• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Openingsavond Amsterdam Fashion Week: “Er is een duidelijk signatuur nodig”

Openingsavond Amsterdam Fashion Week: “Er is een duidelijk signatuur nodig”

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |REPORTAGE

Na een aantal edities zonder creatief directeur moest het roer om bij Amsterdam Fashion Week. Met nieuw creatief directeur Iris Ruisch kwam er een nieuwe visie en strategie, die de modeprofessionals weer naar de shows trekt en van de modeweek weer een breed platform maakt. Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam trapte het catwalkprogramma af met twee bijzondere openingsshows: een ode aan ’Dutch Heritage’ en een overzicht van ’Couture & Crafts’.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Bekijk hier de openingsavond in 30-seconden.

Op de tonen van de Starwars-theme song start de eerste catwalkshow ‘Dutch Heritage’, die een ode brengt aan Nederlandse mode van 1960 tot 2016. Zowel grote modenamen als nieuw Nederlands talent tonen hun ontwerpen, waarbij iedere ontwerper drie creaties aanleverde. Zo waren er looks te bewonderen van Mac & Maggie, Puck & Hans, Monique van Heist, Mattijs (van Bergen, red.), Aziz Bekkaoui, Spijkers en Spijkers, Humanoid, Laundry Industry, Avelon, Bas Kosters, Gletcher, Marcha Huskes, Oscar & Suleyman en Tony Cohen. Om van deze bonte verzameling een geheel te maken, is stylist Ruud van der Peijl aangetrokken; hij voorzag de modellen van fel gekleurde pruiken en make-up en een masker van transparant plastic, waarmee hij een lijn trok in de presentatie. Ook waren er mannen in vrouwenmode, die met veel attitude de catwalk over lopen. Bij een aantal ontwerpen werkt de styling goed, bij anderen werkt het minder. De historische context was niet voor iedereen duidelijk.

Het publiek heeft zichtbaar plezier als iconische stukken zoals die van Bas Kosters, Mattijs en Spijkers & Spijkers de catwalk sieren, net als de ontwerpers zelf, die frontrow zitten. Maar ook de muziek zorgt voor een vrolijke noot; van Madonna’s Vogue tot cover van Britney Spears’ ‘Oops I did it again’. Bij de finale maken de modellen er een feestje van, en dansen ze op de catwalk, het publiek uitnodigend om mee te doen. Bij de eerste show ‘Dutch Heritage’ valt het meteen op dat er weinig bekende Nederlanders en bloggers in de zaal zitten. Er worden minder selfies gemaakt, en de cameraploegen lijken ook minder aanwezig. Veel bekende modeprofessionals daarentegen; van hoofdredacteuren van de modebladen tot directeuren van de mode-opleidingen. Daarnaast zijn ook bijna alle mode-ontwerpers die hun ontwerpen op de catwalk voorbij zien komen aanwezig, van Aziz Bekkaoui tot Bas Kosters en Mattijs van Bergen.

De tweede show van de openingsavond staat in het teken van ‘Couture & Crafts;, waarbij de focus ligt op de couturiers van 1960 tot 2016. Op de catwalk zijn drie ronde witte podia neergelegd, waar de modellen op poseren. Een stem met Frans accent roept via een speaker de namen van de ontwerpers op: Fong Leng, Frans Molenaar, Max Heymans, Dick Holthaus, Edgar Vos, Frank Govers, Viktor & Rolf, Percy Irausquin, Sheila de Vries, Claes Iversen, Monique Collignon, Edwin Oudshoorn, Ilja Visser en Keupr van Benthum. Voor velen in het publiek is het een trip down memory lane, zeker bij het zien van de zeegroene laagjesjurk van Irausquin en het felroze pak van Frank Govers. Als de modellen met de creaties van Frans Molenaar de catwalk opkomen, slaakt een aantal modejournalisten een diepe zucht; herinneringen aan de overleden ontwerper komen weer boven. De styling was in handen van Ferry van der Nat, die werd aangetrokken door creatief directeur Iris Ruisch. De styling overheerste niet zoals bij ‘Dutch Heritage’, en dat paste goed bij de nostalgie van de show.

Amsterdam Fashion Week moet breder platform worden

De Amsterdamse modeweek moest het een aantal edities zonder creatieve leiding doen, na het vertrek van voorganger Carlo Wijnands. Het leverde de organisatie van Amsterdam Fashion Week veel kritiek op; wegens gebrek aan creatief directeur was de modeweek afgezwakt tot een commercieel evenement , waarbij de nadruk meer lag op entertainment dan de mode zelf. Op de openingsavond van de vorige editie kwam het antwoord: Iris Ruisch zou de nieuwe creatieve directeur worden. De fashionweeks zijn haar niet onbekend; ze werkte hiervoor bij HTNK en bezoekt al 10 jaar de Amsterdam Fashion Week. Ook coördineerde ze de ontwerpers voor Lichting, die gekozen werden door de hoofden van de modeacademies. “Ik heb er niet maanden over na kunnen denken. De onderhandelingen zijn snel gegaan,” vertelt Ruisch aan FashionUnited. De laatste dagen van de zomereditie bekeek ze het evenement zeker met andere ogen, geeft ze toe. “Ik heb mijn contract nog tijdens de editie in juli getekend en ben toen in september begonnen.”

