• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Osier gelanceerd: “Wij willen het dragen van vegan tassen normaliseren en aantrekkelijk maken”

Osier gelanceerd: “Wij willen het dragen van vegan tassen normaliseren en aantrekkelijk maken”

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

Het modelandschap is een vegan tassenmerk rijker. Osier, een Amsterdams tassenlabel dat het gat wilt dichten tussen duurzame middensegments- en luxemerken, werd afgelopen vrijdag in The Impact Shop, een conceptstore met uitsluitend duurzame modelabels in Amsterdam, gelanceerd. FashionUnited was erbij en sprak met Theresa Jentzsch, oprichter, en Fiona Mitchell, hoofdontwerper van het jonge merk.

Gefeliciteerd met de lancering van Osier. Vertel eens: waarom een vegan tassenlabel?

Theresa Jentzsch: “Drie jaar geleden ben ik vegan geworden. Ik merkte snel dat vegan eten geen probleem was. Waar ik mee worstelde was met vinden van mooie vegan modeproducten. Er bestaan wel modemerken die voorzien in die behoefte, bijvoorbeeld Stella McCartney, maar daar hangt een hoog prijskaartje aan. Aan vegan merken in een lagere prijscategorie kan een hippie-ideaal kleven, waardoor het niet iedereen aanspreekt. Ons doel was een merk neer te zetten dat niet alleen vegan-consumenten aanspreekt, maar ook anderen. We willen het dragen van vegan tassen normaliseren."

Wanneer kreeg Osier voor het eerst vorm?

Jentzsch: "Anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met de research. Ik kom uit een Duits ondernemersgezin en wist altijd al dat ik op een dag een eigen bedrijf zou hebben. Dat is Osier geworden. Ik heb geen achtergrond in de mode, maar heb wel jaren in de sales voor een Amerikaans bedrijf gewerkt. Het aangaan van partnerschappen voelt voor mij heel natuurlijk en het is iets waar ik goed in ben. Wel had ik nog een hoofdontwerper nodig die samen met mij invulling kon gaan geven aan de collecties. Dat is Fiona Mitchell geworden."

Mitchell: "In een advertentie zag ik dat Theresa op zoek was naar een ontwerper voor een nieuws vegan tassenmerk. Tijdens mijn studie modeontwerper aan Amfi en de universiteit van Edinburgh heb ik mij altijd beziggehouden met duurzaamheid en vegan-opties onderzocht. Dat dit op mijn pad kwam, paste precies. Een jaar geleden zijn we koffie gaan drinken. Twee dagen later had ik de baan."

’Faux leer’ wordt vaak als minder kwalitatief gezien dan leer. Is dat onterecht?

Jentzsch: "Door de rijzende middenklasse in China is er op dit moment een leeroverschot. In China wordt zoveel vlees geconsumeerd dat het restproduct leer in waarde is gedaald. Zelfs in de fast fashion wordt veel echt leer gebruikt, het is namelijk goedkoper dan de vegan materialen die wij gebruiken. Er zijn wel goedkopere ‘faux leather’-opties, zoals in India, Bangladesh en China, maar dat is geen duurzaam en kwalitatief alternatief. Ons materiaal komt uit Italië. Er berust inderdaad een enorm stigma op nepleer, dat het van minder goede kwaliteit en goedkoop zou zijn. Dat is niet het geval. Ons materiaal is twee keer zo duur dan regulier leer. Het materiaal dat wij gebruiken, een mix van PVC en PU, wordt ook gebruikt in de zorg en voor vliegtuigstoelen. Het is niet alleen heel sterk maar ook hygiënischer dan echt leer. Wanneer vuil op leer belandt, trekt het in de huid. Dit gebeurt niet bij ons materiaal. De reden waarom mensen dan vaak toch voor leer als optie kiezen is omdat dit mooi verjaard en lang meegaat. Ons materiaal verjaard op dezelfde manier."

Fiona: "Het materiaal dat wij gebruiken krast niet en behoudt zijn kwaliteit. We hebben de tassen zo ontworpen dat het zijn vorm niet verliest."

Osier is niet alleen een vegan maar ook een duurzaam merk. Waar zit dat ‘m in?

Jentzsch: "Onze strategie is slow fashion. Als onze producten niet op voorraad zijn, produceren we in samenspraak met de fabriek nieuwe items. De fabriek in Roemenië is daarnaast een duurzame fabriek en betaalt zijn werknemers eerlijke lonen. Ons doel is transparant en duurzaam te zijn op alle vlakken, de hele keten moet duurzaam. Zo bevat onze verpakking geen vulmateriaal (waardoor het product op zijn plaats blijft,red). Een naastgelegen fabriek heeft een verpakking ontwikkeld die precies om de tas sluit. Voor de verzending hebben we gekozen dit alleen per vliegtuig te doen als het overzees moet. Ook door middel van onze prijsvoering stimuleren we de koper om duurzaam te zijn. Een tas begint bij ons bij 310 euro (de duurste tas in de collectie kost 350 euro red.). Het klinkt misschien niet commercieel, maar we hopen dat op die manier onze tassen niet klakkeloos worden gekocht en op de afvalberg belanden."

Hoe zien jullie de toekomst van Osier?

Jentzsch: "We hebben niet de behoefte een mega bedrijf te worden, we willen het bedrijfsmodel overzichtelijk houden zodat we onze kernwaarden kunnen bewaken. Daarom zullen we naast ons verkooppunt bij The Impact Store in Amsterdam alleen te zijn via pop-upstores in vegan hoofdsteden Berlijn en Londen. We verwachten de meeste verkopen via de eigen webshop. Een eigen fysieke winkel hoeft ook nog niet. We hebben geen enorme collectie, onze eerste lancering bestaat uit 250 tassen; 5 modellen uitgevoerd in een kleur, daarmee kun je geen winkel vullen. We kiezen liever voor strategische partnerschappen met winkels met een duurzame visie. Het doel is voor 2019 op zoek te gaan naar een partner in steden zoals Los Angeles en Sydney. In de toekomst zouden we wel schoenen en neplerenjassen willen toevoegen aan de collectie. Wellicht is het tegen die tijd wel interessant een fysieke winkel te openen."

De eerste Osier-collectie, bestaande uit vijf modellen, is nu verkrijgbaar bij The Impact Store en via osier.studio.

De vegan lifestyle is een van de snelst groeiende trends van dit moment. Steeds meer grootstedelijke millennials stappen over op een vegan lifestyle. Andere vegan tassenmerken zijn: Matt & Natt, Denise Roobol, Melie Bianco en het nieuwe Arnhemse label Fraenck.

Beeld: Robin Griffin voor Osier

Duurzaamheid
Fiona Mitchell
Osier
Slow Fashion
Theresa Jentzsch
Vegan
vegan tassenmerk