• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Possen.com: '50% van consumenten wil alleen maatkleding'

Possen.com: '50% van consumenten wil alleen maatkleding'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Possen.com timmert stevig aan de weg, het bedrijf dat 18 maanden geleden begon als internetbedrijf voor maatpakken op maat gemaakt middels een bodyscan, is nu stevig aan het uitbreiden. Possen.com levert maatkleding voor mannen en vrouwen, en is er van overtuigd dat binnen nu en vijf jaar de consument in het hogere segment alleen genoegen neemt met maatkleding. Oprichter Bas Possen, wiens ouders 30 jaar in de modebranche aktief waren, verkondigde dat via internet niets te verkopen valt. Echter, als aanvulling op bestaande processen in de vertrouwde econonomie is internet een onmisbare schakel, waarmee men als bedrijf de efficiency optimaliseert. Het ongeloofelijke doet zich voor dat Possen.com nu, met 2 vaste en 1 mobiele winkel, reeds break-even draait, dankzij hun e-strategy! Possen startte 18 maanden geleden het geheel nieuwe concept om maatkleding te verkopen. 'Deze branche is blijven stilstaan in de seventies. De fax is de meest hi-tech innovatie', zegt hij. Helaas voor de concurrentie, is dat in veel gevallen nog steeds zo (2001). Logistiek is de sleutel naar de toekomst Het grote succes van de uit de kluiten gewassen pilot Possen.com, ligt voornamelijk in het logistieke proces. De klant in de winkel weet direct welke pak hij wil met welke stof, en hij weet direct wanneer het maatkostuum binnen is. Possen.com heeft het unieke concept dat zij als enige ter werled een directe koppeling heeft op de cad-cam snijmachines van haar partner ateliers. Het vergde een grote investering van zowel Possen als van de partner ateliers, maar nu al hebben de positieve effecten het gewenste resultaat. Possen's systeem heeft dit najaar alles real-time voorhanden, waardoor men in de winkel direct weet of een coupon nog voorradig is, en wanneer er productie capaciteit is. One 2 One marketing Possen.com weet nu al alles van haar klant, niet alleen alle specifieke maten, maar ook kleur voorkeur, gewenste stoffen, en zelfs wanneer de klant eigenlijk wel weer toe is aan een nieuw kledingstuk. Een automatisch e-mailtje doet de rest...... Possen noemt dit de digi-twin, jouw identieke digitale tweeling. Dit complete systeem inclusief de logistiek is de toekomst, en dus goud waard. Logisch dat grote (internationale) modebedrijven veel interesse hebben in Possen's product, men heeft dit tenslotte al kristalhelder functioneel.

Possen breidt internationaal uit Possen.com heeft inmiddels een lokatie gevonden in Antwerpen waar in november een winkel wordt geopend, in samenwerking met een belgische partner. Voor verdere internationale uitbreiding wordt onderhandeld met potentiële franchisenemers in Duitsland en Scandinavië. Ook heeft Possen plannen voor franchise-filialen in de het Verenigd Koninkrijk en de Benelux, of Possen.com daadwerkelijk een franchise concept wordt ligt nog helemaal open. Zelf opent het bedrijf een tweede filiaal in Amsterdam voor damesmode. Dit zal de eerste damesmodezaak ter wereld zijn waar gebruik wordt gemaakt van driedimensionale scanners. In Den Haag wordt in oktober een dames- en herenkledingzaak geopend. Verder staat dit jaar de opening gepland van winkels in Maastricht en Den Bosch. Ook zal er een tweede 'Mobile Fashion Room' gaan rijden. Zodra dit alles loopt, is Possen.com volledig winstgevend. Possen.com klinkt als een chique merk, maar het is in feite een merkloos kostuum. De huidige twee kledingwinkels zijn strak ingericht en opmerkelijk leeg. Er is geen voorraad, geen kassa, geen pashokje. Wél staan in de zaak een grootbeeld-computer en een scanner die uit vier zuilen bestaat. Daartussen, op de grond, zijn twee voeten afgebeeld. De klant die een pak op maat laat maken, staat daarop tien seconden doodstil, terwijl een rood licht over zijn lichaam glijdt. Klanten worden van top tot teen driedimensionaal gescand, waarna hun maten rechtstreeks - via een beveiligde website - naar de computergestuurde stoffensnijmachines van Duitse en Italiaanse naaiateliers worden gestuurd. Binnen tien dagen tot 'hooguit' drie weken, wordt het pak geleverd. Een 'gewone' kleermaker doet daar veel langer over. Een gewone kleermaker heeft dan ook te maken met stoffenleveranciers, tussenpersonen, modebeurzen en inkooporganisaties. 'Wij hebben oorlog moeten voeren om al die stappen uit de productielijn te krijgen', zegt Possen. Dankzij de rechtstreekse internetcommunicatie met naaiateliers en stoffenhuizen kan eenieder bij Possen een maatpak tegen de prijs van een confectiepak kopen. Meerkosten voor de tussenhandel zijn compleet vervallen. In de winkel liggen stalen met stoffen van bekende merken als Loro Piara, Zegna en Holland Sherry. De klant kan kiezen tussen 3500 soorten stof en vervolgens de specificaties van zijn eigen pak selecteren. Drie- vier- of 'tig'-knoops, met rechte of schuine zakken, in rib, tweed of velours uitgevoerd en met mouwen zo lang als de koper ze wil. Voorraad in stoffen wordt realtime bijgehouden, en voorraad risico is bij alle partijen verdeeld. Doel van www.possen.com is het gemakswinkelen: de klant loopt binnen, laat zich digitaal meten, legt uit welk type pak hij wil en loopt de winkel weer uit. Om het allemaal makkelijk te maken, rijdt door Nederland de Mobile Fashion Room op afspraak, een truck ingericht als winkel, die langs grote ondernemingen gaat. In de pauze kunnen werknemers er zich een pak laten aanmeten. 'Het personeel ziet er representatief uit en krijgt in veel gevallen een deel van het pak vergoed', zegt Possen. 'Dan wordt het een stukje employee benefit - een arbeidsvoorwaarde.' Grote klanten voor dit 'B2CC-model', zoals de directeur het noemt (business to corporate customer), zijn onder meer Rabo Securities, IBM, Worldcom en Nyenrode. Voorlichters van Possen.com sturen e-mail naar de werknemers van het bedrijf, en komen in de bedrijfskantine uitleggen wat de mogelijkheden zijn. Per e-mail of telefoon kunnen mensen een afspraak maken. Per dag kan men in de mobiele winkel zo'n 20 mensen tot in de perfectie bedienen. De meeste klanten zijn tussen 28 en 35 jaar oud, en goed bekend met internet. Maar de doelgroep groeit gestaag. Binnenkort wordt een filiaal voor zakelijke vrouwenkleding geopend, en binnen afzienbare tijd zullen zowel mannen als vrouwen er ook terecht kunnen voor vrijetijdskleding, zo zegt Possen. 'Mijn visie is, en daar mag iedereen me op afrekenen, dat over vijf jaar niemand meer genoegen neemt met confectiekleding. Het wordt allemaal production on demand - de klant koopt dan alleen nog kleding waarin hij zelf complete zeggenschap heeft gehad, de zelfde manier als waarop we al jaren een bankstel kopen.'

Possen.com