Maisons de Mode 48h Lille: Vijf labels om in de gaten te houden
bezig met laden...
Wanneer je denkt aan een festival voor opkomende merken in Frankrijk - dan is Parijs de enige mogelijke locatie, toch? Dit keer niet. Mode-incubator Maisons de Mode koos thuisstad Lille, nabij de Belgische grens, als locatie voor het evenement dat vorig weekend plaatsvond, en dat jonge, opkomende merken in de schijnwerpers zette.
Met het schilderachtige Lille - met zijn bloeiende winkelstraten, moderne bars, restaurants en cafés en een overvloed aan typisch Franse delicatessenzaken - als decor, presenteerden 26 ontwerpers hun creaties onder de hoede van United Fashion's European Talentpromotie. Naast Brussel (MAD Brussel), omvat deze organisatie ook evenementen in Antwerpen (Flanders DC), Berlijn (German Fashion Council), Riga (Baltic Fashion Federation), Skopje (Fashion Week End Skopje), Lissabon (Moda Lisboa) en Lille/Roubaix (Maisons de Mode). Hier zijn vijf deelnemende labels om in de gaten te houden:
Faulhaber
Het Berlijnse tassen- en accessoiresmerk van Melanie Faulhaber produceert lederwaren in de kleuren cognac en zwart. Alle tassen worden vervaardigd in strenge overeenstemming met de EU-milieurichtlijnen. Het leer is op plantaardige wijze gelooid. Voor de productie werkt het label samen met een werkplaats in het zuiden van Duitsland, welke al ruim tweehonderd jaar wordt doorgegeven van generatie op generatie. Momenteel verkoopt Faulhaber haar tassen voornamelijk via directe verkoop aan markten. Zo kan ze rechtstreeks contact hebben met klanten en hen vertellen over het verhaal van haar merk, vertelt ze aan FashionUnited. “We willen lang houdbare producten,” zei ze. “Iets wat je kunt doorgeven. Mijn droom is dat ik op een dag, als een oude, grijze vrouw, één van mijn tassen tegenkom op een rommelmarkt.”
Tanja Christiani
Ontwerpster Tanja Christiani, de tweede Duitse die aan het evenement deelneemt, produceert zonder het gebruik van leer, zijde, wol en bont. Haar zwarte, kaki en pastelkleurige jurken zijn gemaakt van katoen en viscose, met touwachtig satijn of zijde. “Ik ben zelf veganist, dus het was een logische keuze voor mijn collectie,” zei ze. Ze verkoopt haar kledingstukken momenteel in twee conceptstores in Berlijn, en in haar studio. Daarnaast wil ze haar casual, vrouwelijke collecties met een minimalistische, Scandinavische stijl bij meerdere verkooppunten in Duitsland en wereldwijd gaan aanbieden.
Chlore
Luxe, hoogwaardige zwemkledingstukken zijn de specialiteit van Chlore, een ontwerpersduo uit Roubaix, Frankrijk. De eenvoudige maar goed doordachte items, die ofwel omkeerbaar zijn ofwel zijn gemaakt met een versterkt geïntegreerd corsage, zijn al verkrijgbaar bij Le Bon Marché en bij een speciaalzaak in Roubaix. Het in 2018 gelanceerde label werd neergezet als een goed voorbeeld van een jong merk dat alles goed voor elkaar heeft tijdens gesprekken om kopers aan te spreken.
Gamme Blanche
Marine Penet richtte in 2016 het sieradenmerk Gamme Blanche op. De voormalige fotostylist ontwerpt minimalistische en grafische sieraden in Lille, welke zijn geïnspireerd op en beïnvloed door architectuur en natuur. Gemaakt van fijn verguld zilver of messing, worden de items geproduceerd door ambachtslieden in Jaipur, India. Ze werken volgens de traditie van de Maharajas - traditionele en wereldberoemde kennis van goudsmeden. Penet respecteert de ethiek van het merk door ervoor te zorgen dat er in de werkplaatsen geen kinderen werken en dat elke arbeider een passend salaris plus een vrije dag per week ontvangt. De designer houdt rekening met CO2-uitstoot door te kiezen voor natuurlijk en recyclebaar verpakkingsmateriaal.
Urban Circus
‘High Visibility Clothing’ is de kern van Urban Circus, een merk dat is gespecialiseerd in de groeiende nichemarkt van fietskleding. Statistieken over verkeersongevallen waarbij fietsers betrokken zijn, zijn beangstigend: Volgens het Bureau voor de Statistiek stierven vorig jaar 445 fietsers in het wegverkeer, en zo’n 89.000 fietsers waren betrokken bij verkeersongevallen. Om fietsen in de binnenstad veiliger te maken, heeft het merk zich gespecialiseerd in reflecterende jassen en andere bovenkleding. De uitdaging was om de kenmerkende prints van het label, zoals stukken sinaasappel, bananen of palmbladeren, op het reflecterende materiaal aan te brengen. Het samenwerken met een bezorgservice hielp het bedrijf om de juiste hoeveelheden vast te stellen, om zo de gewenste resultaten te bereiken. Het plan is om meer slimme functies in de jassen te implementeren.
Beeld: Tanja Christiani Lookbook SS20
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.