• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • MODEFABRIEK #44 Great get-together

MODEFABRIEK #44 Great get-together

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Amsterdam, 25 januari 2018. De wintereditie van Modefabriek stond in het teken van de ‘great get-together’ van de fashion tribe in al haar diversiteit. Merken, agenten, retailers, ontwerpers, trendwatchers, influencers, stylisten, sprekers en experts, van jong en aanstormend tot gerenommeerd en getransformeerd. Elkaar ontmoeten, ervaringen uitwisselen, verrassen, vertrouwen en wijzer worden, Modefabriek was er speciaal helemaal opnieuw voor ingericht.

IT’S ALL CONNECTED

De indeling van de vier grote hallen was helemaal fresh: te beginnen met de nieuwe hoofdingang bij de EAST HALL, waardoor je direct in een menswear walhalla terecht kwam, waarna je via de felrood en blauw gekleurde STRIP vol inspiratie, uitdaging en expertise naar de andere modesferen werd verleid. Vanuit de sprankelende SCREENSHOP in het hart van CENTRAL HALL trok THE FASHION LOBBY met higher-end womenswear je langs het drukbezochte MF TALKS podium naar het jonge en edgy gedeelte in NORTH HALL met het MOVIN’ ON UP podium voor starters en start ups. Of je vervolgde de STRIP richting de WEST HALL, achter de vrolijke fanfare van THE PARADE fashion show aan, voor wat SHOPPING IN LONDON of one-on-one EXPERT advies. Met de uitgekiende indeling, programmering én initiatieven als ontbijtsessies op de verschillende platforms hoopt Modefabriek zo veel mogelijk kwalitatieve ontmoetingen te faciliteren.

DRESS LIKE A MAN, THEN & NOW

Op het platform DRESS LIKE A MAN introduceerde host en designer Spike Spijker een groep journalisten en influencers aan de speciale gasten, zoals Simon James Cathcart, zelf het levende bewijs dat vintage menswear styles nog steeds bijzonder fashionable zijn. De voormalige filmregisseur legt uit hoe hij zijn SJC label startte via het online vintage menswear ‘geek’ forum Fedora. Met alle daar aanwezige kennis liet hij gewilde vintage styles opnieuw maken, tot in het kleinste detail authentiek en toch net even geactualiseerd voor de man van nu. “I am here to see if wholesale could be a next step for me.”

In de EAST HALL schitterde ook PROFUOMO, na enkele jaren afwezigheid in volle glorie terug op Modefabriek. Profuomo deelt dezelfde roeping de man zo fraai mogelijk op te tuigen in mode die enerzijds sterk verankerd is in traditie en anderzijds volstrekt modern is. “We hebben iedereen van kantoor meegenomen naar Modefabriek zodat ook zij het succes proeven. Die directe feedback is heel waardevol, het is de beste terugkoppeling die je kunt krijgen.”

MEET YOUR FASHION COMMUNITY

Tijdens THE FASHION LOBBY Breakfast kwamen ‘premium level womenswear’ retailers en exposanten samen voor een lezing van PROTEIN over Gen Z. “It’s all about the community in fashion now.”

“Elkaar ontmoeten is heel belangrijk,” vertelt Hanneke Lutz van LUTZ. “We hebben laatst een onderzoek gedaan onder klanten en daaruit bleek dat ze vooral bij ons komen voor de beleving en het gevoel ‘er wordt voor mij nagedacht’. Ze vertrouwen ons.” Hanneke van de Ven van Van Dijk in Waalwijk constateert: “Doelgroepen zoeken elkaar niet op om dingen te kopen. Iedereen zoekt een omgeving waarin je je happy voelt en waar je iets nieuws beleeft.”

In THE DANISH PAVILION in NORTH HALL wordt in samenwerking met de Deense ambassade een groep Deense modelabels geïntroduceerd aan de Benelux markt. Bettina Aagaard Jensen, eigenaar van GAI+LISVA, is zeer te spreken over deze collectieve aanpak. “We all have the same challenges, it’s great to exchange experiences, like: how do you do it?” Ook hier werden de merken aan een selecte groep retailers gepresenteerd tijdens een ontbijt. “That focus on quality meetings is very helpful.”

Centraal in NORTH HALL, op het enorme MOVIN’ ON UP podium voor start-ups praat Ulrike Freudenberg, Marketing Director Benelux van ZALANDO, over de ins en outs van haar job. De jonge fashion pro’s aan de keukentafel mogen vragen stellen. Zoals Vera Koenders, ze staat op het podium met het kersverse label AEUOE waarvoor ze online marketing doet. “Het is fijn om elkaar hier te spreken, want het is moeilijk. We zijn online begonnen, maar hoe vergroot je je zichtbaarheid? Je moet de kwaliteit van ons product kunnen zien en voelen, dus we werken ook samen met fysieke winkels.”

ONLINE MEETS OFFLINE

Het is een spannend gegeven van onze tijd: de dynamiek tussen online en offline. Het ideale scenario is dat ze samen een geheel vormen, en letterlijk in elkaar opgaan. De offline beleving blijft nu vaak achter bij de mooie, hippe en non-stop prikkelende wereld online. Bij de SCREENSHOP laat Modefabriek zien dat een offline retail omgeving minstens net zo inspirerend kan zijn: “Bedenk andere manieren van presenteren, in trendgroepen bijvoorbeeld, mix high en low end, mix mode met andere producten, en geef jong talent een plek. Breng dit online en betrek je consument daarin.”

Het klonk overal op Modefabriek; offline is en blijft waar het écht gebeurt, maar wel in combinatie met de wondere wereld online.

Modefabriek
Partner Content