Roozenbottel in Haarlem heeft hoog cult-gehalte Open!
bezig met laden...
Sandra Roozen was helemaal niet op zoek, maar toen vorig jaar iemand opperde dat hij een pandje te huur had, begon het ondernemersbloed bij Sandra toch te kriebelen. Stiekem had ze wel eens hier of daar naar een pand gekeken, maar nu kwam de kans toch wel heel nadrukkelijk op haar pad. Ze ging kijken en was verkocht. Het pandje ligt weliswaar niet op een A-locatie in Haarlem. Maar de Tuchthuisstraat is een zijstraat van de Botermarkt en ligt in een bekende hoek binnen Haarlem met vier keer in de week markt en gezellige cafeetjes erom heen.
Wanneer het idee om een winkel te beginnen in haar op kwam, dat weet ze niet meer precies. Maar wel dat het toentertijd een nonchalante gedachte was. Want in 1998 studeerde Sandra Roozen (1974) af aan de kunstacademie, een onderneming starten was toen absoluut nog niet aan de orde, want met het diploma op zak vond ze een creatieve baan bij een ontwerpbureau als grafisch ontwerper.
Of ze zich zelf kan onderhouden? Sandra bekent dat het geen vetpot is. Vandaar dat nog drie dagen in de week bij het ontwerpbureau werkt. Bovendien, haar moeder is één dag per week in de winkel en zijzelf drie. Tot nu toe zijn de lasten ook beperkt, want haar ouders wonen in Frankrijk en nemen de spullen voor haar mee. En ze heeft andere vormen om klanten te trekken gecreëerd. Eén maal in de zes weken opent een andere kunstenaar een tijdelijke expositie in haar winkel, hierdoor functioneert Roozenbottel mede als galerie. Ook ontwerpt Sandra onder andere flyers, brochures, huisstijlen en kunstzinnige geboortekaartjes.
Haar startkapitaal? Zegge en schrijve achthonderd euro. De productie van de eerste collectie hippe tassen in felle kleuren kostte haar tweehonderd euro. Fushion is een vorm van retailen waarover veel is gesproken, maar Sandra brengt het in de praktijk. Want naast de modeaccessoires ligt, hangt en staat een brede artikelen groep nostalgische artikelen, vaak tweedehandsspulletjes uit Frankrijk, van vaasjes tot hertenkoppen, met een hoog 'cult-gehalte'. Maar ze houdt wel haar prijzen in de gaten, het mag niet te goedkoop zijn, want dan wordt het ongeloofwaardig. Maar ook niet te duur want dan lopen de klanten weg. Dat zijn goede overwegingen voor een retailer.