• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Sterke stijging leerprijs drukt verkoop

Sterke stijging leerprijs drukt verkoop

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De prijzen van schoenen en tassen zijn het afgelopen jaar met ruim 8% gestegen, zo berichtte het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) naar aanleiding vna raporrten van de Branches in Detao 'Schoenen' en 'Lederwaren'. De prijsstijging is te weiten aan het teruglopende leeraanbod als gevolg van dierziektes als mond- en klauwzeer en gekkekoeienziekte. Tevens is de prijs onder druk gezet door de groei van de autoverkopen met leren bekleding. Als daar nog het afnemend consumentenvertrouwen en relatief hoge inflatie bij worden opgeteld heeft dit tot gevolg dat de consumenten in 2001 nauwelijks meer lederwaren -zoals schoenen en tassen- hebben gekocht dan in 2000.

Het belangrijkste verkoopkanaal voor schoenen is de schoenenzaak. In 2000 telde de schoenenbranche 1.464 ondernemingen met in totaal bijna 3.000 winkels. Het marktaandeel van de schoenen-, lederwaren- en reisartikelenwinkels bedraagt 74% van de totale bestedingen aan schoeisel. Met 11% marktaandeel zijn de sportzaken in grootte het tweede verkoopkanaal van schoenen, waarbij dient te worden opgemerkt dat het dragen van sportschoenen buiten de sport om hieraan in belangrijke mate bijdraagt. De overige verkoopkanalen van schoenen zijn de kledingzaken, drogisterijen, ambulante handel, (orthopedische) schoenmakerijen, directe verkoop, verkoop via sportverenigingen, verkoop rechtstreeks vanaf de fabriek of de groothandel, via internet e.d.

De lederwarenbranche telde in 2000 245 ondernemingen met in totaal 351 winkels. Daarmee kan de lederwarenbranche worden getypeerd als een kleine branche binnen de Nederlandse detailhandel. De lederwarenzaken -in combinatie met schoenenzaken- hebben 'slechts' een marktaandeel van 34% in de verkoop van leerproducten. Met een marktaandeel van 25% staan de warenhuizen op de tweede plaats. Tot de overige verkoopkanalen behoren sportartikelenzaken, kledingzaken, supermarkten, de ambulante handel, postorderbedrijven, persoonlijke verkoop, via internet e.d.

Leer