• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nieuwe winkelformule voor Gap

Nieuwe winkelformule voor Gap

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Gap Inc gaat zijn winkels reorganiseren. De Amerikaanse retailgigant heeft dat onlangs aangekondigd tijdens een persconferentie. De nieuwe plannen hebben enigszins de aandacht afgeleid van de slechte financiële resultaten die tegelijkertijd bekend werden gemaakt. In de maand juni heeft Gap zijn omzet met 1 procent zien afnemen. Gerekend over hetzelfde aantal winkels als in juni vorig jaar, liep de omzet zelfs met 6 procent terug. De teruggang geldt ook voor Banana Republic en Old Navy. Forth & Towne is in deze resultaten nog niet meegerekend, omdat die keten nog geen jaar open is. Gap kampt al geruime tijd met tegenvallende verkoopresultaten. De reorganisatie die Gap heeft aangekondigd is tweeledig. Enerzijds gaat het bedrijf zijn winkels opdelen in vier secties, anderzijds zal het aanbod vaker worden gewisseld en wordt de collectie ingeperkt. Met de verschillende secties gaat Gap in feite shop-in-shops introduceren. De aparte shops worden ingedeeld naar assortiment. Zo komen er afdelingen voor denim (jeans, rokken), sportief (sweaters, capuchontruien), "clean" (zwarte en khaki broeken, breisels) en T-shirts. Gap gaat zich dus meer concentreren op datgene waar de keten groot mee is geworden: de verkoop van basic items als jeans, T-shirts en sweaters. Of zoals Don Fisher, die Gap in 1969 oprichtte, het ooit formuleerde: "Ik heb Gap opgericht om het mensen makkelijker te maken een spijkerbroek te vinden. Aan dat simpele uitgangspunt blijven wij trouw." De nieuwe formule is getest in San Fransico en blijkt succesvol, zo liet Gap-directeur Cynthia Harris weten. "Ik zie het als een verbetering," zei retailanalist Christine Chen in USA Today. "Het is een comeback van de oorspronkelijke Gap." Hoewel eerdere pogingen van de Gap om een meer modieuze collectie op de markt te brengen geen succes bleken, is het nu de vraag of Gap met deze nieuwe strategie wel zal scoren. Consumententrends dicteren dat het aanbod vaker moet worden ververst - daar kan geen winkelketen omheen - maar de klant wil ook verrast worden en erg spannend is de nieuwe aanpak niet. Dan gaan concurrerende ketens als Abercrombie & Fitch en American Eagle Outfitters een stuk vernieuwender te werk. Daarnaast voelt Gap de concurrentie van fast fashion ketens als H&M en Zara die inmiddels ook in de Verenigde Staten voet aan de grond hebben. Gap voert het shop-in-shop concept eind deze maand in al zijn winkels in, samen met de introductie van de herfstcollectie. Dat is de eerste collectie van de hand van Charlotte Neuville, de nieuwe creatief directeur van Gap, die hiervoor bij New York & Co., Jones New York Sport, Adrienne Vittadini en Perry Ellis heeft gewerkt. Harris benadrukte tijdens de persconferentie dat in de najaarscollectie opvallende verbeteringen zijn doorgevoerd. Het gaat dan vooral om de kwaliteit van de stoffen, de details en de pasvorm. Ook zou de collectie een stuk modieuzer zijn. De eerste reacties op de collectie zijn volgens verschillende Amerikaanse kranten erg positief. Met de introductie gaat een publiciteitsoffensief van start. Gap heeft geïnvesteerd in een grootschalige reclamecampagne met televisie- en radiocommercials en advertenties op billboards en stadsbussen.

Gap