• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Sterke winststijging Escada over H1

Sterke winststijging Escada over H1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Duitse modegroep Escada heeft in de eerste helft van boekjaar 2005/6 een omzetstijging van 6.2 procent naar 332.1 miljoen euro gerealiseerd. De groepsomzet in het tweede kwartaal steeg met 8.5 procent naar 165.4 miljoen euro. De geconsolideerde brutowinst (EBITDA) steeg met 9.8 procent naar 36.9 miljoen euro. De brutowinst voor het merk Escada nam met 16.2 procent toe van 22.8 miljoen euro naar 26.5 miljoen euro. Dochterbedrijf Primera boekte een brutowinst die lager uitkwam dan 12.2 miljoen euro, het resultaat van vorig jaar. Dit was het gevolg van kosten gerelateerd aan de retailuitbreiding en het relatief zeer sterke resultaat dat Primera in de eerste helft van vorig jaar behaalde. De brutowinst van de groep schoot in het tweede kwartaal omhoog met 25.2 procent van 13.1 miljoen euro naar 16.4 miljoen euro. De directie van Escada heeft besloten een aantal maatregelen te nemen ten opzichte van de manier waarop inventarrissen worden gewaardeerd en ten opzichte van uitgestelde buitenlandse belasting. Deze eenmalige maatregelen zullen het beheer van het kapitaal verbeteren en voortaan efficiënter worden uitgevoerd. Van het totale bedrag van 16.3 miljoen euro kan maximaal 10 procent liquide worden gemaakt. Eenmalige kosten meegerekend, boekte de groep in de eerste helft een brutowinst (voor belastingen) van 6.5 miljoen euro. Deze kosten niet meegerekend, steeg de brutowinst met bijna 28 procent naar 18.5 miljoen euro. De directie schat dat de omzetstijging voor het volledige boekjaar 2005/6 tussen de 4 en 7 procent zal liggen, terwijl de brutowinst naar verwachting rond de 10 procent zal zijn. De groepswinst na belastingen zal positief zijn, aldus de directie. ”We zijn tevreden met de operationele resultaten gedurende de eerste zes maanden. Escada blijft groeien en heeft een sterke winststijging weten te behalen”, zei voorzitter Frank Rheinboldt in een verklaring. ”Onze collecties worden nog steeds goed ontvangen, door zowel detaillisten als door onze klanten. Hoewel de maatregelen die we in het tweede kwartaal hebben genomen een kortstondig effect op de winst zullen hebben, benadrukken ze onze toewijding aan de verbetering van de cashflow door onze huidige baten te verminderen. Deze maatregelen zijn een belangrijke basis voor de aanhoudend winstgevende groei van Escada.”

 

ESCADA