Nederlandse modeontwerper in de lift dankzij Enterprise Europe Network

Als kind droomt Sandhya Manniesing er al van om modeontwerper te worden. In 2014 start ze haar eigen kledinglijn. Maar de droom verandert in een nachtmerrie als ze door producenten wordt opgelicht. Ondanks deze grote tegenslag geeft ze niet op en begint vol goede moed opnieuw, in samenwerking met Enterprise Europe Network (EEN).

Dans en mode: het zijn de twee grootste passies van Sandhya Manniesing. Na een dansopleiding in binnen- en buitenland opent ze in 1999 de eerste officiële Bollywood-school voor filmdans in Den Haag. Met veel plezier ontwerpt ze zelf de kostuums voor de voorstellingen. Wanneer ze op reis is, neemt ze mooie stoffen mee en maakt daar eigen creaties van. Tijdens optredens en festivals krijgt ze veel complimenten over de bijzondere outfits van de danseressen. Veel mensen willen weten waar ze de kleding laat maken en of ze die bij haar kunnen bestellen. Deze enthousiaste reacties stimuleren haar om een eigen kledinglijn op te zetten.

Via haar eigen netwerk komt ze in contact met productiepartners in Turkije. Aanvankelijk verloopt het contact goed en de proefmodellen zijn veelbelovend, dus schrijft Manniesing de eerste opdrachten uit. Er worden netjes contracten opgesteld en ze doet een aanbetaling. Maar de producenten komen hun afspraken niet na: ze krijgt de producten nooit geleverd en moet haar klanten in Nederland teleurstellen. “Ik heb heel wat traantjes gelaten. Het heeft me jaren gekost om deze financiële klap te boven te komen”, blikt ze terug. Toch is de ondernemer vastberaden om haar plannen voor een eigen kledinglijn door te zetten.

Matchmaking van EEN

Tijdens de Modefabriek in 2015 komt ze in contact met Fatma Sener van de Kamer van Koophandel via EU Fashion Match 4.0, een internationale matchmaking van EEN voor modebedrijven. EEN ondersteunt mkb’ers bij internationale handel en innovatie, is een initiatief van de Europese Commissie en wordt uitgevoerd door KVK en RVO. Sener coacht al tien jaar ondernemers op het gebied van internationale samenwerking en besluit Manniesing met raad en daad bij te staan. “Veel modeontwerpers focussen zich het liefst op het creëren van mooie producten. Het ondernemerschap krijg je er gratis bij”, aldus Sener. “Om verder te komen moet je de juiste mensen om je heen verzamelen.” EEN beschikt over een digitale database met profielen van ondernemers wereldwijd die op zoek zijn naar partners in het buitenland. De meerwaarde van het platform is dat de profielen gecheckt zijn.

In 2017 doet Manniesing mee aan matchmaking voor de mode-industrie in Istanbul, georganiseerd door EEN, de Kamer van Koophandel en Istanbul Chambers of Industry. Hier komt zij in contact met betrouwbare fabrikanten. Ze is erg te spreken over de support die ze heeft gekregen. “In de aanloop naar de matchmaking werd ik intensief begeleid. Waar moet je allemaal op letten bij het selecteren van productiepartners? Welke concrete afspraken kun je maken om veilig zaken te doen? Hoe bouw je een langdurige relatie op? Ook ter plekke was alles tot in de puntjes geregeld.” In 2018 komt haar droom uit: ze krijgt haar eerste professionele levering van tassen, schoenen en jurken. Dankzij de ondersteuning van EEN kan zij leveren aan haar klanten in Nederland en verder internationaliseren.

Nederlandse modeontwerper in de lift dankzij Enterprise Europe Network

Koninklijk tintje

Met haar modelabel wil Manniesing de elegantie en vrouwelijkheid van vroeger terugbrengen. Ze creëert haar eigen stoffen met invloeden uit oostelijke landen en Franse barok. Uniek aan haar collecties is dat alle onderdelen op elkaar zijn afgestemd: ze ontwerp complete outfits die bestaan uit jurken en getailleerde mantels van dezelfde stof met bijpassende schoenen, tassen en hoeden. Vandaar de naam All Together. “Het hoogtepunt was dat ik afgelopen maart mijn collectie op de catwalk mocht tonen aan koning Willem-Alexander en koning Abdoellah II van Jordanië”, vertelt ze trots.

“De vrouwenlijn slaat zo goed aan dat ik nu ook kleding ontwerp voor mannen en zelfs een complete kinderlijn.”

Doorzettingsvermogen

Ondernemen is een proces van vallen en opstaan. Sandhya Manniesing heeft risico’s genomen en daar nare gevolgen hiervan ervaren, maar opgeven zit niet in haar aard. Ze is altijd in zichzelf blijven geloven. Sener: “Dat betekent dat ze een goede ondernemer is. . Ik word blij van creatieve mensen met zoveel passie en doorzettingsvermogen. Sandhya heeft een verhaal te vertellen en spreekt met haar kleding een duidelijke doelgroep aan. Zelf heb ik ook een jurk van haar gekocht, die ik heb gedragen bij een bijzondere gelegenheid. Mensen waren erg onder de indruk van de mooie stof. Ze weet met haar ontwerpen mensen te verbinden.”

Internationaal succes

De samenwerking met EEN heeft Manniesing weer energie en hoop gegeven. Ze is dankbaar dat ze dit duwtje in de rug heeft gekregen. “Wat ik heb meegemaakt, dat wens ik niemand toe. Maar ik ben er sterker uitgekomen. Er komen zoveel mooie dingen op mijn pad. Zo ben ik door een Franse talentscout uitgenodigd om mijn collectie in Parijs te tonen, nota bene voor de koninklijke familie! Omdat er een eigen bijdrage aan verbonden is voor de modellen, visagisten en kappers heb ik even getwijfeld of het de investering waard is. We wisten al snel: ja, dat loont. Parijs is de modestad van de wereld. Mijn toekomstdroom is dat ik op straat mensen tegenkom in mijn creaties en dat anderen mijn signatuur gaan herkennen.” Sener begeleidt Manniesing bij haar vragen over ondernemen in het buitenland, zodat ze nu beter voorbereid is op zakendoen in het buitenland.