• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Luxe merken minder luxe

Luxe merken minder luxe

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Enige tijd leek het of modemerken als Prada, Gucci en Versace in economisch slechte tijden nauwelijks minder verkochten, maar inmiddels heeft de recessie ook hier toegeslagen. Gucci leed in de eerste drie maanden van 2003 verlies, Richemont gaf een winstwaarschuwing af en ook Versace meldde verlies. De oorlog in Irak, SARS en de waardestijging van de euro zijn de belangrijkste boosdoeners, maar ook de bedrijfsvoering van de modehuizen zelf heeft de afgelopen tien jaar te wensen overgelaten, zo meldt de Economist. Naarmate de zonnebrillen van Gucci en de handtassen van Prada binnen het bereik van meer consumenten kwamen, dachten de modehuizen machtige imperia op te kunnen bouwen met luxe merken die een voortdurende stroom inkomsten genereerden. Zij concentreerden zich echter zo nadrukkelijk op hun ene grote, exclusieve merk, dat zij in de problemen kwamen toen de merken als steeds minder exclusief werden gezien en een recessie in aantocht was. Het lijkt erop of de meeste grote modehuizen hun piek eind jaren negentig beleefden en sindsdien van een prestigieus imago afgegleden zijn naar slechts een van vele luxe merken. (Economist)

Luxe