Een meetlat die bekende modemerken beoordeelt op de mate waarin zij biologisch katoen gebruiken en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De naam voor deze meetlat: Katoenchecker. Dit uniek instrument is het resultaat van een onderzoek gedaan door vereniging van consumenten Goede Waar & Co. Niet eerder is er zo'n uitgebreid onderzoek gedaan naar modemerken.

De Katoenchecker en uitkomsten van het rapport worden op vrijdag 28 mei om 13:00 uur gepresenteerd op de Dam. Dat gaat gepaard met een enorme waslijn waar de vuile was wordt opgehangen, een menselijke 'egel' en duizenden wasknijpers. Een speciaal promotieteam gaat na dit startschot op reis door Nederland om overal wasknijpers en flyers uit te delen om zo aandacht te krijgen voor kledingmerken die steeds minder of nog steeds gebruik maken van giftige stoffen voor de productie van katoen. En waarvan onduidelijk is in hoeverre er kinderarbeid tijdens de productie voorkomt.

Rapport Net als in andere sectoren stijgt ook in de kledingindustrie de vraag naar maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Steeds meer consumenten willen weten onder welke omstandigheden hun (katoenen) kleding is geproduceerd. Goede Waar & Co heeft de productieketen voor katoenen kleding op verschillende aspecten geanalyseerd. Naar aanleiding daarvan is er een monitoringsysteem ontwikkeld om de productie in kaart te brengen op de gebieden milieu, sociaal en eerlijke handel. Een soort meetlat waarlangs de modemerken zijn gelegd om hun MVO-beleid inzichtelijk te maken. Modemerken als Kuyichi, Cora Kemperman en Hema scoorden goed. Expresso, H&M en WE kwamen minder overtuigend uit de bus. Teleurstellend zijn de merken: Mexx, C&A, Anotherwoman, Vanilia en Be One. Zij hebben niet aan het onderzoek meegewerkt.

In deze campagne is een uitgebreid rapport opgesteld door Goede Waar & Co waarin alle uitkomsten te lezen zijn zoals bijvoorbeeld de transparantie van het beleid en de verantwoordelijkheid die een bedrijf neemt voor de laatste schakel in de productieketen.

Katoenchecker Op de meetlat oftewel Katoenchecker staat informatie over 16 kledingmerken die door Goede Waar & Co zijn onderzocht.

Textiel