• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Rendement in sportbranche kan beter

Rendement in sportbranche kan beter

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Uitkomst rendementsonderzoek tijdens Sportfocus 2002 bekend gemaakt

Tijdens Sportfocus 2002, waarvoor ruim 300 detaillisten, leveranciers en andere betrokkenen in de sportdetailhandel in het Sports Business Centre in Leusden bijeen kwamen, stond de rendementsontwikkeling in de sportdetailhandel centraal. Onderzoek maakt duidelijk dat de omzet de laatste jaren een positieve ontwikkeling doormaakt, maar dat de kosten van met name personeel en huisvesting meer dan evenredig stijgen. Dat heeft een negatieve invloed op de brutowinstmarge.

Samen met brancheorganisatie Mitex liet het Hoofdbedrijfschap Detailhandel de rendementsontwikkeling van sportwinkels onderzoeken. Er werden onder meer vergelijkingen gemaakt met de ontwikkelingen in de mode-detailhandel. Deze branche lijkt de kosten beter te beheersen en daardoor meer rendement te maken.

Door het inkoopbeleid aan te passen, kunnen een hogere omzetsnelheid en bruto marge gerealiseerd worden. Er is daarbij wel een belangrijke taak voor leveranciers weggelegd: van hen worden meerdere collecties per jaar verwacht.

Uit het rapport blijkt verder dat opleiding van medewerkers een aandachtspunt vormt. De sportdetailhandel investeert hierin nog te weinig, terwijl het wel een positieve bijdrage kan leveren aan het rendement van een onderneming. Een goede ondernemer is geen solist maar onderscheidt zich door te opereren in teamverband. De dagvoorzitter tijdens Sportfocus 2002, oud-hockeyer Tom van 't Hek vertelt de aanwezigen daarom uit eigen ervaring hoe een team maximaal rendement kan halen.

Sportfocus 2002 wordt georganiseerd op initiatief van Mitex en in samenwerking met retailorganisaties Euretco en Intersport, de FGHS het Sports Business Centre en het vakblad SportCult. Doel is onder meer n.a.v. Sportfocus 2002 een platform te creëren om als totale branche de rendementsverbetering aan te pakken.

SPORT