“Ik wilde wel aan boord komen bij Fashion Week, maar dan wilde ik wel de creatieve eindverantwoording hebben,” zegt Ruisch, die grote vraagtekens had bij het gebrek aan creatieve leiding sinds het vertrek van voorganger Carlo Wijnands. Ze heeft zich voor drie edities aan Amsterdam Fashion Week verbonden. “Ik heb ook zeker drie fashionweeks nodig om de visie en strategie te ontplooien.” Daarbij zijn ook de plannen om te verhuizen naar een andere stad gesneuveld. “Amsterdam is de enige optie voor zo’n platform. Het was voor mij een voorwaarde om aan boord te komen,” licht Ruisch toe. “De komende drie edities is fashionweek in Amsterdam.”

“Er was teveel versnippering, te weinig focus, er miste thematiek en een doelstelling. Daarom was er een nieuwe strategie nodig,” vertelt de nieuwe creatief directeur. Het imago van de Amsterdam Fashion Week moet op peil komen, stelt ze. “Het belangrijkste is dat we modeprofessionals weer interesseren voor de Amsterdam Fashion Week. Het platform werd naar mijn idee niet ten volle benut, terwijl het een waanzinnig mooi platform is,” zegt Ruisch. Daarbij moet er ook een breder draagvlak komen. “Ik wil het platform verleggen en breder trekken.”

Nieuwe visie Amsterdam Fashion Week: opening en slot zijn bepalend

De openingsavond en slotavond zijn voor Ruisch het belangrijkste in de nieuwe visie. “Ik was verbaasd dat er nooit eerder overzichtshows te zien waren op de catwalk. Het wordt wel in musea gedaan, maar dat is altijd expositioneel. Nooit eerder was er een overview op de catwalk, en nooit eerder werden er zoveel ontwerpers samengebracht. Ja, Frans Molenaar deed het individueel, maar nooit samen met andere ontwerpers.” Vervolgend: “Ik geloof in overzichtsshows, ik vind het ook interessant. Het is goed voor partijen om van hun eilandjes af te komen en samen een synergie te creëren.” Ook de andere catwalkshows staan in het teken van samenbrengen. Op gebied van lingerie bijvoorbeeld. Daar gebeurt er veel; dat is een tak van de mode waar in Nederland het meest in wordt omgezet, wijst Ruisch. “Dus dat moeten we ook hebben. Nu brengen we het samen als contrast in een duo-show; we clusteren commerciële merken met high end.” Ze wil dat in de komende edities nog veel meer gaan doen vertelt ze. “Labels samen programmeren zorgt ervoor dat je ook gericht de juiste pers kunt uitnodigen.”

Maandag staat in het teken van ‘Future Generation’. Tijdens de ‘Hotel Brave Monday’ komen acht ontwerpers in het Transformatorhuis hun nieuwe visie presenteren, en in de Gashouder realiseert Maison the Faux een ervaring. “Zo’n 25 procent van de jonge ontwerpers die ik spreek willen eigenlijk liever iets anders dan een catwalkshow,” zegt de creatief directeur. “Die willen op een andere manier presenteren. En daar geloof ik heilig in. Wereldwijd gebeurt er zoveel in de mode; kijk maar naar New York Fashion Week, waar ze meer willen inspelen op de consumenten. Of kijk naar Parijs, waar de grote ontwerpers de druk van de mode-industrie niet meer aan kunnen. Het is niet goed om alleen bij de klassieke catwalk te blijven, het zou dom zijn om niet mee te gaan met de ontwikkelingen.” De traditionele presentatie in de vorm van een catwalk moet worden doorbroken, vindt Ruisch. “Dat systeem werkte niet meer, al seizoenen lang niet. Daarom kies ik nu voor een slotdag met fashion talks en workshops. Dat is de toekomst waar we naar toe gaan.” Voor de slotavond heeft ze geselecteerd op jong talent, dat ‘potentie heeft maar tegelijkertijd ook een goed business model in handen heeft.’ “Klopt het collection wise? Heb je het in je om het aan te gaan? Het gaat om volumes, volwassen zijn. Veel jonge ontwerpers hebben dat niet voor ogen; die zijn teveel bezig met de collectie. Bij HTNK hebben we daar altijd veel bij geholpen en dat wil ik hier nu ook verder in trekken.”

“Amsterdam Fashion Week moet niet alleen een springplank zijn”

Voor de volgende edities wil Ruisch de aandacht verleggen van Dutch Heritage naar een internationaler karakter. Als het aan haar ligt, worden modeontwerpers vanaf nu ook voor meerdere edities aan fashionweek verbonden. “Amsterdam Fashion Week moet niet alleen een springplank zijn, maar ook een onderdeel van het business plan.” Met de nieuwe strategie hoopt ze dat de juiste pers en professionals weer naar het evenement komen. “Er is een duidelijke signatuur nodig, anders komen ze niet. Maar met deze strategie krijg ik ze wel weer geïnteresseerd. Dat is mijn prioriteit.”

Beeld: FashionUnited


AFW
amsterdamfashionweek
MBFWA
Mercedes-Benz Amsterdam FashionWeek