Specsavers roept Janna van Vugt uit tot Dutch Design Talent 2015
bezig met laden...
Wanneer wordt gedacht aan modeaccessoires, denken veel mensen niet onmiddellijk aan brillen. Ook de jonge ontwerpers Janna van Vugt, Sonny Roffel, Bastian Visch en Joelle Boers hadden zich hier tot een aantal maanden geleden nog nooit mee beziggehouden. Dit hield hen echter niet tegen volmondig ´ja´ te zeggen tegen de vraag van Specsavers of zij twee monturen voor de optiekketen wilden ontwerpen. Truus en Riet Spijkers en Francisco van Benthum ontfermden zich tijdens de wedstrijd over de ontwerpers. Van Vugt, Roffel, Visch en Boers creërden inspiratiecollage´s waarop zij hun ontwerpen baseerden, en op de website van Specsavers konden klanten drie weken lang stemmen op hun favoriet.
In een zijstraat van de Amsterdamse Lijnbaansgracht kwamen ontwerpers en begeleiders gisteren samen om het eindresultaat van de samenwerkingen te onthullen, en erachter te komen welke ontwerper zou worden uitgeroepen tot Dutch Design Talent 2015. De monturen die de ontwerpers lieten zien, waren allemaal heel erg verschillend. Zo waren de zwart-witte monturen van Boers geïnspireerd op het patroon van de Goliath kever en de transparantie van kwarts, terwijl Visch juist twee hele kleurrijke brillen liet zien. Roffel´s monturen bevatten verschillende tinten groen, en Van Vugt bracht met haar brillen verschillende prints samen met goud en lichtroze. Nadat alle uitgebrachte stemmen waren geteld, werd Van Vugt uitgeroepen tot Dutch Design Talent 2015. Haar hoornen montuur ´Pop Pastel´ bleek de publieksfavoriet te zijn. De ontwerpster, die in 2011 afstudeerde van de opleiding Mode & Textiel aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, liep onder andere stage bij Spijkers & Spijkers en A.F. Vandevorst. Sinds januari 2015 is ze werkzaam als ontwerpster op de vrouwenafdeling bij We Fashion.
FashionUnited was bij de prijsuitreiking van de Dutch Design Talent wedstrijd en sprak de uitgelaten winnares.
Gefeliciteerd met de titel Dutch Design Talent 2015. Wat betekent deze overwinning voor jou?
“Ik ben echt superblij. Natuurlijk gun je het de anderen ook heel erg, want Bas is bijvoorbeeld een goede vriend van me. Maar ik ben ook heel erg trots en voel me op dit moment euforisch. Tijdens deze wedstrijd heb ik samengewerkt met echte vakmensen, en dat zij je ontwerpen goed vinden is ook een heel erg groot compliment.”
Welke doelgroep spreken de monturen die jij hebt ontworpen vooral aan?
“Ik denk dat ´Pastel Pop´ vooral zal worden gedragen door vrouwen die houden van prints en kleur. Dat is toch een montuur dat past bij een uitgesproken kledingstijl. ´Matt & marble´ is juist heel ingetogen dankzij de lichte marmerprint. Dit ontwerp past denk ik heel goed bij verfijnde vrouwen.”
Wat is volgens jou belangrijk aan een bril?
“Ik ben zelf geen brildrager en had hiervoor nog nooit een bril ontworpen, maar toch had ik een heel duidelijk idee over wat ik wilde. Voor het montuur moesten we kiezen uit bestaande monturen van Specsavers, dus daar konden we niets aan veranderen. Wat betreft het ontwerp wilde ik in ieder geval dat het heel erg vrouwelijk en verfijnd zou worden. Bij het ontwerpen van kleding laat ik me altijd inspireren door de natuur en architectuur, en dat zijn ook de dingen waar ik me door heb laten leiden bij het ontwerpen van deze monturen. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het gebruik van de marmerprint.”
Waarom denk je dat jij werd uitgekozen om aan deze wedstrijd mee te doen?
“Het was echt heel erg leuk om benaderd te worden, en eigenlijk had ik aanvankelijk geen idee waarom ze mij hadden gekozen. Ik kende Riet en Truus Spijkers al wel: ik heb namelijk in 2008 een halfjaar stage gelopen bij Spijkers & Spijkers. Specsavers heeft voor deze competitie een lijst met namen aan hen voorgelegd, en zij mochten uiteindelijk twee ontwerpers kiezen om mee samen te werken. Waarschijnlijk heeft mijn afstudeercollectie indruk gemaakt.”
