• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mode in de Media - Januari 2016

Mode in de Media - Januari 2016

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De modebranche figureert steeds vaker in de landelijke dagbladen en media. Waar fashion vroeger nog vaak werd verbannen naar een hoekje op de cultuurpagina, zijn nu hele (weekend)bijlagen aan de sector gewijd. FashionUnited selecteert iedere maand een aantal lezenswaardige artikelen.

1. Zekere hit: broek met wijde pijpen

In Parijs liet de Nederlandse Lucas Ossendrijver voor Lanvin een zelfverzekerde collectie zien. Met minder couture en meer ‘straat’. Het is precies tien jaar geleden dat Ossendrijver zijn eerste mannencollectie voor Lanvin presenteerde in Parijs. Sindsdien heeft hij een mannenmerk opgebouwd met een heel eigen en invloedrijke stijl.

Lees meer: NRC.Next / Milou van Rossum

2. Modeman doceert eerlijker handel

Hein Voss (57), oprichter van kledingmerk RE-5, streeft naar een duurzame kledingbranche. In gastcolleges op hogescholen predikt hij voor meer aandacht voor mens en milieu. Wie weet wat er gebeurt met Indiase katoenboeren als ze met grote kledingmerken samenwerken?

Lees meer: Trouw.nl / Loeka Oostra

3. 'Love en peace' in eerste Parijse modeweek na aanslagen

De 'Vrijheid', was het thema van de show van Givenchy tijdens de Parijse mannenmodeweek die zondag eindigde. 'Liefde' dat van het opeens zeer populaire Japanse merk Sacai. 'Woest' heette de collectie van Walter Van Beirendonck. Dries Van Noten verklaarde na afloop van zijn show dat hij niet voor niets psychedelische prints uit de jaren zestig en zeventig in zijn collectie verwerkt had: 'De tijd van love en peace.'De modeweek in Parijs was de eerste sinds de aanslagen van november. En dat was te zien.

Lees meer: Volskrant.nl / Evelien van Veen

4. Eentje voor de regen, eentje voor de zon - Binnenkijken bij Stutterheim in Stockholm

Vier jaar geleden had Alexander Stutterheim een afspraak bij de psycholoog kunnen maken. In plaats daarvan stortte hij zich op zijn eigen interpretatie van de klassieke vissersjas. Zijn antidepressivum, noemt hij het. Een productieve placebo, noemen wij het. Onze vrouw hield halt bij het Stutterheim-landgoed in Stockholm en mocht er schuilen voor de regen.

Lees meer: De Standaard.be / Mien De Vriendt

5. Florence: pronkende pauwen en kolderiek klassiek!

Tweemaal per jaar is het Italiaanse Florence met de Pitti Uomo-beurs hét epicentrum van de mannenmodewereld. De crux van de vele collecties op de beurs is de optimale vermenging van sport en traditie. Genoeg om commercieel-modieus van te smullen, maar weinig echt nieuw. Voor meer opzienbarends moest je buiten blijven. Want op het plein voor de Pitti en op de grote binnenplaatsen van de beurs verdrongen zich vele dandy'eske mannen. Het waren in- en verkopers en zo te zien vele getrainde kleding-exhibitionisten. Eindeloos als pauwen pronkend en poserend voor een legioen van gretige fotografen. Denk aan figuren in een te strak wollig pak, vaak kolderiek geruit en met te korte pijpen boven hoge enkellaarsjes, of nog erger: slobkousen.

Lees meer: Elsevier.nl/stijl / John de Greef


Mode in de Media