Moam Collective 2015: ‘Samenstelling team is cruciaal’
bezig met laden...
Zie als afgestudeerde modeontwerper maar eens aan een baan te komen. Hoe goed je ook bent, het is lastig om een plek te vinden. Dat weet Martijn Nekoui ook. Hij is de oprichter van het Moam Collective, het collectief waarin jonge afgestudeerde ontwerpers die ondersteunde door gevestigde namen in zes maanden een collectie creëren. Voor de tweede editie heeft Moam vijf jonge ontwerpers geselecteerd, te weten Anbasja Blanken (HKU), Barbara Langendijk (Artez), Maartje Peeters (Amfi), Tijme Veldt (Rietveld) en Hanna Wouda (KABK). Allen cum laude afgestudeerd, maar de droombaan nog niet gevonden. Een half jaar lang werd er gewerkt aan de collectie, die gepresenteerd werd in het Rijksmuseum.
Tweede editie Moam Collective in Passage van het Rijksmuseum
Met als thema ‘Re-renaissance’ was de Passage van het Rijksmuseum de perfecte locatie voor de tweede collectie van Moam Collective. “Geen enkele andere locatie had bij dit thema gepast,” zegt Nekoui. “De collectie, de locatie, het weer, het concept; alles kwam samen. Ik ben zo ontzettend trots op het eindresultaat.” Naast meewerkende namen als Frans Ankoné en Cecile Narinx waren ook vrienden van het collectief Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin en ontwerper Claes Iversen aanwezig bij de catwalkshow.
De Renaissance was het uitgangspunt voor de collectie, waarbij de rijkdom uit deze periode werd gecombineerd met het ‘crisisgevoel’ en het individualisme. Het resulteerde in een prikkelende collectie, bestaande uit achttien vrouwelijke looks en zes mannelijke looks. Bij de vrouwen lag de nadruk op unieke silhouetten met eigen gemaakte stoffen en prints, en bij de mannen lag de nadruk op nonchalante tailoring en een creatieve visie op duurzaamheid. In de hele collectie draait het om duurzaamheid, innovatie en ambacht. De helft van de stoffen werd ontwikkeld in het Textiellab in het Textielmuseum in Tilburg. Ook werd er samengewerkt met KLM, zo hebben de ontwerpers zelf een hele dag rondgelopen door de hangars, vertelt Nekoui. “Met KLM worden oude materialen als rubber banden, veiligheidsgordels en bekleding ge-upcycled en in samenwerking met het Textielmuseum ontwikkelt het collectief eigen stoffen die vervolgens in het Textiellab worden geproduceerd,” zei Moam in een persbericht, voorafgaand aan de show. Het resulteerde onder andere in een hemelsblauwe, semi-transparante jurk met gerecycled leer waarin tientallen oude, lederen hoofdsteunen uit de Business Class werden verwerkt. Het stofgebruik en de craftmanship waren belangrijke pijlers voor het collectief dit jaar.
Nekoui: “Het is een uniek project waarin ontwerpers en partners met elkaar samenwerken. Iedereen vindt het ook een tof project om aan mee te werken, van het Rijksmuseum, Philips tot KLM.” Hij is apetrots op zijn vijf ontwerpers. Opvallend is dat er dit jaar voor een team van vijf ontwerpers is gekozen, want vorig jaar waren het er nog acht. “Ja, dat was teveel,” geeft de initiatiefnemer toe in een voorgesprek met FashionUnited. En daarom dus een kleiner team. “In het begin moesten ze aan elkaar wennen, en ook aan het concept. Maar nu zijn het vrienden geworden,” aldus de initiatiefnemer trots. Moam Collective is zijn lievelingsproject. “Er zijn nu eenmaal geen restricties, geen regels en geen draaiboek. Het gaat om pure creatieve vrijheid.”
