• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Kingpins: "Het gaat om netwerken, innovaties en ideeën uitwisselen"

Kingpins: "Het gaat om netwerken, innovaties en ideeën uitwisselen"

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |REPORTAGE

“Dit is de drukste dag die we ooit hebben gehad,” zegt Andrew Olah, oprichter van Kingspins. “Iedereen is heel blij.” Voor de vijfde keer vindt The Kingpings Show plaats in de Gashouder op het Westergasterrein. In het ronde gebouw presenteren de beste denimweverijen en fabrieken hun nieuwste innovaties en denimstoffen. Hoewel het natuurlijk een beurs is, gaat het vooral om netwerken en minder over zaken doen.

Olah is lovend over de opkomst op de eerste dag. “De bezoekers die hier komen zijn zo aardig en lief voor elkaar. Kijk, we hebben hier ook gewoon de eigenaar van G-Star rondlopen. En hij is zo aardig!”, zegt hij verguld. Natuurlijk komen veel denimkenners ook uit Amsterdam; de meerderheid van de klanten hebben ook een hoofdkantoor in de stad, maar dat maakt niet uit. Hoeveel mensen er vandaag zijn weet hij niet, om cijfers maakt hij zich niet druk vandaag. “Ik praat met heel veel mensen vandaag, maar vooral over hoe het met iedereen gaat.” De tweede dag is altijd even druk als de eerste dag, stelt de oprichter van Kingpins. Het is de vijfde show, en ze hebben nooit een verschil gemerkt tussen de twee Kingpins-dagen. “Andere shows zijn drie dagen of meer, maar deze is maar kort.”

Het wordt bevestigd door Bart van de Woesteyne van de stand Prosperity Textiles, die nauw met Olah samenwerkt. “Het wordt hier iedere editie drukker,” zegt hij. Hij komt uit België, maar werkt voor het Chinese bedrijf Prosperity Textile, dat gevestigd is in Shaoguan. Het bedrijf heeft meer dan 20 kantoren en zo’n 1.200 medewerkers over de hele wereld. Eerder gingen ze ook naar de beurs Denim by Premiere Vision in Barcelona, maar nu komen ze alleen nog naar Kingpins. “Steeds meer mensen komen naar Amsterdam, denim leeft hier meer. Hier gebeurt het.”

Vijfde editie Kingpins: netwerken, innovaties en ideeën uitwisselen

“We komen hier niet om te verkopen, het is meer een happening in plaats van een tradeshow,” zegt salesmanager Alberto Guzzetti van het Spaanse Tejidos Royo. Het in Valencia gevestigde bedrijf heeft 5 weverijen en 400 medewerkers. “We zijn begonnen met de eerste Kingpins in de Verenigde Staten en later zijn we mee gaan doen met de Europese editie.We zoeken een platform voor de denimindustrie en suppliers. Wij zetten heel erg in op duurzaamheid en daar horen geen goedkope prijzen bij. Maar bij Kingpins vinden we eerlijke klanten.” Zo werkt hij onder meer samen met merken als G-Star, Diesel en Kings of Indigo.

Guzetti: “Je deelt ideeën, praat over wat er in de denimwereld gebeurt met klanten en andere standhouders. Samen praten over de problemen waar je tegenaan loopt, en je emoties delen,” vertelt Guzzetti. Want denim is emotie, legt hij uit. “Als ik een jeans koop, wil ik een emotie voelen: de styling, de washing, de stijl van de denim. Het moet voelen als een tweede huid, iets wat je de rest van je leven wilt dragen.” Een gedeelte van de collectie die Tejidos Royo produceert is duurzaam. “We geven denim een tweede leven die we opnieuw verwerken en recyclen. Daarnaast werken we met veel stretch denim en sterke performance denim.”

De salesmanager is erg te spreken over de setting in de Gashouder. “De locatie is heel cool en de juiste plek voor dit soort business. Zo’n ruimte triggert mensen op de juiste manier. Heel inspirerend.”

“Denim moet voelen als een tweede huid”

Een van de inmiddels vaste bezoekers is ontwerper Jonathan Christopher. Sinds hij gevraagd werd voor de Global Denim Awards en uiteindelijk ook de eerste prijs won, is hij ‘helemaal om’ met denim. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij zelf ook van top tot teen in denim gehuld is - van eigen makelij natuurlijk. “Dit is een double faced denim bomberjack, met neopreen ertussen. Zo blijft ie rechtop staan. Het logo is met de hand gepuncht,” vertelt hij trots. Hij komt voornamelijk voor ITV Denim, de Italiaanse denimweverij waar hij mee samenwerkte voor de Global Denim Awards. “De relatie is nog steeds hecht, en ik kan altijd bij hen aankloppen voor nieuwe stoffen. De meeste stoffen die ik in mijn collecties gebruik komen van hen.”

De ontwerper spreekt met veel trots over zijn nieuwe ‘denim-familie’. “Weet je, ik kan het wel allemaal vertellen, maar beter laat ik het gewoon even zien.” Hij loopt rechtstreeks door naar de stand van ITV Denim, waar hij onmiddellijk de pareltjes uit het rek trekt. “Kijk, dit is waterafstotende denim. Het is een soort regenjas,” vertelt Christopher. “Ze hebben nu ook de wol-denim die ik samen met hen heb ontwikkeld in de collectie. Het voelt als een joggingbroek.” Hij speurt het rek af. “Dit is ook heel tof; een dubbellaagse denim, de bovenzijde is helemaal destroyed en de onderste laag komt er dan helemaal doorheen. Dat heb ik nog nergens anders gezien dan bij ITV Denim. Dat vind ik ook zo leuk aan hen, zij hebben altijd nieuwe dingen.”

“Hier, deze bedoel ik. Dit is ook denim,” wijst hij naar een pop met een broek die nog het meest op latex lijkt. “Dat is een hele bijzondere coating.” Paolo Gnutti, de vicepresident van ITV Denim -die overigens nog steeds in de wasserij staat-, komt erbij staan en licht toe: “Het is denim met een gesealde laag. Je kunt ‘m zo elastisch maken als je wilt, of juist laten cracken.” Daarnaast staat een pop met een glinsterende denim. Christopher: “Vorig jaar begonnen ze al met weven van denim met zilverdraad, dat hebben ze nu verder ontwikkeld. Met het 'destroyde' effect komt die glitter er helemaal doorheen.” “Het is disco inferno,” zegt Gnutti droog.

Kingpins-oprichter: “Denim leeft het meest in Amsterdam”

Volgens Olah is het succes van Kingpins toe te schrijven aan de unieke stad Amsterdam. “We hebben support van de hele denim subcultuur van Amsterdam, het leeft hier echt. Hopelijk blijven we hier voor altijd. De locatie is geweldig; de Gashouder is intiem, het plafond is prachtig en het Westerpark is zo mooi.” Hij looft de mooie omgeving, maar ook de knussigheid van de Westerparkbuurt. “Zoals de kinderopvang hier op het Westergasterrein, dat is toch geweldig?” Hij pakt zijn mobiel en scrollt door de foto’s. “Hier is het.” Hij laat een foto die hij maakte van een speciale bakfiets waar voorin drie tot vier kinderen passen. “Dit is echt geweldig! Dat vind je nergens anders in de wereld. Daarom hou ik zo van Amsterdam. Alles komt hier vandaag samen, op een perfect manier. Dit is een droom. Ik weet dat we nog een hele tijd in deze droom mogen leven.” Of eigenlijk in ieder geval nog een jaar, zegt hij met een knipoog. “Ik ben in ieder geval heel lucky en dankbaar.” Ook spreekt hij lovend over de gemeente Amsterdam. “Na het interview moet ik naar de boten rennen om de burgemeester bedanken. Hij heeft boten geregeld die ons naar het feest in de Hallen brengen. Dat zijn de dingen die de beurs uniek maken in de wereld, en waarmee de beurs zich onderscheidt van de andere Kingpins-steden zoals New York.”

Benieuwd hoe het eraan toe ging op de eerste dag van Kingpins? Bekijk de beursvideo’s van onze redacteuren voor een impressie en ontdek onze interactieve plattegrond hieronder. Beweeg de muis over de plattegrond om onze video's te bekijken.

Kingpins: "Het gaat om netwerken, innovaties en ideeën uitwisselen"


Kingpins