• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nieuwe Nederlandse maattabellen op Seminar 'maatgevend'

Nieuwe Nederlandse maattabellen op Seminar 'maatgevend'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Op woensdagmiddag 21 november zullen de nieuwe Nederlandse maattabellen worden gepresenteerd tijdens het seminar ‘Maatgevend’ in het Cenakel te Soesterberg. Een panel van experts zal de tabellen toelichten, zal aangeven hoe de gegevens kunnen worden gebruikt om nee-verkopen te reduceren en zal uitleggen hoe de tabellen te gebruiken om te anticiperen op de nieuwe Europese maataanduiding.

In 1999 rapporteerde het NIPO, dat 38% van de Nederlandse vrouwen en 32% van de mannen een uiterst negatieve mening hebben over de huidige maatvoering van kleding. Deze maatproblemen zijn zeker niet verwonderlijk. De laatste gemeten lichaamsmaattabellen dateren uit 1986 en sindsdien zijn de Nederlanders letterlijk fors veranderd. Mede onder invloed van onze voeding zijn Nederlandse mannen en vrouwen gemiddeld langer en ook dikker geworden. Lengte- en breedtegroei gaan niet gelijk op en ook de variatie is toegenomen, dus de verhoudingen tussen deze lichaamsmaten zijn ook veranderd. De verhoudingen hangen bovendien voor een belangrijk deel af van de leeftijd van de doelgroep. Met de nieuwe Nederlandse maattabellen en marktdekkingspercentages zijn deze veranderingen in kaart gebracht.

Tijdens het seminar op 21 november zal een consortium van MODINT, TNO, Instituut voor Fashion Management en Design (IFMD), KBB Vendex, Wehkamp en De Pasvorm laten zien hoe met de nieuwe Nederlandse maattabellen de problemen te lijf worden gegaan. De nieuwe Nederlandse maattabellen zijn gebaseerd op de resultaten van het NedScan onderzoek 2000, waarbij van een representatieve steekproef van 1.250 Nederlandse mannen en vrouwen de maten zijn genomen met moderne bodyscantechnieken. De tabellen bevatten tevens de dekkingspercentages per maatgroep. Aan de Nedscan gegevens zijn kindermaten toegevoegd die zijn gebaseerd op gegevens van de vierde landelijke groeistudie, tevens een primeur.

Na het seminar komen de nieuwe maattabellen en marktdekkingspercentages zowel in rapportvorm als op diskette in Xcel-format beschikbaar. De gegevens zijn verdeeld in heren-, dames- en kindertabellen. Voor heren zijn 16 lichaamstypen onderscheiden (vier buiktypen x vier lengtematen); voor vrouwen 9 (drie heuptypen x drie lengtematen). De maattabellen geven voor mannen 31 lichaamsafmetingen, voor vrouwen 35 lichaamsafmetingen en voor kinderen 14 lichaamsafmetingen per maat. Daarbij zijn de maattabellen ook nog eens per leeftijdsklasse ingedeeld en zijn de kindertabellen onderverdeel in een jongens- en een meisjestabel.

Tenslotte worden bij de maattabellen ook de dekkingspercentages gegeven en is terug te vinden wat de dekkingspercentages zijn van ieder van de figuurtypen. De deelnamekosten voor het seminar bedragen ƒ 100 ex. 19% BTW. Voor klanten van MODINT Business is de toegang gratis. Wie wil deelnemen en/of de rapporten wil aanschaffen kan bellen met: Marleen van Aarle van MODINT Business 020 – 512 14 28 of mail naar vanaarle@modintbusiness.nl

 

 

 

 

 

MODINT