• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Overhemdenmerk BB Chum doet stiekem mee met Amsterdam Light Festival

Overhemdenmerk BB Chum doet stiekem mee met Amsterdam Light Festival

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

"Of het mocht van de gemeente?" vraagt Martijn Both van overhemdenmerk BB Chum lachend. "We waren boefjes. Daarom hebben we alles ook na één dag weer weggehaald." Het merk haakte met een actie in het Vondelpark in op het Amsterdam Light Festival; het evenement waarbij wandelaars en grachtencruisers overal lichtsculpturen kunnen bewonderen in de stad. De shirts van het merk werden met lampionnen bevestigd aan de bomen in het park.

Oprichters Martijn Both en Peggy Haullussy waren op zoek naar een leuke manier om hun startende merk onder de aandacht te brengen. "We spraken over het Light Festival en dat het in het Vondelpark eigenlijk zo donker was. Toen besloten we het park op te vrolijken."

In de neklabels van de shirts van BB Chum staat ‘BB Chum brightens your day’. Dus een festival met lichtjes paste perfect vonden de oprichters. Both: "We zijn natuurlijk net gestart, dus grote advertentiecampagnes in een krant als de Telegraaf gaat ons nog niet lukken. Bovendien zochten we een opvallende actie, die binnen ons budget zou passen. We zien dat het filmpje over onze installatie in het Vondelpark al veel gedeeld is op social media."

In het geheim overhemden van BB Chum in het Vondelpark hangen

BB Chum is een Nederlands overhemdenmerk dat geboren werd uit onvrede over bestaande shirtmerken. Both vond dat het allemaal wel wat vrolijker mocht in de mannenmode. Overhemden zijn vaak wit, blauw of blauw-wit geblokt. "Als je een shirt wilt met een bijzondere print, van een goede kwaliteit, moet je als consument al snel 150 euro neerleggen. Wij willen die overhemden toegankelijker maken," zegt Both.

Hij raakte aan de praat met Haullussy, een vriendin van zijn vrouw. Zij was, met ervaring bij bedrijven als Arrow Menswear, de Secon Group, McGregor en We Fashion, geen onbekende in de modewereld. "Zonder Peggy zou ik nog steeds met enkel een idee zitten," zegt Both.

De compagnons doen alles samen: ontwerpen, verkopen, leveranciers zoeken. Sinds een half jaar fulltime. "Eerst werkten we aan BB Chum in de avonduren. Maar dan blijft het merk in de hobbysfeer en dat is niet de bedoeling. We zijn een nichemerk, maar we willen wel zoveel mogelijk mannen bereiken."

Aanvankelijk waren de overhemden van BB Chum alleen te koop via de eigen webwinkel, BB-chum.nl. Maar de ondernemers ontdekten dat stenen winkels ook belangrijk zijn, onder andere voor de naamsbekendheid van het label. Both en Haullussy zagen wel dat traditionele groothandel - waarbij winkeliers de collecties inkopen - niet meer goed werkte. "Dan zet je een retailer het mes op de keel," zegt Both. "Wij hebben onze collecties daarom in consignatie hangen, momenteel bij drie winkels. Winkeliers zijn daar heel blij mee. Ja, wij lopen dan meer risico, maar het heeft voor ons ook als voordeel dat de verkoopprijzen van de shirts niet duurder worden. Bovendien produceren we toch de overhemden al, om te verkopen in onze webshop."

Produceren, dat is nog wel een puzzel. Stoffenleveranciers zijn traditioneel en willen niet altijd leveren als een modemerk niet genoeg meters stof wil. Alles wordt geproduceerd in kleine oplages, van 40 stuks. BB Chum werkt momenteel samen met twee leveranciers, maar de eigenaren willen dat risico liever nog wat meer spreiden en zoeken daarom nog flexibele stoffenleveranciers.

Het grootste doel voor 2015 is echter: de naamsbekendheid verder vergroten. Both: "Nu kent 95 procent van de Nederlanders het merk nog niet. Terwijl iedereen die een overhemd heeft gekocht het leuk vindt. Klanten komen steeds terug, dus dat doen we goed."

bb chum