• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Status luxeproducten daalt

Status luxeproducten daalt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

In het koopgedrag van de groep consumenten die de meeste luxe producten koopt blijkt de afgelopen jaren een verschuiving te zien te zijn. Dit blijkt uit het `Luxury Market Report 2003` van het Amerikaanse Unity Marketing. Tot 2001 bevonden deze consumenten (ook wel beeldend "de Vlinders" genoemd) zich in een eigen cocon van luxe. Zij kochten dure luxeproducten omdat zij daaraan een zekere status en een imago van succes ontleenden en omdat het kopen zelf bevrediging schonk. Door de verslechterde economie is daar echter verandering in gekomen. De cocoons gingen open en de Vlinders werden geconfronteerd met de harde buitenwereld. Vlinders keren zich nu af van luxe om de luxe. Zij hervinden hun plaats in het sociale, politieke en culturele landschap. Zij willen dat hun leven betekenis krijgt en realiseren zich dat kooplust alleen die niet biedt. Bij het kopen van luxe producten als designkleding en -accessoires, parfum, sieraden, auto`s, keukens en tuinontwerpen worden ze vooral beinvloed door de reputatie van een merk, die van de winkel waar ze meestal slagen en mond-tot-mond reclame. Status en exclusiviteit zijn minder belangrijk geworden. Hoogwaardige dienstverlening en interessante ervaringen nemen de plaats in van luxe aankopen op de verlanglijst van de luxe consument.

Luxe