• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Modevakbeurzen worden events voor professionals

Modevakbeurzen worden events voor professionals

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Dat het zo niet langer kon was vorig jaar duidelijk, de modebranche verandert zeer snel en modeprofessionals hebben andere informatie nodig op een andere manier. Vorig jaar werden veel modevakbeurzen geconfronteerd met hard teruglopende bezoekers aantallen en werden voorheen gerespecteerde vakbeurzen als Glissexpo en Herren-Mode-Woche opgeheven. De toegvoegde waarde van de modevakbeurs werd door vele inkopers niet meer erkend. Sinds vorig jaar weten de organisatoren weer dat ze hard hun best moeten doen om een interessant evenement voor de bezoekers neer te zetten om zo hun eigen levensvatbaarheid te garanderen. Er waait een frisse wind in het beurzen landschap en dat merken we direct, in stappen van een halfjaar. In een FashionUnited onderzoek van vier maanden geleden blijkt dat 64 procent van de respondenten niet tevreden is met het huidige aanbod van modevakbeurzen en dat slechts de helft te spreken is over twee vakbeurs periodes per jaar. Bijna dertig procent wil ieder jaargetijde naar een vakbeurs zoals we die nu kennen, ieder kwartaal informatie zoeken, netwerken en collecties bekijken. Vijftien procent vindt eens per jaar voldoende om te orienteren en te netwerken. Toekomstscenario Op wat vroeger een modevakbeurs was kan de verantwoordelijke voor de gevoerde collecties in 2009 zich compleet orienteren op nieuwe leveranciers relaties en voor laten lichten door zijn bestaande leveranciers over de te voeren gezamenlijke strategie voor het volgende jaar. Aanbieders presenteren het product in een tamelijk uniforme omgeving. Op een event voor inkopers treft men in dat jaar algemene sociale en economische voorspellingen waar tevens psychologische aspecten aan bod komen in seminars. Naast echte modeshows ter inspiratie vindt men op het inkoop event van de toekomst algemene niet-mode trends die mode in de brede zin des woords in 'trend-boxen' belichten. Ter bevordering van het netwerk en het gezelligheid's gehalte zijn de historische party's essentieel. Elk EU land zal een event hebben met ieder een eigen specialisatie. Een event duurt een week en vindt in ieder land eens per jaar plaats en is een verplichte soort 'werkvakantie' waar men vol inspiratie van terugkeert. Modevakbeurzen veranderen in complete evenementen waar netwerken het meest belangrijk is. Vijf betrokken partijen Op het 'buying event' zijn minimaal een vijf-tal type personen nodig binnen de keten om een event succesvol te maken: de ontwerper, de vertegenwoordiger, de collectie, de inkoper en de visual merchandiser. Het event dient de professional informatie te bieden, creativiteit te stimuleren en het product visueel te maken. Deze factoren zijn de 'research and development tools' van de inkoop verantwoordelijke. Op een event kan de emotie rond het product overgebracht worden dat rond de collectie moet hangen in een marktsituatie. Waarom naar beurzen gaan, wat zijn nu de alternatieven? Momenteel blijkt dat vele inkopers zich afvragen waarom ze naar beurzen moeten gaan. Makkelijker is het om via andere wegen informatie te krijgen en bij eventuele interesse een belletje te wagen naar de vertegenwoordiger van het betreffende merk die graag meer uitleg komt geven. Ook de toegankelijkheid en het permanente karakter van de Mode Centra bieden veel informatie en ook hier zijn specifieke events te verwachten. Beurzen zouden nu alleen maar duizenden vierkantemeters met veel onduidelijke stands en parkeergelegenheid bieden, teveel chaos, geen overzichtelijkheid. Geen grote beurs meer waar men op één dag de informatie treft die men had kunnen vinden. Maar toch leert men op beurzen nieuwe merken kennen en blijken vakbeurzen vrijblijvender en laagdrempeliger dan open dagen of showroombezoek en daardoor aantrekkelijk als orientatie middel. Ook zijn ze voor vakpers belangrijk vanwege het overzicht, wat weer van belang is voor de merken omdat het grotere kans op exposure biedt. Er gaat dit decennium veel veranderen in het modebeurzen landschap, ze zullen allen goedkoper, leuker en efficienter worden. Communicatie en uitwisseling van gegevens, en bovenal persoonlijk contact, maken de vakbeurs van de toekomst een onmisbaar onderdeel in de keten.

FUvakblad
modevakbeurs