• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Stijging online bestedingen

Stijging online bestedingen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Wereldwijd is een sterke toename van de verkoop via internet te constateren. In Nederland is de online verkoop van reizen in het afgelopen half jaar bijna verdubbeld. In de Verenigde Staten - altijd een voorloper op dit gebied - is ook een sterke stijging van de online kledingverkoop geconstateerd.

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters is in de eerste helft 2002 gestegen naar een totale omzet van 445 miljoen euro, een stijging van 86% ten opzichte van een jaar geleden. Opvallend is dat het groeipercentage weer hoger ligt dan een half jaar geleden (78%), dit in tegenstelling tot de reguliere detailhandelsverkopen waar de omzet met 0,4% is gedaald ten opzichte van een jaar geleden. Dat blijkt uit de 'Online Shopping Monitor eerste helft 2002' uitgevoerd door het onderzoeksbureau Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org. De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de 90 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek.

De groei van de online shopping markt wordt veroorzaakt door enerzijds een stijging van de gemiddelde bestedingen en een groei van het aantal kopers naar 2,25 mln online kopers in de eerste helft van 2002 en anderzijds een groei in grote marktsegmenten zoals reizen, kleding en levensmiddelen.

Prijsbewust Met name het aandeel van de groep koopjesjagers is in de afgelopen periode sterk gestegen en bedraagt nu 20% van het totaal aantal kopers. Thuiswinkel.org vertegenwoordigt zo'n 70% van de totale thuiswinkelmarkt in Nederland, zoals: Neckermann, Otto, Shop.nl en Wehkamp, maar ook Airmiles, ANWB, Bart Smit, Bol.com, Boeknet, Dixons, Dynabyte, Eurorelais, ECI, Fox Vakanties, Kijkshop, KLM en Megapool.

Amazon