• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Racistische opdruk op kleding ontdekt

Racistische opdruk op kleding ontdekt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het Amerikaanse warenhuis Target heeft haar winkels opgeroepen ogenblikkelijk te stoppen met de verkoop van kleding waar het nummer 88 op is geprint. De sportieve kledinglijn met shorts, t-shirts en petten wordt nog deze week uit de schappen van de ruim 1100 filialen gehaald. Het nummer 88 blijkt namelijk door neonazi's als code te worden gebruikt voor de "Heil Hitler"-leus. De h is de achtste letter in het alfabet.

Willem Hart van de antifascistische onderzoeksgroep Kafka meldt dat dergelijke symbolen zeer populair zijn onder neonazi's. Vooral in Duitsland is de betekenis van dergelijke cijfercombinaties wijd bekend. Ook in Amerika zijn deze groepen actief en op de hoogte van de betekenis. Andere veel gebruikte codes zijn bijvoorbeeld het cijfer 14, wat verwijst naar een racistische spreuk "the 14 words" en het cijfer 18, wat verwijst naar Adolph Hitler.

Onder een breed publiek is het symbool van het keltische kruis, een cirkel met een kruis, beter als verwijzing bekend. Dit teken is vooral in de Nederlandse gabber scene populair. In 1996 moest de Nederlandse kleding fabrikant Hans Textiel een partij van 1200 pilotenjacks uit de handel halen omdat hierop een keltisch kruis was afgedrukt. De fabrikant was niet op de hoogte van de betekenis ervan.

De kwestie in Amerika kwam aan het licht doordat een klant het nummer herkende na het zien van een documentaire over neonazistische invloeden in de popmuziek. De klant, Joseph Rodriques, was stomverbaasd toen hij de cijfercombinatie afgelopen juni in een Target-filiaal in de staat Minneapolis, aantrof op een korte broek. Rodriques zegt dat hij vervolgens bij de winkelmanager heeft geklaagd maar aldaar bot ving.

De directie van de Target keten zegt deze week pas van de betekenis van de cijfers op de hoogte te zijn gesteld, nadat Rodriques zijn klacht op een website had geplaatst van een nationale organisatie tegen racisme, de Southern Poverty Law Center.

Target heeft zich verontschuldigd voor de aanstootgevende kledingstukken, die gemaakt zijn onder het private label Utility. Target heeft toegezegd een onderzoek in te stellen.

Target