• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Marlies Dekkers op vleugels

Marlies Dekkers op vleugels

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Samen met een zaal vol dansende fans vierde Marlies Dekkers op maandag 1 september in het Museum Boijmans van Beuningen het tienjarig bestaan van haar lingerielijn. Dat deed zij niet alleen door middel van de wervelende show van haar nieuwe wintercollectie. Ter gelegenheid van het jubileum presenteerde zij namelijk ook haar nieuwe boek en gaf zij bovendien een voorproefje van haar ideeën voor de zomer van 2004.

In een hal van het Boijmans van Beuningen, tussen het design-glaswerk, staat een enorme catwalk opgesteld. Eromheen groeperen zich mooie mannen en vrouwen, die hier en daar een tikje ondergoed showen: het zijn de dragers van het ondergoed van Marlies Dekkers. Voor het meerendeel bestaan zij uit trouwe groupies die de mogelijkheid kregen via haar nieuwsbrief een kaartje voor het tienjarig jublieum van Undressed te bemachtigen.

Velen van hen zijn bekenden van tv of theater. Zo staat Loes Luca tussen hen, die eens een varietévoorstelling maakte waarbij al het bedienend personeel gehuld was in Marlies' niemandalletjes. En ook Tonny Eijk en Beertje van Beers bevinden zich onder het publiek. Een ding hebben alle aanwezigen gemeen. Ze stralen zelfvertrouwen uit, maar ook vertrouwen in hun ondergoedmaakster. Fier tonen ze het T-shirt met haar logo, dat als toegangsbewijs diende.

Opzwepende dance van de dj, die in het midden van het podium staat, laat iedereen swingen. En dan begint het. Een rij modellen, allen met kunstig ingevlochten haren en donkere slaapkamerogen, loopt trots het podium op. Ze zijn sexy, maar ongenaakbaar en hebben meteen de macht over de toeschouwer. Net als de zwarte nachtvlinders die op de grote zwarte bloemencorsages om hun nek zijn aangebracht lijken ze voorbij te vliegen.

Het ondergoed is zacht, met mooie voorgevormde cups, die Marlies Dekkers kan maken sinds haar lijn geproduceerd wordt door het Ace Style Apparel, uit Hong Kong. Bij het bedrijf heeft zij een team naaisters in dienst dat alles wat zij bedenkt analyseert en uitvoert. Het beschikt bovendien over de allernieuwste productiemethoden. En dat is te zien. De bh's lijken om het lichaam gegoten en zijn glad en fluweelachtig. Dat geldt ook voor de kunstig gesneden slips en de prachtige gladde bodys met rits aan de voorkant. Natuurlijk accentueren de zwarte bandjes, waar Marlies zo bekend om is, de lijnen in het lichaam, zoals de v's boven de borsten of de rug. De shorts en strings van de heren, die onder luid gejuich op de planken verschijnen, getuigen van hetzelfde gevoel voor detail.

Ook de nachtkleding van de Nightdressed lijn ziet er heerlijk comfortabel sexy uit. Wijd zwart satijn laat precies die delen van het lichaam zien die gezien moeten worden, zonder te veel bloot te geven. Vooral een luchtig overslagjurkje met opengewerkte rug gooit hoge ogen. De kleren spreken voor zich. Misschien dat daarom de modellen in hun mond een zwarte vlinder dragen. Dan verschijnt de presentatrice in een van Marlies' creaties. Zij introduceert de ontwerpster, die in een strakke outfit van soepel leer het toneel op komt dansen. En zij vraagt Marlies waar de inspiratie voor haar werk vandaan komt.

Dekkers vertelt dat zij altijd moeite heeft gehad de woorden in haar hoofd, die tot haar creaties leiden, ook uit te spreken. Daarom heeft zij Meghan Ferrill gevraagd haar te interviewen en de woorden voor haar vorm te geven. De gesprekken die zij samen hadden, vonden hun vorm in het boek over Marlies Dekkers. Het is zo een boek geworden dat vooral over die inspiratie gaat. Aan de hand van '33 propositions' komen daarin uiteindelijk dertig begrippen naar voren, omgeven met foto's van het werk van Marlies. Twee vrouwen noemt Dekkers verder als bron van haar bevlogenheid. Haar lerares Nederlands, 'juffie', Adele Speekenbrink, die haar kennis liet maken met poëzie. En Nelie Kroes, die samen met de lerares op het podium verschijnt en een exemplaar van het boek in ontvangst neemt.

Nadat Marlies de mensen heeft bedankt die buiten in het museumpark -in de regen- haar show op grote schermen volgen, komt zij met een nieuwe verassing. Haar nieuwe badkleding en ondergoedlijnen voor de zomer, die nog nergens te koop zijn, worden getoond. De modellen komen weer op, ditmaal getooid met halscorsages van doorzichtig plastic. Weer zijn er overal vlinders, maar dit keer zijn ze transparant, felgekleurd en zomers. Ze begeleiden de badmode van 2004, die opvalt door de haltertops, de kleuren en prints en de natuurlijke coupes.

De Sundressed vrouw van Marlies Dekkers toont zich volgend jaar in roze en geel. Bij deze badkleding ligt het accent op de achterkant. Daar komt de van voren strak ogende kleding bij elkaar in grafische belijningen van straps en strepenprints. De ondermode is gelaagd, waarbij kobaltblauwe accenten en zwarte geregen lijfjes de boventoon voeren. Maar er is ook een witte, sportieve lijn, waarbij het draagcomfort goed zichtbaar is. Tijdens deze hele show staat Marlies dansend achter de draaitafel. En dansend rond ze de avond af, door nog een keer met haar modellen over de catwalk te swingen.

"Wat we zouden willen is dat we, als een preperateur een dode vlinder prepareert en zo opprikt dat hij lijkt te leven, woorden zouden kunnen vastpinnen, ze stil houden", schrijft Meghan Ferril in het boek over Marlies Dekkers. Met haar nieuwe ondergoed bewijst deze laatste eens te meer, dat schoonheid soms wel vast te prikken is. (Marieke van der Poel)

 

Marlies Dekkers