• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Sandra Harmsen over 35 jaar Humanoid: 'de boodschap, liefde en passie zijn gebleven'

Sandra Harmsen over 35 jaar Humanoid: 'de boodschap, liefde en passie zijn gebleven'

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

Het Nederlandse kledingmerk Humanoid bestaat 35 jaar. Om dat te vieren brengt het bedrijf een speciale 'Collectables' capsule collectie op de markt die vandaag wordt gelanceerd. De collectie bestaat uit 25 modellen. Het is een compilatie van favoriete items uitgekozen door trouwe klanten en het eigen team. De items zijn vertaald naar een hedendaags beeld en ieder stuk is uitgevoerd in zeker twee verschillende stoffen en tot zeven kleuren.

Sandra Harmsen stond met Hans Boelens aan de oorsprong van het modebedrijf Ateliers Humanoid dat nu - 35 jaar later - bijna vijfhonderd verkooppunten telt, een concept store en een webshop. Begin jaren 80 vormden zij met nog zes jonge punkers een kunstenaarscollectief dat zich bezighield met mode, zeefdruk en grafische vormgeving vanuit een antikraakpand aan de Weverstraat in Arnhem. Twee jaar geleden - in 2015 - nam investeringsmaatschappij Vendis Capital een belang in het bedrijf Ateliers Humanoid en legde Hans Boelens zijn rol als CEO neer. Sandra Harmsen bleef aan als creatief directeur.

Humanoid bestaat 35 jaar. Waar bent u trots op?

Sandra Harmsen: "Ik ben er trots op dat wij Humanoid hebben geshaped tot wat het nu is en dat wij dat alles op gevoel en op onze eigen manier hebben gedaan. Ik denk dat dat tevens onze kracht is. Slow not fast, maar wel altijd in beweging. Niet bang zijn om risico's te nemen, om te ondernemen."

Bent u indertijd begonnen om mode te maken of mensen te kleden?

"Ik ben gestart om kleding te maken en mensen te kleden en dat doe ik nu nog steeds. Humanoid is geboren in de punktijd toen we concertgangers van poppodium de Stokvishal waar onder meer Blondie optrad, gingen kleden. Zij wilden er ‘anders’ uitzien. Junkbroeken - broeken met banden tussen de benen - waren populair. Ik heb geen modeopleiding gedaan, maar ik vond het leuk om kleding te maken en verdiende er ook nog wat aan.”

Is het merk van 35 jaar geleden nu nog te herkennen in de collectie?

“Jazeker, de comfortabele look; de styles met een twist. Ook in de nieuwe Collectables collectie is dat te zien. Ieder item en iedere collectie is uniek. Het doel is dat de draagster elk stuk eigen kan maken door het te combineren, stylen, wikkelen of draaien. Daarnaast werken we alleen met hoogwaardige materialen.”

Wat is voor u een hoogtepunt in de afgelopen 35 jaar?

“Mag ik er maar eentje noemen? Er zijn zoveel hoogtepunten geweest!
Onze allereerste teammember op de loonlijst. De eerste modeshow in Düsseldorf op het vliegveld, waar we totaal geen geld voor hadden maar het toch hebben geflikt, dankzij de inzet van onze vrienden als model. De allereerste echte verbouwing van de winkel… en nu onze huidige plek in de kerk, waar we eindelijk kunnen laten zien waar we voor staan als label en de collecties heel mooi uitkomen. En ook de jarenlange relaties die we zijn aangegaan met zowel personeel als fabrikanten en de enorme hoeveelheid trouwe Humanoid fans. En natuurlijk de capsule collectie die we vandaag lanceren, ‘Collectables’, om 35 jaar Humanoid te vieren.”

Kunt u ook een dieptepunt noemen?

“Dat was de surseance van betaling in de jaren 80. Ik vond het vreselijk om mee te maken, want we groeiden in die tijd zo hard. Te hard, weet ik nu. Iedereen wilde ons hebben maar we kregen het niet rond. Ineens was het ‘serious business’ en daar waren we totaal niet op voorbereid. Maar terugkijkend is het goed geweest, want we hebben er heel veel van geleerd.”

Wat is uw kracht?

“Doorzettingsvermogen, dat ik doorga, no matter what. Tevens ben ik vrij resultaatgericht. Ik ben dag en nacht met Humanoid bezig. Mijn werk is mijn hobby en mijn hobby is mijn werk.”

Kunt u ook een zwakte benoemen?

“Dat is tevens mijn zwakte.”

Welke (recente) verandering in de modebranche is belangrijk volgens u?

“De groeiende aandacht voor slow fashion, daar sluiten wij uitstekend bij aan. In feite doen we dat al sinds de oprichting, dus op een natuurlijke manier. De collecties lopen in elkaar over en zijn altijd onderling te combineren. Onze collectie is tijdloos.”

Wat is nu het belangrijkste vraagstuk voor de branche?

“Fashion is op dit moment totaal niet in de mode. Alle aandacht gaat naar food en interieur. Er moet meer oog komen voor kwaliteit in mode, denk ik. Dat de consument een bewustzijn voor mode ontwikkelt, zoals dat in de foodsector nu al aanwezig is."

Is uw bedrijf sinds de participatie van Vendis Capital veranderd?

“Het Humanoid gevoel, de boodschap, de liefde en passie waarmee we werken is hetzelfde gebleven. De organisatie is wel verder geprofessionaliseerd en we zijn nu meer gericht op expansie in het buitenland.”

Is uw eigen rol sindsdien anders?

“Ja, ik houd me veel minder bezig met de bedrijfsvoering en veel meer het creatieve hart, styling en ontwerp. In feite dus precies datgene waar het merk voor staat. Het bewaken van de merkidentiteit, het Humanoid DNA, is mijn belangrijkste taak.

Bent u misbaar voor Humanoid?

“Ik denk het wel, maar het moet geleidelijk gaan… Humanoid is vanuit een passie ontstaan.. het was mijn kind. Nu staat er een professionele organisatie met veel gepassioneerde mensen waarin ik vertrouwen heb en die het uiteindelijk ook kunnen overnemen.”

Wat wilt u nog bereiken?

”Ik wil samen met het team vooral nog heel veel mooie collecties maken en onze klanten blijven inspireren. Het zou mooi zijn als we tegelijkertijd in staat zijn om onze loyale klantenkring nog verder uit te breiden. We verkopen nu al in ruim 400 winkels wereldwijd, in ruim 25 landen, maar zijn nog lang niet uitgegroeid. Wat mijn toekomstige privéleven betreft: ik wil reizen, mensen ontmoeten en genieten. En blijven openstaan voor nieuwe ervaringen.”

Foto's 1 en 3: Humanoid Collectables collectie, mei 2017
Foto 2: Gelders Archief, collectie Humanoid, 1511-86, René Brachten (CC-BY-4.0 licentie)

HUMANOID
Vendis Capital