Overhemdmerk Nølson: “Jonge mannen hebben sokken, ondergoed én een overhemd in de kast”
bezig met laden...
Een goed zittend overhemd vinden is al moeilijk zat, maar de zoektocht bleek zelfs nog moeilijker dan Niek Koedam zich had voorgesteld toen hij op zoek ging naar een slim fit overhemd die ook betaalbaar is. “Ik deed een opleiding waar je minstens een overhemd of soms zelfs een pak aan had.” Een duidelijk gat in de markt, aldus de ondernemer. In het kader van mannenmode maand bij FashionUnited gaan we in gesprek met de jonge ondernemer van het merk Nølson. Zijn missie: voor elke jongeman het mogelijk maken een goed zittend, betaalbaar, overhemd aan te bieden.
Kun je vertellen hoe Nølson is begonnen?
“Ik deed een opleiding waar je redelijk netjes elke dag naar school moest. Vaak koos ik een overhemd, maar het was moeilijk een goed overhemd te vinden dat betaalbaar was. Toen is het balletje gaan rollen. Het is voor mij ook belangrijk dat een overhemd casual en formeel gedragen kan worden en zo ben ik op het idee gekomen.”
”Het eerste idee was om een bedrijf te starten waarbij mensen elke maand een wit overhemd door de brievenbus krijgen. Na een beetje onderzoek was het duidelijk dat Nederlanders helemaal niet van abonnementsvormen houden. Plus kleding gebruik je om iets uit te stralen en een overhemd zonder merk, die je elke maand door de brievenbus krijgt, heeft toch minder uitstraling dan een shirt met merk erop of erin.”
“Het moest dus wel echt een merk worden, maar wel met de goede prijzen en dat je hem door de brievenbus krijgt als je hem bestelt. Aan de hand van die ideeën ben ik naar China gereisd en heb ik daar mijn huidige producent gevonden. Daar ben ik begonnen met de eerste samples en die vlogen de deur uit. In 2016 ben ik daarom echt gestart met het merk en vanaf dat moment waren we echt los.”
Vanwaar de naam?
“Toen ik op zoek ging naar een naam voor het merk dacht ik aan een Italiaanse naam, bij een overhemd denken veel mensen toch wel aan Italië. Ik schreef tien Italiaanse namen op maar daar ging redelijk snel een streep doorheen. Het was niet van deze tijd. Ik had ergens Nølson opgeschreven, deed een streep door de o en dat zag er mooi uit.”
”Vanuit de basis gezien moest het merk namelijk drie dingen uitstralen. Allereerst een goede prijs kwaliteit-verhouding, iets dat mensen vaak associëren met Scandinavische merken. Ten tweede moest het clean design zijn - geen bloemetjes, rode knoppen of gekke prints dus - iets dat mensen ook koppelen aan Scandinavië. Als laatst moet het de jongeman aantrekken en Scandinavische mode is nou eenmaal een trend. De naam slaat alle drie op zijn kop, dus ik dacht laten we het gewoon Nølson noemen.”
“Het heeft ook geen betekenis in het Zweeds of Deens, dus dat helpt als je naar het buitenland wilt.”
Wat is de missie?
“De missie is dat wij het mogelijk maken voor elke jongeman om een toegankelijk shirt in de kast te krijgen. Het gaat hier om een mooi overhemd zonder de hoofdprijs te betalen.”
Je wil goede kwaliteit en fit betaalbaar maken. Lage prijzen worden vaak gekoppeld aan slechte werkomstandigheden. Hoe zorg je dat dit niet zo is?
“Het is de reden dat ik zelf op een vliegtuig ben gestapt naar productielocaties in China. De kleding wordt nu gemaakt bij een klein familiebedrijf waar de moeder de baas is en ik zaken doe met de zoon. Het bestaat uit twintig neven en nichten en daarvan weet ik dat ze allemaal boven de 18 zijn en dat ze het naar hun zin hebben. Dat is veel moeilijker als je kleding laat produceren in Bangladesh bij grote fabrieken.”
Hoe zit het met concurrentie?
“Toen ik begon zei iedereen dat ik achterlijk was. Er zijn honderdduizend overhemd merken en daar hebben ze gelijk in. Maar er zijn weinig merken die alle dingen die wij doen, doen zoals wij het doen. Er zijn weinig merken met echte slim fit overhemden voor de jongeman. Vaak zeggen ze dit wel maar dan is het toch een algemene fit zodat ze een grotere doelgroep aan kunnen spreken. In de prijscategorie heb je wel We Fashion, H&M en Zara, maar als je onze kwaliteit naast die van hen legt, dan zijn wij weer beter. Onze branding is ook jong en hip waardoor we de doelgroep relatief makkelijk en goedkoop kunnen bereiken.”
”Als ze een advertentie zien, en zien dat een overhemd 49,95 kost, bestellen ze het vaak. Zo’n 99 procent van de klanten komen nog een keer terug en bestellen meer. De conversie is heel hoog.”
“Plat gezegd heeft een jongeman drie dingen in zijn kast; sokken, een onderbroek en een overhemd. Je hebt het altijd wel nodig of je nu een skater bent of juist netjes. Voor een sollicitatie, stage, een date of een bruiloft. Het mooie van de mannelijke klant is dat als ze hét eenmaal gevonden hebben, gaan ze niet meer weg.”
Oprichter van Nølson: Niek Koedam
Hoeveel verkooppunten hebben jullie en hebben jullie een bepaald streven?
“We willen dit jaar 10.000 overhemden verkopen binnen Nederland. De reden dat ik Nederland zeg is omdat de vijver hier nog zo groot is. Veel mensen zeggen dat ik naar het buitenland moet gaan en dat zou ik graag willen, maar laten we eerst Nederland maar eens uitspelen voordat we dat doen. De doelgroep is hier nog zo groot, het product is voor iedereen toegankelijk geprijsd, iedereen zou het moeten kunnen betalen en de pasvorm van het merk zit goed bij de Nederlandse jongeman.”
“We hebben een eigen winkel en één verkooppunt in Tilburg maar dat is voornamelijk omdat de jongens zo leuk zijn. We hebben geen retailstrategie, we willen direct naar de consument verkopen. Op die manier kunnen we de prijs laag houden. Natuurlijk zouden we op den duur ook via andere retailers willen verkopen, maar de marge is er nog niet. Het is ook belangrijk dat het merk zo goed mogelijk staat en dat verlies je vaak als je bij andere mensen gaat verkopen.”
Beelden: Nølson