• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Luxemerken verliezen miljarden aan Japanse kopieën

Luxemerken verliezen miljarden aan Japanse kopieën

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Een aantal van 's werelds meest beroemde luxemerken, waaronder Louis Vuitton, Chanel, Prada, Gucci, Bulgari, Rolex en Cartier, verliezen ongeveer $4.3 miljard aan de verkoop van nepartikelen op internet, volgens een rapport in de Financial Times. Meer dan de helft van alle luxemerkproducten die op internet in Japan worden verkocht zijn kopieën. Volgens Laurent Dubois, voorzitter van de Japanse tak van de Union des Fabricants, een wereldwijde organisatie die vervalsingen bestrijdt, is Japan er het slechtst aan toe. Het probleem trekt de belofte die Japan in 2002 maakte om van het land "een land van intellectueel eigendom" te maken in twijfel. Fabrikanten eisen nu nieuwe regels om het nepgoederen tegen te werken. De import van vervalste goederen in Japan is toegestaan mits het voor "persoonlijk gebruik" is. Het resultaat hiervan is dat er een netwerk van importeurs is ontstaan die nepproducten uit China en Zuid Korea het land in brengen onder het mom van persoonlijk gebruik. Bedrijven ervaren grote verliezen als gevolg van de lakse wetgeving omtrent "parallel import" - goederen die zonder toestemming van de eigneraar van het merk geïmporteerd worden en de online verkoop van nepgoederen kan onmogelijk verhinderd worden. Internet service providers zijn niet wettelijk verplicht verdachte goederen van veilingsites te verwijderen en ontvangen bovendien vaak een commissie op verkochte stukken. Volgens Dubois is de boete ook niet hoog genoeg om handelaren van nepartikelen ervan te weerhouden. De Japanse regering heeft blijkbaar gehoor gegeven aan de klachten en is van plan een aantal wettelijke aanpassingen te maken waarbij internet service providers verplicht zijn de namen, adressen, bankrekeningen en overige gegevers van verdachte handelaren vrij te geven. Dubois zei dat de Union des Fabricants momenteel in onderhandeling was met het Ministerie van Justitie en het Ministerie van Economie, Handel en Industrie en dat hij ervan overtuigd was dat er dit jaar een oplossing zou komen. Het Ministerie van Economie, Handel en Industrie overweegt nu ook de wetgeving zodanig aan te passen dat de import van nepartikelen voor persoonlijk gebruik verboden is.

Luxemerken