• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Omzet van kledingwinkels bereikt nieuw dieptepunt

Omzet van kledingwinkels bereikt nieuw dieptepunt

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De kledingwinkels hebben het zwaar. De omzet is in het eerste kwartaal van 2015 naar een nieuw dieptepunt gedaald. Er wordt 3 procent minder aan kleding uitgegeven dan een jaar eerder. Dat meldt het Economisch Bureau van ING.

In vergelijking met 2008 is de omzet zelfs met 15 procent gedaald. De consumenten verwachten scherpe prijzen, zegt ING. Ook de concurrentie binnen de kledingbranche is sterk, zowel in de winkelstraat als online. Zeker één op de zeven consumenten koopt kleding vooral online. ''Als gevolg van de crisis zijn consumenten steeds meer prijsbewust bij het kopen van kleding. Ze zijn gewend geraakt aan steeds langere perioden van uitverkoop en hoge kortingen,” aldus ING. ''Ook ondervinden kledingwinkels veel concurrentie van bedrijven die alleen op internet hun kleding aanbieden."

Het online shoppen beïnvloedt niet alleen traditionele kledingwinkels, maar de totale detailhandel, zegt ING. Pure onlinespelers in de detailhandel behaalden in het eerste kwartaal bijna 15 procent meer omzet dan een jaar terug. De online omzet van de traditionele winkels steeg zelfs met meer dan 20 procent, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Verrassend is dat de voorkeur ten opzichte van vorig jaar is verschoven richting de fysieke winkel: zo’n 43 procent weegt advies in de winkel zwaarder dan online reviews. ING: “Met hun personeel hebben fysieke winkels een troef in handen die online minder makkelijk is uit te spelen: echt contact met de klant.”

In het eerste kwartaal was kleding 3 procent goedkoper dan een jaar eerder. De laatste keer dat de kledingprijs zo sterk daalde was tien jaar geleden, in 2005. Toch is er ook hoopvol nieuws het consumentenvertrouwen is terug op het niveau van voor de crisis. Consumenten gaven in de eerste drie maanden van het jaar 700 miljoen euro meer uit dan vorig jaar.

ING