Mannenmodetrends volgens modeprofessionals op de Modefabriek

Wat zijn op dit de grootste mannenmodetrends en op welke trends stevenen mannen af? Daarover ging mannenmode connaisseur en editor in chief bij JFK magazine Willem Baars met mannenplatform man-man.nl oprichter Joris van Velzen, stylist Steven Dalhberg en Esther van Maurik, hoofdredacteur van Link, in gesprek tijdens een MF Talks op de Modefabriek wintereditie 2019. FashionUnited was aanwezig en noteerde waar volgens de experts als retailer op te letten.

Panel talk man en fashion

Willem Baars: “Wat is opgevallen op de mannenmodeweken in Milaan en op Pitti Uomo in Florence op het gebied van mannenmode?”

Steven Dahlberg: “Deconstructie in mannenmode is net als vorig jaar nog steeds een thema.”

Joris van Velzen: “Waar wij op ons onlineplatform Man Man veel aandacht aan hebben besteed zijn laagjes. Het mag voor de man allemaal wat stoerder en minder strak. Denk aan baggy jeans, cargobroeken en stevige laarzen.

Esther van Maurik: “Ik zie ook wijdere silhouetten en meer lagen bij mannen: het hoeft allemaal niet meer zo strak. Verder zag ik in Florence tijdens Pitti Uomo veel corduroy en wollen truien. Teddy voor mannen vond ik heel nieuw.”

Baars: “Wat zijn dé mannenmode musthaves van nu?”

Van Velzen: “Newsboy caps, cargobroeken, chino’s, wollen truien, baggy jeans en cowboyboots.

Dalhberg: “Qua inkoop is het mooi om branded (kledingstukken met daarop in het groot de merknaam red.) en non-branded kleding als combinatie te verkopen. De oudere man hoeft niet helemaal kleurrijk en uitgedost in sportswear met logo rond te lopen maar kan wel één item aan zijn garderobe toevoegen en op die manier meegaan met de tijd. Als we het hebben over musthaves: crossbody bags en kleding met militaire invloeden.

Van Maurik: “De baggy broek, zeker wol, zeker de cap en ik ben benieuwd wat corduroy (ribstof red.) gaat doen. Ik zag op de mannenmodeweken zelfs een corduroy overall. Dit is misschien nog te gewaagd voor de Nederlandse man.”

Baars: “Hoe zit het eigenlijk met de populaire sportsweartrend, zet die nog voort?

Dalhberg: “Je ziet op de Modefabriek dat overal sportswear aanwezig is: de man verlangt naar comfortabele en functionele kleding. Op de modeweek in Milaan showde Dolce & Gabbana als een van de weinige een collectie met de nadruk op klassiek en elegant. Zoals ik het zie: of je onderscheid je als merk of je gaat mee met de sportsweartrend. Kijk naar jongeren: er is niemand onder de dertig jaar die nog echt een pak, draagt behalve voor speciale gelegenheden zoals een bruiloft.

Baars: “Hoe staat denim ervoor?

Dalhberg: “Ik heb weinig denim gezien op de catwalk van de mannenmodeweek in Milaan. Misschien is de rek eruit. Dit is een constatering, ik heb geen cijfers. Aan de andere kant weet ik dat er een grote ontwikkeling gaande is betreft duurzaamheid en comfort in de denim-industrie.

Van Maurik: “Je ziet dat grote denimmerken zich zijn gaan richten op duurzaamheid. Dit moet ook wel, zij worden er als eerste op aangesproken. Denim als trend leeft niet en toch ook weer wel. De Nederlandse man draagt nog steeds veel denim. De skinny die we met moeite op de markt hebben geïntroduceerd is niet meer weg te denken. Zie de Nederlandse man er maar weer uit te krijgen. Voorlopers hebben de skinny jeans al verruild voor de chino. Als je echt heel hip bent trek je een corduroy broek aan.

Baars: “Mannen staan bekend als slechte shoppers. Joris, jij hebt met Asos gesproken over het winkelgedrag van mannen, wat was de conclusie?”

Joris: “Aangaande online koopgedrag: mannen moeten het zien en dan kopen ze het. Het model waarop de kleding gepresenteerd wordt, is heel belangrijk. Kan ik mezelf identificeren met de persoon die ik voor me zie? Bij Asos hebben ze het beleid dat als een bepaalde trui niet binnen vijf dagen een x aantal keer verkoopt, het op een ander model wordt gepresenteerd. Je ziet bij Asos duidelijk het verschil in modellen. Zij zijn constant op zoek naar het juiste model voor de subcultuur.

Baars: “Wat is de boodschap voor retailers aangaande mannemodetrends?

Van Velzen: “Blijf als verkoper trouw aan je eigen stijl en ga dit verkopen. De retailer moet zich kunnen identificeren met de producten die hij/zij verkoopt. Help mannen hoe kleding te combineren en geef ze opties. Vaak zien mannen alleen een look en meer niet.”

Dalhberg: “Retailers moeten uitkristalliseren wie hun klant is. Als je veel trendsetters in je stad hebt, kun je veel prikkelender inkopen. Zit je in het oosten van het land, dan zijn de trendsetters schaars en moet je het doen met trendvolgers. Probeer binnen het segment grensverleggend in te kopen. Mannen zijn passieve consumenten, maar als ze eenmaal weten wat lekker zit, blijven ze die stijl heel trouw.

De markt voor mannenmode is de afgelopen vijf jaar explosief gestegen en de markt voor luxe mannenmode groeit volgens Business of Fashion sneller dan dan die voor vrouwenmode. In 2017 groeide het heren bovenmode segment in Nederland 7,1 procent. In Engeland behelst mannenmode 26 procent van de totale kledingmarkt.

Beeld: Louis Vuitton AW19 via Catwalkpictures.com

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN