Nike compenseert slechte resultaten Europa
bezig met laden...
Hoewel de omzetresultaten van Nike in Europa te wensen overlaten, heeft het Amerikaanse sportmerk het in eigen land goed gedaan. In het derde kwartaal van vorig jaar heeft Nike haar winst met 19 procent zien stijgen, wat voornamelijk te danken is aan de verkoop in de Verenigde Staten. De verkoop aldaar steeg met 14 procent, terwijl de verkoop in Europa met 5 procent afnam. De sterke groei van China zorgde ervoor dat de omzet in Azie van Nike met 13 procent toenam. Het merk deed het in Zuid-Amerika helemaal goed, daar steeg de verkoop met 41 procent. De totale winst steeg naar $325 miljoen in het derde kwartaal van 2005/2006. De totale omzet steeg met 9 procent naar $3,6 miljard, van $3,3 miljard in dezelfde periode het jaar ervoor. Nike-directeur Mark Parker: " We zijn bijzonder tevreden met de resultaten van het derde kwartaal. Door ons wereldwijd bereik zijn we in staat moeilijke markten als Europa en Japan te compenseren." Financieel directeur Don Blair ziet echter wel groei in Japan van het Nike-merk waar veel klanten zich steeds meer begonnen te richten op goedkopere merken. Nike heeft voor de Japanse markt een goedkopere lijn gelanceerd, die het volgens Blair erg goed doet. Dit jaar heeft Nike te kampen gekregen met groeiende concurrentie, met name door de overname van Reebok door Adidas. Adidas en Nike zijn momenteel verwikkeld in een rechtszaak rondom de gebruikte technologie van de Adidas_1 sportschoen, waarvan Nike beweert de patenten in handen te hebben.