• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mitex-onderzoek modeondernemers

Mitex-onderzoek modeondernemers

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Modeondernemers hebben weinig gevoel voor cijfers. Het publiceren van jaarcijfers wordt hoofdzakelijk als een noodzakelijk kwaad voor de belasting gezien. Ook worden die eigen cijfers hoogste zelden vergeleken met met die van collega`s. Hans Oudshoorn van Mitex vindt dat jammer, "want" zegt hij deze week in Textielvisie, "hieruit valt veel te leren."

Het onderzoek 'Ondernemer ken uw plaats' werd uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie Mitex en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Management Centrum, een samenwerkingsverband voor specialisten in het mkb, onderzocht de relatie tussen kostenstructuur en bedrijfsresultaat in vergelijking met plaatsgrootte en locatietype. Ondernemers kunnen met de resultaten doelstellingen onderbouwen en de kostenstructuur toetsen.

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat herenmodezaken op een B-locatie vaak beter af zijn dan die op een A-locatie. De klanten (mannen) hoeven hierdoor niet een drukke winkelstraat in en kunnen makkelijker parkeren. Een andere uitkomst is dat modeondernemers weinig gebruik maken van urenmanagement, waardoor nog een aanzienlijke productiviteitsverbetering haalbaar is. De personeelskosten in een herenmodezaak liggen hoger dan in een dameszaak, onder andere omdat mannen meer advies nodig hebben bij de aanschaf van kleding.

Mitex