• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • RFID in de retail: 5 voornemens voor 2015

RFID in de retail: 5 voornemens voor 2015

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

In 2014 hebben retailers veel geïnvesteerd in RFID en sensortechnologie om het winkelen prettiger te maken. In 2015 zal RFID steeds meer een onderdeel worden van de retailinfrastructuur, net als ERP, CRM en andere systemen. Op die manier wordt de “RFID-totaaloplossing” meer dan alleen de som van een aantal losse onderdelen.

Een succesvolle implementatie van RFID in het hele bedrijf gaat niet zozeer over tastbare aspecten, zoals lezers, tags, en software. Het gaat meer om niet-tastbare factoren, zoals procesverbetering, opleiding, supply chain management, stroomlijning van het bedrijf en de interactie met klanten. Op basis van de gesprekken tussen Checkpoint Systems en retailers presenteert Checkpoint Systems hieronder de focusgebieden voor 2015.

Voornemen 1: de processen in de winkel stroomlijnen
RFID-technologie automatiseert repetitieve handelingen voor winkelmedewerkers, zodat zij meer tijd overhouden voor klanten. In 2014 hebben we van winkelmanagers gehoord dat de nieuwe technologie juist zorgde voor méér werk, omdat er nieuwe hardware moest worden gemonitord, batterijen moesten worden vervangen, kleding in het magazijn moest worden gelabeld en omnichannelbestellingen moesten worden afgehandeld. De uitdaging lag niet zozeer in de technologie zelf, maar in het feit dat er zoveel innovaties tegelijk werden gelanceerd (beacons, mobiel betalen, de afhandeling van omnichannelbestellingen enz.).

Voornemen: het is duidelijk dat winkels al genoeg te doen hebben, en dat er nu nog meer van hen gevraagd wordt om de winkelervaring te verbeteren. Retailers kunnen de operationele lasten op meerdere manieren verminderen: a) logistieke taken zoals labelen en coderen weer laten uitvoeren door de producenten en de DC's, b) bewakingsdiensten op afstand installeren en c) RFID-verificatie opnemen in magazijnprocessen, zoals orderpicking, verpakking en verzending.

Voornemen 2: stakeholders voorlichten
RFID heeft gevolgen voor bijna elk bedrijfsonderdeel, maar bij de planning van een project wordt niet iedereen rechtstreeks betrokken. Dit leidt tot een onevenredige verdeling van middelen en kan de financiering van een project gaandeweg tot stilstand brengen. We hebben ontdekt dat veel leiders van RFID-projecten meer tijd besteden aan het testen van onderdelen dan aan het luisteren naar, en het voorlichten van, stakeholders.

Voornemen: laat het testen over aan uw RFID-installateur en maak een klein deel van het installatiebudget vrij voor voorlichting van de stakeholders. Zet een “adviesraad” op met belangrijke mensen van Finance, IT, Operations, Verkoop, Diefstalpreventie en Design. Daarmee wordt het ook hún project. Eenvoudige dingen kunnen al een groot verschil maken; denk bijvoorbeeld aan posters in het magazijn of het benoemen van “RFID-ambassadeurs”, winkelmedewerkers die winkels in de regio bezoeken om RFID onder de aandacht te brengen en inzichtelijk te maken.

Voornemen 3: supply chain-processen mogelijk maken
Hoewel een onnauwkeurige voorraad begint in de fabriek en wordt voortgezet in het DC, begint veel voorraadbeheer op winkelniveau, in feite het einde van de supply chain. Het is onrealistisch om te verwachten dat onjuiste verzendingen van fabrikanten, winkels en DC's in het magazijn van elke winkel worden opgelost.

Voornemen: automatiseer DC-processen, zodat winkels in ieder geval de juiste voorraad binnenkrijgen en daar later geen aanpassingen meer aan moeten doen. DC's (en flagshipstores in dichtbevolkte gebieden) werken meestal al met volwassen logistieke processen (picking, verpakken, ASN's); deze kunnen nu met RFID eenvoudig geautomatiseerd worden. Veel retailers verpakken verzendingen naar winkels al met krimpfolie, zodat er onderweg niets verloren gaat.

Voornemen 4: uw project afstemmen op specifieke bedrijfsdoelstellingen
Het afgelopen jaar hebben we de doelstellingen van RFID-projecten zien veranderen van diefstalbeveiliging tot beschikbaarheid op de plank en van omnichannelbestellingen tot klantanalyse (niet noodzakelijkerwijs in die volgorde). RFID is een technologie die dingen mogelijk maakt - maar wie er in één keer teveel mee wil kan het effect van een project doen verwateren (zeker als het voor een bedrijf het eerste RFID-project is).

Voornemen: beperk de reikwijdte van uw eerste RFID-project tot iets wat veel oplevert, met meetbare resultaten. Begin bijvoorbeeld met het afhandelen van omnichannelbestellingen in uw flagshipstores en gebruik het grotere ordervolume vervolgens om dit ook mogelijk te maken in andere winkels.

Voornemen 5: uw beloften aan klanten nakomen
“Contact met de klant” hoeft niet altijd persoonlijk te zijn. Steeds meer klanten besluiten om iets te kopen op basis van gemak, bijvoorbeeld omdat ze bij een winkel in de buurt artikelen kunnen opzoeken en reserveren. Als online voorraadinformatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn, wordt een winkelervaring die positief kan worden plotseling negatief. Retailers zijn heel snel geweest met het introduceren van omnichannelmogelijkheden, maar beschikken vaak nog niet over voldoende infrastructuur om dergelijke bestellingen ook af te handelen.

Voornemen: kijk goed naar de contactvormen die u nu met klanten heeft, kijk hoe winkelbezoekers ze gebruiken en denk goed na hoe u die aan de 'achterkant' wilt inbouwen. Sommige speciaalzaken gebruiken RFID-voorraadbeheer om te kunnen garanderen dat een beperkt aantal artikelen altijd beschikbaar is (bijvoorbeeld denim), omdat zij weten dat een klant die het artikel in de winkel komt ophalen altijd een paar extra aankopen doet. Andere retailers zouden bijvoorbeeld kunnen garanderen dat een groot aantal artikelen altijd beschikbaar is, maar het ophalen van artikelen in de winkel aanvankelijk kunnen beperken tot een aantal grote winkels.
Partner Content
RFID