Het clicks-and-bricks kledingconcept Suitsupply.com is anderhalve maand geleden gestopt met de online verkoop van zijn pakkenassortiment. Dit omdat het overgrote deel van de klanten in de fysieke winkels koopt en omdat Suitsupply volgens haar site meent hen in de winkels beter van dienst te kunnen zijn.

"In de loop der tijd zijn we erachter gekomen dat het niet zo makkelijk is om online pakken te verkopen", aldus financieel directeur Dennis Moolenburgh. Omdat het grootste gedeelte van de klanten in de winkels koopt en omdat is gebleken dat Suitsupply u in de winkels veel beter van dienst kan zijn, is besloten om de online bestelmogelijkheden te stoppen.

De site Suitsupply.com blijft uiteraard wel bestaan. In plaats van een transactie gerichte site zal het bedrijf nu verder investeren in een informatievere site waarop men alles kan vinden over de in de winkels aanwezige collecties. Suitsupply werd in september 1999 gelanceerd als on- en offline verkoopkanaal voor (confectie)pakken, hemden en dassen. Inmiddels telt de keten zes vestigingen in Hoofddorp (nabij Schiphol), Rotterdam, Zwolle, Den Haag, Tilburg en Roermond met in totaal zestig medewerkers.

Dennis Moolenburgh, financieel directeur van Suitsupply: "Het was destijds natuurlijk een hele andere tijd, met zeer rooskleurige vooruitzichten ten aanzien van e-commerce. Maar in de loop der tijd zijn we erachter gekomen dat het niet zo makkelijk is om online pakken te verkopen. Dat luistert letterlijk toch nauw." Met als gevolg een retourstroom aan niet-passende kleding en flinke klantontevredenheid. "Wat dat betreft werkt het precies andersom: mensen komen naar de winkel voor een pak, waarbij ze kunnen worden geadviseerd, en daarnaast kopen ze eventueel een basic hemd of das, terwijl dat in een e-shop uiteindelijk precies andersom werkt ." Moolenburgh vervolgt: "Daarnaast was het een hassle om speciaal voor de site een centrale opslag draaiende te houden en voorraden aan te houden, met een fulltime logistieke medewerker in dienst, en ook nog eens bestellingen binnen drie dagen te moeten afleveren."

Moolenburgh zegt nooit ontevreden te zijn geweest over de site: "Zeker in het begin, toen we nog maar één winkel hadden, heeft de site qua landelijk bereik, als lokker veel voor ons gedaan. Ook de verkoop is almaar blijven groeien, alleen bleef het volume dusdanig achter ten opzichte van de offline afzet, dat we besloten hebben te stoppen. Kortom, in combinatie met de bricks was het een rationele kostenafweging."

Over precieze volumes en kosten kan Moolenburgh geen mededelingen doen - zo is afgesproken met investeerder McGregor. Detail is dat deze via de Online McGregor Shop zelf nog altijd wel online pakken verkoopt.

Algemeen directeur Fokke de Jong van Suitsupply benadrukt dat ook de verkopen van herhalingsaankopen niet meer gaan gebeuren: "Behalve eerdergenoemde bezwaren ten aanzien van de logistiek, komt daar nog eens bij dat onze vervoerder Selectvracht gestopt is met hangende spullen, zoals kleding. Dus om weer een heel nieuw netwerk op te zetten, zou ons zo maar weer een miljoen kunnen kosten. Los daarvan lijkt de mogelijkheid tot herhalingsaankopen aantrekkelijk, maar hoe vaak veranderen mensen niet van postuur, worden dikker of krimpen? Als ze dan iets verkeerd passends kopen, hebben wij het weer gedaan."

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN