Rhumaa: Nederlands premiummerk met een kunstzinnig Afrikaans hart
bezig met laden...
Van shirts verkopen uit zijn rugzak op de hogeschool tot aan het hoofd staan van een 10-koppig internationaal modemerk. Ondernemer Daniël Beernink van 28 mag deze credits toe eigenen. Met het merk Rhumaa werkt hij samen met Zuid-Afrikaanse kunstenaars om twee keer per jaar een collectie te maken die zowel stijlvol als duurzaam is.Luister meer “Het doel is om uiteindelijk zo groot te zijn, dat we door middel van de Rhumaa Foundation nog meer terug kunnen geven aan de kunstenaars en de textielindustrie kunnen veranderen,” aldus de bevlogen CEO op het kantoor in Amsterdam.
Wie denkt dat Rhumaa een merk is dat bol staat van multi-kleuren Afrikaanse prints, heeft het mis. De eerste collectie had uitbundig veel prints, daar is niks van gelogen, wat destijds heel goed werkte om naam te maken, maar tegenwoordig hoeven niet alle items meer geprint te zijn. “Toen ik het plan maakte voor het merk, zijn we op zoek gegaan naar een stijl die in veel markten aanslaat. Daardoor hebben we gekozen voor een minimalistische Scandinavische stijl met kwalitatieve materialen,” aldus Beernink. Op basis van werken van de Zuid-Afrikaanse kunstenaars worden prints gemaakt die verwerkt worden in de collectie. “Het concept van het kunstwerk vloeit in de hele collectie door. In de materiaalkeuze, in de kleur, hoe de print verwerkt wordt, dat is de basis.”
Het idee om samen te werken met Zuid-Afrikaanse kunstenaars kreeg Beernink tijdens zijn stage bij Learn to Earn in Zuid-Afrika. De organisatie waar hij stage liep helpt jongeren door middel van cursussen en coaching stappen te zetten in verschillende werkvelden; houtbewerking, kunst, basis zaken aspecten, grafisch ontwerp en tekenen. “De kunst die ze maakten was echt heel goed, maar daar werd niks mee gedaan. Het ging in een portfolio, maar dat was het dan ook.”Luister meer Hij kreeg een idee om de kunst op shirts te drukken en deze shirts te gaan verkopen aan de toeristenwinkels in Zuid-Afrika. “Dan zouden de winkels iets originelers verkopen dan “I love South Africa”, Nelson Mandela of de Big Five. Op die manier kregen de kunstenaars een platform, krijgen ze erkenning, verdienen ze wat geld en verdien ik er ook wat geld mee,” zegt hij lachend. Beernink was vol van zijn idee, maar werd tijdelijk afgeremd door zijn ouders. “Ik studeerde nog en mijn ouders vonden dat ik eerst mijn studie af moest maken. Dat vond ik ook wel een goed idee”
Rhumaa-oprichter Daniël Beernink
Rhumaa: Het Nederlandse merk met een kloppend kunstzinnig en Afrikaans hart
Zuid-Afrika en het idee om T-shirts met Afrikaanse kunst te verkopen aan toeristenwinkels liet Beernink echter niet los. Hij werkte al anderhalf jaar als accountmanager bij een IT-bedrijf maar besloot dit radicaal stop te zetten en op zijn minst te proberen of hij zijn droom kon verwezenlijken. “Ook al wordt het niks, ik wil dit idee gewoon voortzetten,” dacht hij destijds. Hij ging terug naar Zuid-Afrika om te praten met de organisatie waar hij stage had gelopen om te kijken naar de mogelijkheden om samen te werken met de kunstenaars. Hij bedrukte uiteindelijk shirts, wit of blauw, en verkocht deze via een webshop. Totdat iemand zei: “Allemaal heel leuk wat je doet, maar waarom maak je niet een hele collectie.” Waarom ook niet, dacht Beernink. Er werd gewerkt aan een businessplan en het doel was om een merk met een scandinavische stijl op te zetten, ‘het moet immers een grote groep aan kunnen spreken’, maar wel met duurzame en eerlijke materialen. Tijdens zijn reis kwam hij terecht in India, in een sweatshop en besloot op dat moment dat alles wat hij in zijn leven ging doen met mode, ‘of überhaupt in mijn leven’ op een eerlijke manier gemaakt moest worden. Voor elke collectie zou samengewerkt worden met een jonge kunstenaar uit Zuid-Afrika die nog geen eigen platform heeft. Het concept lag er, maar een naam was er nog niet. Rhumaa ontstond door te kijken naar verschillende woorden in het Afrikaans, in een van de vele streektalen. Uiteindelijk combineerde Beernink de twee woorden die staan voor een ‘nieuw begin’ en ‘samenwerken’ tot Rhumaa.Luister meer
Dit is nog de korte variant van de totstandkoming van Rhumaa. In de ontstaansgeschiedenis van het merk hebben meerdere bijzondere elementen meegespeeld: Een Nederlandse jongen die tijdens zijn studie al T-shirts verkocht uit zijn rugzak, een toevallige ontmoeting op een terras in Zuid-Afrika met een latere investeerder en de harde realiteit van de sweatshops in India. De totstandkoming is een verhaal op zich, maar drie jaar verder heeft het merk al een goede naam gemaakt voor zichzelf. Het merk is inmiddels in 14 landen aanwezig en aan het einde van het jaar wil het bij 125 retailers aanwezig zijn, 42 meer dan op het moment van het interview. Wat precies de aantrekkingskracht is van Rhumaa? “Het belangrijkste onderscheidende vermogen van Rhumaa zijn de materialen die we gebruiken. Materialen die we gebruiken zijn rijke, luxe materialen en dat zie je er ook aan af, voor best een redelijke prijs. Mensen die van prints houden kunnen een heel artistiek kledingstuk kopen in combinatie met mooie materialen,” aldus de beknopte samenvatting van de CEO.
Rhumaa: Nederlands merk, Scandinavische stijl, Afrikaans hart
Rhumaa is een combinatie van een Scandinavische stijl met een Afrikaans en kunstzinnig hart. Aan de basis van elke collectie staat een jonge kunstenaar. Waar de selectie van de eerste kunstenaar waar Rhumaa mee samenwerkte nog via een wedstrijd ging, werkt het merk nu samen met een netwerk van kunstgaleries die kunstenaars voordragen. “Zij gaan op zoek naar de ruwe diamanten en ze weten wat onze criteria zijn.” Het gaat hier om jonge kunstenaars die zelf nog geen platform hebben en niet de middelen hebben om een dergelijk platform op te starten. “Iemand die zelf heel rijk is en toevallig ook heel kunstzinnig is, die zou ook heel goed bij het merk kunnen passen, maar dat is niet wat we willen,” aldus Beernink. Er wordt vervolgens één kunstwerk gekozen die wordt aangekocht waarvan een print of gedeelte en de achterliggende gedachte wordt verwerkt in de collectie. Allemaal op een manier zodat Rhumaa wel de scandinavische esthetiek behoudt met strakke lijnen, kwalitatieve stoffen en grafische prints. Het resultaat is een artistiek met een hoog draagbaarheid gehalte.
Het doel? Om met het merk zo groot te zijn dat via de Rhumaa Foundation meer kan worden teruggegeven aan de kunstenaars en dat het merk een verschil kan maken in de textielindustrie. Vijf procent van de totale omzet gaat naar de Rhumaa Foundation, waar Beernink verschillende projecten op mee wil zetten. “Om dat te kunnen doen moet het merk groot worden en als het merk groot is, dan wordt de stichting dat ook.” Luister meer De Rhumaa Foundation nu ook naar een manier om de kunstenaars ook een platform te geven buiten Europa, in hun eigen thuisland, door toch weer shirts te gaan bedrukken en die te verkopen aan lokale winkels. “De opbrengst daarvan gaat direct naar de kunstenaars.” Beernink wil zelf op het sociale vlak een statement kunnen maken.
Wel is Beernink realistisch en vertelt dat Rhumaa niet op elke hoek van de straat wil liggen omdat het merk zich daar ook niet voor leent. Aan het begin van 2018 meldde Beernink nog tijdens een perslunch tegen FashionUnited dat het merk nog nooit een retour had gehad, wat iedere retailer, ontwerper en zakenman zal zien als een goed teken. Per land wil Rhumaa landelijke dekking krijgen door per stad de juiste winkels te hebben en op die manier door te groeien. Een eigen winkel daar denkt Beernink ook zeker aan: “De doelstelling is om dat zeker in 2019 te realiseren.”
Rhumaa in het kort
- Oprichter: Daniël Beernink
- Medewerkers: 10 fulltimers
- Verkooppunten: 83
- Aanwezig in 14 landen
- Prijzen tussen de 99 en 279 euro
Beeld: Rhumaa