• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mukherjee: "Trendwatching kan iedereen!"

Mukherjee: "Trendwatching kan iedereen!"

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Belangrijke trendsetters beroemdheden - Kate Moss (fotomodel) - David & Victoria Beckham (voetballer en ex-spicegirl) - alle rap & hiphop-artiesten - Jade Jagger (model en ontwerpster) - Chloe Sevigny (actrice) -Sophia Coppola (actrice) -Terry Richardson (fotograaf) merken - Nike - Adidas - Prada en Miu Miu - Gucci - Levi's - Diesel modeontwerpers - Alexander McQueen - Stella McCartney - Tom Ford - John Galliano - Marc Jacobs - Comme des Garçons - Rochas - Dolce & Gabana - Versace (avondkleding) - Viktor en Rolf "Trends voorspellen is zinloos als je niet weet wie je klanten zijn." Dat was de belangrijkste boodschap van internationaal gerenommeerd inkoopstrateeg Montserrat Mukherjee. De energieke Spaanse sprak afgelopen vrijdag bij het eerste FashionUnited TrendEvent voor inkopers dat plaatsvond in het Modecentrum Almere. Mukherjee, die warenhuizen in Londen, New York, Hong Kong en Kaapstad tot haar klanten rekent, gaf de toehoorders een aantal nuttige tips voor de komende inkoopperiode. "Ken je klant," was haar belangrijkste boodschap. "Van winkeleigenaren weet 80% niet precies wie zijn klanten zijn. Die onwetendheid maakt het extra moeilijk om strategisch in te kopen. Sinds de aanslagen van 11 september is de wereld steeds onvoorspelbaarder geworden. Onzekerheid overheerst voortdurend en een detaillist loopt steeds het risico dat zijn investering van de een op de andere dag waardeloos wordt." Hoewel het voorspellen van trends dus voor winkels van groot belang blijft, gaat het er volgens Mukherjee vooral om hoe de detaillist met deze informatie omgaat. Als opening van het FashionUnited TrendEvent boodt Mukherjee de aanwezige inkopers een aantal praktische tips om zelf als trendwatcher te opereren. "Kijk steeds goed om je heen," was haar advies. "Blijf op de hoogte van hetgeen de jeugd op straat en toonaangevende beroemdheden dragen en je hebt een goede graadmeter voor komende trends." Naast goed te kijken is ook 'timing' van groot belang. "Heb je bijvoorbeeld al geruime tijd geleden gesignaleerd dat de minirok terugkomt, dan moet je wachten tot het moment dat jouw klanten eraan toe zijn. Als dat moment is aangebroken, vliegen die mini's de winkel uit. Daarvoor wordt een dergelijk trend vaak niet begrepen." Verder benadrukte Mukherjee het belang van 'goede service' voor een goedlopende winkel. "Steeds als ik Nederland ben verbaas ik me over de winkelmedewerkers hier. Ze zeggen je geen gedag of ze hangen etend en rokend rond de toonbank. In zo'n winkel kom ik niet meer terug," aldus de vrouw die van winkelen haar beroep heeft gemaakt. "Bij Prada in New York ontvangen vaste klanten wekelijks thuis een fax met de nieuwste items, maar voor een kleinere moderetailer voert dat misschien te ver. Een andere voorbeeld van klantenbinding is een stomerij- en vermaakservice in de winkel. "En zorg er voor dat je winkel er iedere week anders uitziet!" Mukherjee sloot haar betoog af met een aantal trends voor volgend voorjaar. Daarbij legt zij de nadruk op een tendens die al langer zichtbaar is en die de komende periode waarschijnlijk zal doorzetten; de 'metro sexual' en de 'female sexual'. De metro sexual (met David Beckham als beroemdste vertegenwoordiger) is de stoere man die steeds meer belang hecht aan een verzorgd uiterlijk. Hij weet zijn rol in relaties niet heel goed te vinden, maar wil eigenlijk het liefst een leuk gezinnetje. De 'female sexual' is de sterke, zelfstandige vrouw die juist pas na haar 30ste aan een gezin gaat denken en zich tot die tijd vooral met seks bezighoudt en veel geld te besteden heeft. Op het gebied van mode gaf Mukherjee aan dat vooral kleuren als ijsblauw, gebroken wit, camel, taupe, rood en paars het goed gaan doen. Denim wordt lichter van kleur en het zwart-wit contrast komt sterk terug. Verder signaleerde de trendwatcher een terugkeer van het minimalisme met Helmut Lang als belangrijkste exponent, maar ontried zij haar gehoor om daarin te investeren. Immers: "hoeveel basic shirtjes kun je verkopen?"

Trend