Social Shopping Stylefruits: 'Vrouwen helpen vrouwen'

Social Shopping is een van de nieuwe commerciele business modellen op het gebied van e-commerce. Internetplatform Stylefruits maakt gebruik van de succesformule Social Shopping en boekte het afgelopen jaar een omzet van 17 miljoen euro. Stylefruits oprichter en CEO Ingo Heinrich vertelt FashionUnited hoe het model precies werkt en hoe Stylefruits zich heeft ontwikkeld sinds de oprichting van het bedrijf in 2008.

Je omschrijft Stylefruits als Social Shopping Platform. Wat bedoel je hiermee?

Er zijn heel veel verschillende definities van dit begrip. Wij maken onderscheid tussen social media platformen als Facebook en social shopping. Social media is pure communicatie, bij ons komt er nog een shopping component bij. Daarbij moet ik wel zeggen dat wij zelf puur een reclameplatform zijn voor modemerken en retailers. In 2008 hebben we Stylefruits opgericht met de gedachte dat we met onze site vrouwen de mogelijkheid willen bieden meningen over mode uit te wisselen, aanbevelingen te doen, outfits te creëren, etc. Hierbij staat het motto “vrouwen helpen vrouwen” centraal. De looks die door de gebruikers van Stylefruits met de producten op onze site samengesteld worden, kunnen direct aangeschaft worden bij onze partnershops. Wij verdienen geld met de traffic, die onze site naar de online shops van onze partners brengt.

Hoe groot is de invloed op het assortiment als Stylefruits “slechts” een reclameplatform is?

Wij beslissen welke producten op de website komen. De reden hiervoor is dat we zelf een heel goed gevoel hebben voor welke producten gebruikers leuk vinden en welke niet. Met ons business intelligence systeem, de styletracking, optimaliseren we het assortiment met oog op de aankopen in de partnershop. Onze focus ligt bij trendy, betaalbare mode met verkoopprijzen tot 250 euro. We willen producten aanbieden, die jonge vrouwen zich ook daadwerkelijk kunnen veroorloven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld vele tijdschriften die mode laten zien, die de meeste lezers niet kunnen betalen. Daarnaast willen we inspiratie verschaffen.

Social Shopping Stylefruits: 'Vrouwen helpen vrouwen'Stylefruits kennis over de consument is zeker ook interessant voor merken. Wordt ook kennis uitgewisseld?

Voor ons is een intensieve samenwerking heel erg belangrijk, net als een langetermijnrelatie. De klant kan op ieder moment zien welke producten of productcategorieën goed lopen. Nieuwe klanten zetten we eerst met een klein aanbod aan producten online, ongeveer 50 á 100, zodat we kunnen testen of ze goed ontvangen worden.

Hoeveel invloed wordt uitgeoefend op hetgeen gebruikers creëren?

Eén ding is heel belangrijk voor ons: de gebruikers beslissen zelf wat mooi is en wat ze willen combineren. Dit beïnvloeden we niet. De gebruikers creëren outfits omdat ze het leuk vinden. Een gemiddelde gebruiker is ongeveer 15 tot 30 minuten bezig met een outfit samenstellen. Hieraan zie je al dat ze hier veel passie in steken.

Wie is de doelgroep?

We hebben eigenlijk twee doelgroepen. Aan de ene kant de groep die zich intensief met styling, outfits creëren en aanbevelingen bezig houdt. Deze gebruiker is gemiddeld 25 jaar oud. Aan de andere kant zijn er de gebruikers, die zich door anderen laten inspireren. Deze groep is gemiddeld 28 jaar oud. De hoofddoelgroep ligt tussen de 18 en 34 jaar, ongeveer 60 procent van onze gebruikers passen in deze groep. Ongeveer 20 procent van de doelgroep is tussen de 35 en 44 jaar.

Social Shopping Stylefruits: 'Vrouwen helpen vrouwen'Hoeveel procent van jullie bezoekers zijn actief op jullie website en maken nieuwe outfits of adviseren anderen?

Ongeveer tien procent.

Stylefruits focust op vrouwen. Waarom?

