• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Kleding kopen via het web steeds gewoner

Kleding kopen via het web steeds gewoner

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Hoewel de groei van het online shoppen achter blijft bij het internetgebruik, wordt er toch steeds meer kleding online gekocht. Het aantal Nederlanders dat in 2001 minimaal een keer per maand internet, steeg met eenvijfde tot 61 procent. De online shoppers stegen slechts met 2 procent in aantal. De mindere stijging komt doordat meer 'conservatieve' Nederlanders het internet gebruiken, denkt Anco van 't Hof van NIPO Interactive. 'De internetgebruiker krijgt steeds meer weg van de gemiddelde Nederlander. Deze gemiddelde Nederlander is over het algemeen iets conservatiever qua internetgedrag dan de eerste gebruikers.'

Ook shoppen Nederlandse internetters liever in echte winkelstraten. Zij vinden het leuker en makkelijker om producten in een winkel te kopen, zeker gezien het feit dat met de enorme bevolkingsdichtheid op elke straathoek een winkel in de buurt zit. Bovendien zijn alle internetters bevreesd voor onveiligheid van virtuele aankopen. Het niet willen opgeven van creditcardgegevens geldt als de belangrijkste drempel voor online shoppen.

Boeken worden in Nederland het meest via het internet gekocht, 29 procent van de online aankopen zijn boeken. Op de tweede plaats staat muziek en cd's. Kleding leek in het verleden een moeilijk verkoopbaar product, maar wordt nu steeds meer online gekocht. Volgens Van 't Hof kan deze stijging mede worden verklaard doordat naast Wehkamp sinds enige tijd ook Neckerman en Otto op internet actief zijn.

Inmiddels maakt 61 procent van de bevolking van 16 jaar en ouder minimaal een keer per maand gebruik van het internet. Samen met de Scandinavische landen, Canada en de VS behoort Nederland nu tot de absolute wereldtop.

Online