Kreeg je van Specsavers veel vrijheid tijdens het ontwerpen van de monturen?
“In het ontwerpproces zeker: Specsavers heeft ons daarin helemaal vrij gelaten, waardoor we eigenlijk nergens rekening mee hoefden te houden. Dat vond ik zelf heel erg prettig, want dan ga je met een heel ontspannen gevoel het ontwerpproces in. Op het gebied van productie waren er wel wat restricties. Zo wilde ik eigenlijk extra lagen toevoegen aan het montuur om de vorm van de bril te veranderen, maar dat bleek helaas niet mogelijk te zijn. Waarschijnlijk heeft dat deels te maken met de beschikbare tijd, en ik denk dat Specsavers ook vanuit commercieel oogpunt geen hele extreme monturen wilde krijgen. Draagbare ontwerpen passen uiteindelijk ook het beste bij mij. Ook wanneer ik kleding ontwerp, doe ik dat natuurlijk wel omdat ik hoop dat mensen het gaan dragen. En het is natuurlijk het makkelijkst om op die manier je geld te verdienen.”
Hoeveel tijd heeft het ontwerpproces ongeveer in beslag genomen?
“Bastian, Sonny, Joelle en ik kregen in februari te horen dat we waren geselecteerd om mee te doen aan deze wedstrijd. We kregen toen ongeveer een maand de tijd voor het ontwerpen van twee monturen. Omdat ik overdag werkzaam ben als ontwerpster bij We, heb ik alles in de avonduren en weekenden gedaan. Ik heb veel aandacht besteed aan details en ben zo tot deze monturen gekomen.”
Truus en Riet Spijkers hebben je tijdens de wedstrijd begeleidt. Wat zijn de belangrijkste dingen die zij je hebben meegegeven?
“Ze hebben me vooral veel geleerd over het maken van keuzes bij het ontwerpen van een bril. Ik had namelijk eerst nog twee andere ontwerpen gemaakt, en op aanraden van Truus en Riet heb ik uiteindelijk voor deze twee ontwerpen gekozen. Ze letten allebei heel erg op details, en ze hebben altijd benadrukt dat een bril vooral draagbaar moet zijn. Mijn twee andere ontwerpen waren iets extremer dan de monturen die ik uiteindelijk heb ingestuurd. Ik had daarbij namelijk ook nog streepjes gebruikt bovenop de hoornen print.”
Wat betekent de titel Dutch Design Talent voor de carrière van een startende ontwerpster?
“Als jonge ontwerper is het heel belangrijk om naam te maken, en dit soort projecten geven je daar de kans voor. Daarnaast vind ik het heel interessant om verschillende dingen uit te proberen. Dankzij deze wedstrijd heb ik toch weer een mooie ervaring opgedaan. Of die ervaring in de toekomst nog van pas zal komen? Wie weet.”
Wat heeft deze wedstrijd je, behalve de titel Dutch Design Talent 2015, opgeleverd?
“Naast de titel Dutch Design Talent heb ik 1.000 euro aan prijzengeld ontvangen. Eerlijk gezegd heb ik nog helemaal niet nagedacht over wat ik daarmee wil gaan doen, van tevoren dacht ik vooral: ´we zien wel´.”
Nu de wedstrijd achter de rug is, heb je weer wat meer vrije tijd. Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst?
“In het dagelijks leven werk ik bij als ontwerpster op de afdeling womenswear bij We Fashion, en daar blijf ik me op focussen. Ik denk zeker weleens aan het oprichten van een eigen label, maar ik vind het heel belangrijk om daar niet gelijk in te duiken maar juist eerst ervaring op te doen. Toch is het iets dat altijd blijft kriebelen, omdat je met een eigen label natuurlijk volledige vrijheid hebt om te maken wat je echt wilt.”
De brillen zijn vanaf 1 december te koop in alle winkels van Specsavers voor 139 euro per montuur.
Het is de eerste keer dat Specsavers de Dutch Design Talent wedstrijd heeft georganiseerd om jonge ontwerpers een kans te geven een bril te ontwerpen. De modeontwerpers die de deelnemers tijdens het project begeleiden, hebben wel al eerder samengewerkt met Specsavers. De Arnhemse modetweeling Truus en Riet Spijkers ontwierp in 2010 hun eerste brillencollectie voor Specsavers. Ook Francisco van Benthum is niet onbekend met de brillen van Specsavers: hij presenteerde zijn eerste collectie voor de brillenketen in 2012.