• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Rustige start Bodyfashion promotie

Rustige start Bodyfashion promotie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Deze week vond in Nieuwegein de 46ste editie van de Bodyfashion Tradefair plaats, de grootste Nederlandse retailbeurs voor ondermode, badmode en nachtgoed. Met veertien nieuwe aanbieders is het aanbod deze keer gegroeid tot 120 deelnemers. Het aantal bezoekers week niet veel af van de aantallen van vorig jaar. Rene Savelsberg (organisatie): "De zondag bleef het meest populair met 967 bezoekers. Een miniem verschil met vorig jaar, toen waren dat er 969! De maandag is iets teruggelopen met 780 bezoekers, tegen 840 vorig jaar." (Het bezoekersaantal van de laatste dag, de dinsdag was tijdens het schrijven nog niet exact bekend).

Naast de nieuwe collecties voor komende zomer, waren tijdens de Bodyfashion Tradefair ook de genomineerden voor de Libresse Bodyfashion Awards te bewonderen. De uitreiking van deze prijs vind plaats op 22 oktober aanstaande tijdens de Nacht van de Lingerie. Onder de 18 genomineerden voornamelijk gevestigde namen zoals Warner's en Gossard (categorie Women) en Fila en Schiesser (Men). In de categorie Innovations viel DIM op met een jonge serie ondergoed, uitgevoerd in zwart en wit met een contrasterende voering en langs de cups een schulpmotief dat met behulp van laser werd gestanst. Zeer opvallend door haar eenvoud en zorgvuldige afwerking.

De verkoop van ondergoed blijft stijgen en ondermode wordt dan ook steeds belangrijker. Deze industrie is volop de concurrentie aangegaan met de bovenmode. "Dat is zeker zo," aldus Saskia Mickers, Export Manager Platino bij World of Lingerie. "Onze seamless body's en hemdjes kunnen zo als bovengoed worden gedragen. Ze zijn decoratief en comfortabel". Het Spaanse merk Platino is nieuw op de Nederlandse markt en brengt naadloos ondergoed van zeer hoge kwaliteit. Platino's expertise komt voort uit 80 jaar ervaring als fabrikant van panty's en kousen. Ondermode als concurrent van de bovenmode industrie is vooral terug te zien aan de toenemende ontwikkeling van bustiers en body's die zó gedragen worden. Nieuw hierbij is dat ook badmode nu deze stap heeft gezet. Was deze dracht tot voor kort voorbehouden aan de 'lucky few' met een modellen figuur en vooral veel lef. Nu brengen ook meer traditionele merken draagbare korsetachtige lingerie en bikinitops die onder een blouse of blazer kunnen. Opvallend is dat ook hierin de explosieve terugkeer in het gebruik van jeansstof en jeansachtige prints goed te zien is. Bij de badmode springt verder de diversiteit in het oog. Van sportief tot romantisch, van speels en sexy tot traditioneel degelijk. Daarnaast lijkt het eindelijk bij zowel fabrikanten als inkopers te zijn doorgedrongen dat er grote behoefte bestaat aan meer ontwerpen voor grotere cupmaten. Een toenemend aantal lingerie- en badgoedmerken brengen een steeds ruimer aanbod voor grotere maten. Hierop wordt nog eens de nadruk gelegd dankzij een poging van de industrie ter harmonisering van het Europese assortiment. De DD-cup verdwijnt en wordt E-cup, verder schuiven alle grote maten een letter op.

Ook is er een sterke toename te constateren in de productie van kledingstukken voor over de bikini. Waar vroeger niet veel meer te krijgen was dan een sarong met hetzelfde motief als het badgoed, is er nu een ruime keuze in tunieken, jurkjes, rokjes en los vallende broeken. Vooral de prêt-a-porter collectie van coutourier Mart Visser voor Beachlife deed ons watertanden. Vloeiende, halftransparante lycra-ontwerpen in naturel strandtinten en met de nadruk op comfort.

Voor vernieuwing moest de bezoeker van de Bodyfashion Tradefair het vooral hebben van nieuwkomers op de beurs onder wie Twinklestar, Princesse TAM TAM en Profili. Die laatste komt met een zeer uitdagende collectie lingerie en nachtmode.

Maar vooral de speelse badmode van het van oorsprong Italiaanse merk is opvallend dankzij de mooie materialen en de originele details.

Twinklestar, al langer zeer succesvol op de Amerikaanse markt en onder meer bekend van televisieseries als Friends, Ally McBeal en sinds kort GTST, wordt dit jaar eindelijk op de Nederlandse markt geïntroduceerd door Simone de Groot (24), SDG Trading.

Van de bijzondere collectie nachtgoed kan niemand de vrolijk borduurde badjassen zijn ontgaan. De Groot: "Ik ging bij een vriendin logeren, zij had een badjas van Twinklestar in de kast hangen en ik werd er direct verliefd op. Afgelopen januari heb ik de exclusieve rechten op het merk voor Europa verworven en we verkopen het merk nu al in 30 winkels door heel Nederland".

Bodyfashion