Mexx: groei en ontwikkeling van het modemerk
bezig met laden...
Mexx, het modemerk dat in de jaren tachtig werd opgericht door Rattan Chadha, heeft enkele roerige jaren achter de rug. In augustus 2017 wisselen de merkrechten van het label voor de vierde keer van eigenaar. Ditmaal komen ze in de handen van Nederlandse holding RNF. FashionUnited dook in de geschiedenis van het merk sinds de eerste overname in 2001 en gidst je langs de belangrijkste momenten uit historie van het modebedrijf. Lees hier alles over de groei en ontwikkeling van Mexx.
2000
Rattan Chadha verkoopt Mexx aan Liz Claiborne
Tot begin jaren nul ging het goed met het van oorsprong Nederlandse modemerk (opgericht in 1986). Mexx kwam toen in handen van het Amerikaanse Liz Claiborne. Rattan Chadha, oprichter van Mexx en ten tijde van de overname door Liz Claiborne in 2001 tevens nog directeur, sloeg met de verkoop een miljoenenslag. Het beursgenoteerde Liz Claiborne telde meer dan 300 miljoen euro neer voor het modemerk. De Mexx-topman bleef aan als bestuursvoorzitter.
2003 - 2006
Miljardenbedrijf: Mexx hongerig naar Amerikaanse droomBij de overname leek het een glorieus tijdperk te worden: meer expansie, meer omzet, meer winst en bekend worden in Amerika. In Europa en Canada gaat het goed, dus in Amerika zal Mexx ook wel aanslaan, zo was de redenering.
In de jaren daarop breidde Mexx uit met een webshop, sportschoenencollectie, premium jeanslijn, een outletstore en een flagshipstore in Londen met een nieuw winkelconcept. Ook levert het merk zes in plaats van vier collecties per jaar. De laatste trends kunnen zo beter gevolgd worden, en Mexx wil immers het ‘meest gewilde merk zijn in het middensegment’.
2006
En dan stapt Rattan Chadha opIn juni 2006 komt het hoge woord er uit: “Mexx is nu bijna een miljardenbedrijf en het groeit nog steeds, tweecijferig zelfs. Voor mij is het tijd om aan het tweede hoofdstuk van mijn leven te beginnen.” In het eerste hoofdstuk van zijn leven kwam Chadha van het Indiaase New Delhi naar Nederland. Hij had zo’n duizend gulden op zak. Toen dat op was, richtte hij in de jaren tachtig twee kledingmerken op: Moustache voor mannen en Emmanuelle voor vrouwen. Zes jaar later voegde hij de merken samen. De twee letters ‘X’ moesten de merken als kusjes aan elkaar doen smelten.
2006 - 2008
Omslagpunt; einde Amerikaans avontuur MexxChadha’s vertrek lijkt een omslagpunt voor Mexx. Kort na de aftocht van de oprichter krijgen de Mexx-winkels opnieuw een kersverse inrichting, onder leiding van de nieuwe CEO Jeff Ferdell. In 2008 wordt er voor het eerst gesproken over een ‘kritiek punt van de Mexx-omzet’. In Groot-Brittannië gaat Mexx zich uitsluitend nog richten op wholesale in plaats van retail, driehonderd werknemers verliezen hun baan. Productieverbeteringen, structurele veranderingen en nieuw leiderschap moeten het merk er weer vooruit helpen.
Oplettende ondernemers hadden al eerder alarmbellen horen rinkelen bij Mexx. In 2007 kwam er een einde aan het Amerikaanse avontuur van het Nederlandse label. Wat tweehonderdvijftig filialen moesten worden, werden er zeven en ook die gingen dicht. Volgens een New Yorkse kledingwinkelconsultant in de krant, Howard Davidiwitz, begrepen Amerikaanse consumenten Mexx niet. De kleding was niet trendy genoeg om kopers op zoek naar iets modieus te trekken en tegelijk te prijzig voor koopjesjagers.
2008 - 2011
Het gaat bergafwaarts met MexxDe tegenvallende resultaten in de Verenigde Staten lijken een voorbode voor de prestaties in Europa. De Bijenkorf vindt Mexx ineens wel ‘erg gewoontjes’ en besluit te stoppen met de verkoop van het modemerk.
De verkopen van Mexx dalen kwartaal na kwartaal. De collecties werden als ongeïnspireerd ervaren en de concurrentie van fast fashion ketens zoals Zara en H&M was erg groot. In 2009 lijdt Mexx een operationeel verlies van 44 miljoen dollar.
zomer 2011
Mexx verkocht aan The Gores Group "De nieuwe CEO Thomas Grote (aangesteld in 2009) hoopt het tij te kunnen keren. Het businessmodel wordt hervormd, de presentatie en de communicatie moeten worden opgefrist. “Met de juiste strategie brengen we Mexx terug waar het was.”
In de zomer van 2011 verkoopt het Amerikaanse moederbedrijf van Mexx, Liz Claiborne, het Nederlandse merk voor 85 miljoen dollar aan investeringsbedrijf The Gores Group.
2012
Verbeteringen blijven uitNa de overname door The Gores Group wilde Thomas Grote zich sterker richten op het middensegment. En op wholesale, waardoor enkele winkels hun deuren moeten sluiten - zoals die in de PC Hooftstraat - en twintig banen werden geschrapt op het hoofdkantoor in Amsterdam.
De gewenste verbeteringen lieten zich niet zien. In 2012 was in de totale groep sprake van een verlies van 86 miljoen euro en in 2013 een verlies van 82 miljoen euro op een omzet van 452 miljoen.
december 2014
Faillissement volgtBegin maart 2014 nam Mexx de beslissing om ook de online store dicht te gooien, een stap die veel opzien baarde in de branche.
In december 2014 verklaard de rechtbank van Amsterdam Mexx failliet. Het faillissement van Mexx raakt alle grote bedrijfsonderdelen: Mexx Europe International; Mexx Holding Netherlands; Mexx Europe en Mexx Europroduction. Het merk heeft op dat moment winkels in vijftig landen. In Europa zijn dat 315 winkels, waarvan het merendeel door franchisenemers wordt geëxploiteerd. Het bedrijf heeft zo'n 1500 mensen in dienst.
Later volgt ook een faillissement voor de Duitse en Belgische tak van Mexx.
januari 2015
Eroglu Holding betaalt 21 miljoen euro voor doorstart MexxEind januari 2015 wordt een koper gevonden voor het modebedrijf. Het Turkse kleding- en retailbedrijf Eroglu Holding betaalde 21 miljoen euro voor het merk. Ter vergelijking: toen de oprichter van Mexx, Rattan Chadha, het bedrijf verkocht aan Liz Clairborne, kreeg hij daar 430 miljoen dollar voor (393 miljoen euro).
Het bedrijf koopt het failliete Mexx om op deze manier de wereldwijde positie van de groep te versterken. Naast Nederland wordt ook in België en Duitsland een doorstart gerealiseerd.
augustus 2017
Mexx overgenomen door Nederlandse RNF GroupDinsdag 15 augustus wordt bekend dat Mexx is overgenomen door de Nederlandse RNF Group.
Het nieuws komt na de aankondiging in april 2017 dat de holding op zoek is naar een investeerder en wanneer deze niet gevonden wordt, het merk volledig wil verkopen. Twee maanden later, in juli, volgt het nieuws dat Mexx zich terugtrekt uit Rusland.