Moam Collective 2015: jonge designers x gevestigde namen
Een jonge ontwerper komt niet zomaar in aanmerking voor het team van Moam Collective. Uitverkorenen moeten stressbestendig zijn, in een team kunnen werken, gewend zijn aan deadlines en bovenal creatief zijn. “We hebben contact met alle hoofden van de modeacademies en gaan ook naar alle afstudeershows,” vertelt Nekoui. Het was wel puzzelen welke vijf het dit jaar moesten worden, zegt de initiatiefnemer. “De samenstelling is cruciaal voor de uitkomst. Het moet een interessante kruisbestuiving zijn, waarin iedere designer zijn eigen talent heeft. Zo is de een beter in stofbewerking, de ander in prints en weer een ander in patronen.”
Tijdens de productie wordt het team bijgestaan door Frans Ankoné, Peter Leferink en Mariette Hoitink. Nekoui: “Frans Ankoné is de fashion coach, hij weet alles van iedereen. Peter Leferink is degene die iedereen kan motiveren, zodat designers de mooiste designs maken. Hij is het beste in de evaluatie. Mariette Hoitink is de managing director.” Daarnaast wordt het collectief gecoacht door onder andere Mart Visser, Claes Iversen, Cecile Narinx, John de Greef, Georgette Koning, Marly Nijssen en Saskia Stockle. “Iedere coach heeft een eigen discipline. Zo is Mart Visser geweldig in stof manipuleren en weet Cecile Narinx wat er goed op beeld werkt. Op deze manier brengen alle coaches hun specialistische kennis over op de nieuwe generatie.” Doorgaans werd er drie tot vier dagen per week aan de collectie gewerkt. De drie begeleiders waren op dinsdagen aanwezig, de acht coaches gaven op donderdagen acte de préséance.
Zes van de acht designers Moam heeft nu een baan
Hoe staat het met de acht oudgedienden van Moam Collective? Zes van de acht hebben inmiddels werk in de mode. “Een meisje heeft nu een betaalde baan bij Miss Etam, die ontwerpt daar de patronen. Een ander meisje werkt nu bij Claes Iversen,” zegt Nekoui. “De anderen hebben ook allemaal werk in de mode gevonden, op twee na. Een heeft nog geen werk en die andere heeft besloten om toch iets heel anders te doen.” Waren die twee achteraf wel een goede keuze? Ja, zegt hij. Het waren toptalenten, samen waren die acht van vorig jaar perfect.” Hij heeft ook nog veel contact met de ontwerpers van de eerste editie. Sommigen helpen bij de productie van de collectie, en ook komen ze kijken van de show. “Ze zijn allemaal nog steeds nauw betrokken bij Moam.”
Martijn Nekoui: ‘Moam Collective draait om creativiteit”
De tweede collectie van Moam Collectieve is tot en met 16 juli te zien in de pop-up store en lobby van het Park Hotel in Amsterdam. De tentoongestelde stukken zijn te koop en kunnen ook op maat gemaakt worden door de coupeurs van de Meestercoupeur opleiding. De limited edition sjaal ging -als opwarmertje- al eerder in de verkoop. Maar verkoopcijfers zijn niet belangrijk volgens Nekoui, ‘het gaat om het maken van een creatie, niet om de verkoop’. De reacties zijn tot dusver lovend. “Het is een succes als het een echte collectie is, en dat is er aan het gebeuren,” vindt de initiatiefnemer zelf. “Als de looks ‘tof’ zijn geworden, dan is het geslaagd. Als de designers hierna een baan vinden, is het ‘extra geslaagd’. Het gaat erom dat je vanuit niets iets creëert, en dan is deze show het eindpunt.”
.Hoewel Moam Collective 2015 na de show ten einde is, heeft Nekoui weinig tijd om stil te zitten. Hij is ook alweer druk met nieuwe en bestaande projecten, waaronder ook de nieuwe generatie Moam-designers, die nu al worden gezocht. “We gaan naar alle afstudeershows en zitten middenin in de selectieprocedure,” zegt Nekoui. “Er staan zeker al wat groene strepen bij interessante namen.”