Ongeveer 5 procent van onze omzet in Duitsland verdienen we met de verkoop van mannenmode, maar verrassend genoeg worden deze aankopen vooral door vrouwen gedaan. Onze ervaring is dat de meeste mannen mode niet zien als iets waar ze plezier aan beleven, in tegenstelling tot de meeste vrouwen. Mannen kopen wanneer ze iets nodig hebben, vrouwen laten zich graag inspireren. Dat is ook terug te zien als je het aanbod aan modetijdschriften voor vrouwen vergelijkt met dat voor mannen.

Wat zijn de actuele trends in e-commerce?

We zien een radicale trend richting mobile. 70 procent van onze traffic en 65 procent van onze omzet komt tegenwoordig via mobile. Aan het eind van dit jaar zal dit waarschijnlijk 80 procent zijn. Sinds de lancering van de app eind vorig jaar, is het ook mogelijk outfits te maken op de smartphone. Het aantal outfits is extreem gestegen. Er worden nu twee keer zoveel outfits gemaakt als voor de lancering van de app. Ik heb altijd gedacht dat gebruikers dat liever op de PC doen, maar dat klopt niet. Ik ben er van overtuigd dat apps steeds invloedrijker en belangrijker worden en als gevolg daarvan ook het in-app adverteren. Het promoten van een bedrijf via TV of print zal in de toekomst waarschijnlijk via smartphone gaan. Ook de relevantie van bewegend beeld wordt in de toekomst steeds groter.

Op dit moment is het verbinden van online met offline een hot topic. Hoe denk jij dat de verkoop van mode zich in de toekomst zal ontwikkelen?

We kopen op dit moment al heel veel online. Ongeveer 10 procent van de totale verkoop in de mode industrie vindt online plaats, ook al is dit afhankelijk van welke data men bekijkt. In vergelijking tot boeken en tickets staan we nog in de kinderschoenen. Daarom ben ik er van overtuigd dat de mode industrie zich nog veel verder kan ontwikkelen, maar natuurlijk zit men offline ook niet stil. Ik geloof in het verbinden van online met offline. Daarom zullen we in de komende maanden een coupon project starten.

Hoe gaat dat er precies uitzien?

Onze app is ongeveer 1,5 miljoen keer gedownload. Via een GPS koppeling adverteert de app met een coupon, zodra een winkel van het betreffende merk in de buurt is. Zo zorgen we voor meer in-store bezoeken.

Naast mode heeft Stylefruits ook een meubel rubriek. Hoe lopen meubels op het Social Shopping Platform?

De meubel industrie loopt, in vergelijking tot mode, ongeveer vier á vijf jaar achter op e-commerce gebied, maar we zien dat ook deze industrie langzaam groeit. We hebben vastgesteld dat er veel overeenkomsten tussen de doelgroepen zijn. Meubels worden vaak door vrouwen gekocht of uitgezocht. Accessoires werken al heel goed, maar bij grotere meubels werkt het anders. Er wordt dan veel meer vooraf online onderzoek gedaan. Niemand bestelt drie banken om te kijken welke beter past. Vooral op dit gebied is de versmelting van online en offline heel erg belangrijk en veelbelovend. De meubelproducenten werken hier aan.

Social Shopping Stylefruits: 'Vrouwen helpen vrouwen'Jullie zijn ondertussen in meerdere landen actief. Welke verschillen zijn vastgesteld?

We zijn in Duitsland begonnen, maar hebben ongeveer drie jaar geleden naar de UK, Frankrijk, Polen en Nederland uitgebreid. Bij Frankrijk en Nederland werkt het ongeveer hetzelfde als in Duitsland. De UK, aan de andere kant, is heel anders. Mainstream mode moet daar altijd heel betaalbaar zijn, maar is wel veel extremer.

Nog andere landen op het oog?

Spanje, Italië en de Scandinavische landen zijn ook heel interessant. We zullen zeker nog verder uitbreiden, maar op het moment heeft de uitbreiding tot mobile company prioriteit.

Niet bang dat merken het Stylefruits business model kopiëren naar hun eigen website?

Nee. Bij degenen die dit tot nu toe geprobeerd hebben is het niet gelukt. Ik vergelijk het met een reisportaal. De vraag is, wie geloof je? Diegene die de reis aanbiedt, of de gebruikers die de reis beoordelen? Wij verkopen niet, we bieden slechts een neutraal beoordelingsplatform.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN