• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Shorts en The City

Shorts en The City

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De zomer is eindelijk aangebroken en de kleine topjes, zomerjurken en korte broeken komen weer uit de kast tevoorschijn. De city short lijkt de hit van het seizoen, maar is deze trend echter van korte duur. Zullen we volgend seizoen de foto's van onszelf in kaki bermuda en sleehak vol schaamte in de open haard willen gooien? Of gaat dit kledingstuk een lange toekomst tegemoet?

Korte versie

Wie op een broeierige zomermiddag een doorsnee drukbezochte winkelstraat afstruint zal met gemengde gevoelens de ontblote onder- en bovenbenen van de Nederlandse vrouw mogen aanschouwen. Gehuld in het kledingstuk du moment - de city short - doen we vol enthousiasme mee aan de laatste trend. Of het ons echt staat lijkt niet aan de orde. Het is hip, dat hebben de grote ontwerpers bedongen. Detaillisten spelen ook een rol bij de promotie van de korte broek. Ze etaleren het zo leuk, dat we er vroeg of laat wel aan moeten geloven.

Bermuda's zijn de beschaafde versie van de echt korte shorts. Tot of zelfs over de knie reikend, fungeerde deze korte broek oorspronkelijk als onderdeel van het golftenue en hield het de Britse marine koel op het eiland Bermuda - vandaar de naam. De associaties die de bermuda tot voor kort opriep waren veelal negatief. Tuttig, stijfjes, Gooisch, hoog parelketting-plooirok gehalte, spataderen en sherryblosjes ofwel couperose. Negatiever kon het niet. Ongeveer een jaar geleden verscheen de bermuda echter in een heel nieuwe gedaante op de catwalk. De snit was smaller en de taille lager waardoor het lichaam beter tot zijn recht kwam. Gepaard met hoge hakken en een vrouwelijk topje kregen de bermuda en de city short - waarvan de lengte beduidend korter is - een heel nieuwe uitstraling. Van tuttig of sportief naar sexy en zelfs gekleed.

In het buitenland liepen vrouwen in het najaar van 2004 al in bermuda's en shorts gecombineerd met maillots en hoge laarzen of hakken. Tijdens de shows in London waagden de fashionista's zich er zelfs met blote benen aan. Op dat moment was het nog moeilijk voor te stellen dat die trend zou overwaaien naar ons land. Hoewel anders en grappig, leek het dragen van een paar shorts als formeel kledingstuk in de eerste instantie nogal ver gezocht. Zijn Nederlandse vrouwen niet te nuchter en praktisch hiervoor? Toch deed de city short ook bij ons zijn intrede. Afgelopen winter hingen de broeken in groten getale bij voorraadaanbieders als Irving Mode in Amsterdam. De detaillisten waren bij hun inkopen voor dat seizoen nog niet van de trend overtuigd geweest, maar konden met behulp van voorraadaanbieders er later toch snel op inspelen. De vraag bestond namelijk wel, echter op kleine schaal. Dit voorjaar brak de city short pas echt door.

Wel of niet

Overal waar je je nu in Amsterdam bevindt lopen modebewuste vrouwen en tienermeisjes in de meest opvallende hit sinds de strokenrok. Ze combineren de korte broeken, variërend in lengte van micro tot over de knie, met open sandalen, ballerinaflatjes, cowboylaarzen en hoge hakken. Op een dag zullen we terugblikken en zeggen dat zomer 2006 het seizoen van de city short was. Tenminste, daar lijkt het op. Verkoopt deze trend inderdaad zo goed? Bij Filippa K op de Leidsestraat in Amsterdam is een langere versie van de bermuda, de slim-fit witte Niki cropped twill jean een bestseller. "Het is een heel populair broekje omdat hij de knieën verhult en toch een slanke lijn heeft. Klanten lopen er mee weg," zegt medewerkster *geanonimiseerd*.

De Bijenkorf is wat terughoudender in zijn uitlatingen over het succes van de city short dit seizoen. "We hebben inderdaad shorts en bermuda's in het assortiment. De verkoop ervan gaat nu vrij goed, maar de inkoopafdeling verwacht voor het komende najaar een betere verkoop van dit product," zegt een woordvoerdster voor het warenhuis. "Deze verwachting baseren we op het feit dat de trend dan - met maillots en laarzen erbij - minder bloot is. Of het product ook weer voor zomer 2007 wordt ingekocht is afhankelijk van hoe het product in de winter loopt."

Dat Nederlandse vrouwen de voorkeur geven aan meer bedekking weet Solange Ferouge van de in Amsterdam-gevestigde Bianca van Leur Agenturen, die merken als Joseph Janard, Gerard Darel en Indies voert, ook. Volgens haar zijn klanten erg voorzichtig geweest bij de inkoop van het artikel voor het komende seizoen. "Onze klanten twijfelden of ze ermee in zee moesten gaan," aldus Ferouge. "Het is immers niet voor iedereen draagbaar, vooral niet voor vrouwen van boven de 30 en dat is nou juist onze doelgroep. Merken als Indies en Batiste hebben de korte broek wel in hun najaarscollecties opgenomen, maar detaillisten durven hun collecties er niet mee op te bouwen. Ze zien het liever als los artikel, en zeker niet als vervanging voor de rok. Onze klanten hebben alleen een paar broeken met jasjes ingekocht, zodat het aanbod zo compleet mogelijk zou zijn."

Jerry Inniger van modeagentuur Wise Guys is veel optimistischer over de toekomst van de city short. "De reactie op shorts zijn dit seizoen erg positief," zegt hij. "Ze worden goed verkocht door onze klanten en we hebben allen het vertrouwen dat deze trend zal doorzetten." De goedgezinde reactie van Inniger heeft alles te maken met het merkenpakket dat Wise Guys voert. Merken als Miss Sixty, Cavalli, Replay, Indian Rose en Guess zijn vooral gericht op een jongere doelgroep. Tieners en vrouwen in de twintig hebben over het algemeen minder moeite met blote benen.

Blijvertje?

Zal de city short 2006 overleven of wordt de korte broek binnenkort achterin de klerenkast verstopt? Kortstondige trends als de pofrok, de legging, beenwarmers en de hotpant hebben allen in meer of mindere mate een comeback gemaakt. We kunnen het er echter over eens zijn dat deze looks niet flatteren. Zelfs een model van 16 kan met moeite de beenwarmer verkopen en na die leeftijd is de hotpant eigenlijk uit den boze. Voor de city short gelden soortgelijke belemmeringen. Veel vrouwen kunnen het niet hebben, de meeste mannen vinden het een verschrikking en vroeg of laat gaat het waarschijnlijk toch een beetje vervelen. Jonge vrouwen zullen er minder moeite mee hebben dan vrouwen van boven de 30. Laten we eerlijk zijn: als je jong bent staat bijna alles. Wellicht zal de jongerenmarkt deze trend nog enige tijd omarmen, maar uiteindelijk zal de rok de strijd winnen.

FUvakblad
Trends