• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Terugblik: 13 must-reads van de maand juni

Terugblik: 13 must-reads van de maand juni

Door Joanna Mania

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

FashionUnited heeft dertien lezenswaardige artikelen van de maand juni op een rij gezet.

1. Hacked By Van Slobbe en Van Benthum. Designers revanche

“Creativiteit biedt oplossingen voor veel problemen”, zegt trendanalist Christine Boland. Volgens haar zijn het de creatieve denkers die in schijnbaar uitzichtloze situaties met mogelijkheden komen. “We leven in een turbulente tijd, de wereld staat op z’n kop, juist dan viert creativiteit hoogtij, want in zulke periodes geven fashion en design de richting aan.” Zo bezien is Hacked By, het relatief nieuwe modelabel van de twee gevierde Nederlandse ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum, een product van deze tijd.

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

2. In Beeld: Zo verinternationaliseren de Nederlandse winkelstraten

Tussen 2005 en 2016 is het aantal internationale winkelketens in het Nederlandse straatbeeld verdubbeld. De internationalisering is vooral zichtbaar in de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Dat blijkt uit het jaarlijkse retailrapport van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Bekijk het in de interactieve foto-sliders.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

3. Ontwerpersduo Ravage: Acht zalen vol ‘zin’

Als je geen zin hebt, moet je zin maken. Dat is een van de befaamde uitspraken van Clemens Rameckers (1949) en Arnold van Geuns (1949), beter bekend als het ontwerpersduo Ravage. Museum Arnhem wijdt een grote overzichtstentoonstelling aan de ontwerpers, die in ruim 40 jaar in het vak zitten. Daarmee keren de ontwerpers terug naar de stad Arnhem, waar hun loopbaan ooit begon.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

4. Hudson’s Bay: “Het concept en merkenaanbod passen bij deze tijd”

Hudson’s Bay gaat zich positioneren als upmarket premium contemporary department store. De winkelformule zal ‘de consument verrassen’ en zal heel flexibel worden, om zo te blijven voldoen aan de wens van de klant. Ook heeft het warenhuis een merkportfolio van 500 merken samengesteld, dat bestaat uit Amerikaanse premium merken, Europese merken en (inter)nationale opkomende merken.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

5. MYOMY do goods: ‘Als je geen goede duurzame producten hebt, zal niks veranderen’

”Hoe zou mode eruit zien als we alleen maar duurzaam zouden produceren.” Vanuit dat oogpunt startte Marja Baas tien jaar geleden MYOMY do goods. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een internationaal tassenmerk met het oog op duurzaamheid.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

6. Ontwerpersduo Puck & Hans inspireert nog altijd

De spectaculaire etalages van modeduo Puck Kroon (1941) en Hans Kemmink (1947), beter bekend als Puck & Hans, waren in de jaren ’70, ’80 en ’90 een begrip. In hun boetieks in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam verkochten ze naast hun eigen collectie ook andere merken.

Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal

7. Hoe Europese merken de Amerikaanse markt kunnen veroveren

De Amerikaanse beursonderneming UBM Fashion, die in New York en Las Vegas de beurzen Coterie, Curve, Magic, Project, Stitch, WSA etc. organiseert, wil meer Europese merken over de grote plas zien te krijgen. Daar moet Mirjam Dietz voor gaan zorgen. Zij is uitstekend op de hoogte van de beurzenbranche en was onder andere lange tijd directielid van de Duitse Igedo Company, waar ze zich bezighield met projecten in binnen- en buitenland. We vroegen haar wat haar functie als adviseur precies inhoudt en naar het belang van de modevakbeurs anno 2017.

Lees meer: FashionUnited / Regina Henkel

8. Men at Work: "Ons concept is meer dan een broek afrekenen"

Sinds twee maanden staat Men at Work onder leiding van CEO Annemarie Uleman. Samen met Pauline Barendregt, de creatief directeur, werkt ze aan een ‘nieuw’ Men at Work, dat zich met een nieuw winkelconcept in de markt zet. FashionUnited sprak met haar over het nieuwe concept ‘XL Urban Start Something’, de strategie en de ambities voor de toekomst.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

9. Binnenkijken bij Saks Off 5th Düsseldorf

Het Canadese Hudson’s Bay opende de eerste Europese flagshipstore van Saks Off 5th in Düsseldorf. De winkel is gevestigd in het Carsch-Haus in het centrum van de Duitse stad. Verspreid over 3.500 vierkante meter en vijf verdiepingen biedt de winkel ruim, 700 internationale premium merken aan. FashionUnited was aanwezig tijdens de exclusieve opening. Een interactief beeldverslag.

Lees meer: FashionUnited / Barbara Russ

10. Zalando: “Wij willen de toonaangevende modebestemming in Europa worden”

Naast de uitbreiding in markten en categorieën slaat Zalando een nieuwe weg in. De e-commerce speler gaat B2B-services aanbieden. Dat werd bekendgemaakt tijdens de Zalando PlayDay in Berlijn.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

11. De stijgende populariteit van crowdfunding: “De aandacht van investeerders is goud waard”

Crowdfunding kent de laatste jaren een bliksemsnelle groei. Virtueel met de geldpot rondgaan vanuit één plek maakt het mogelijk om op korte tijd geld bijeen te sprokkelen, marktpotentieel af te toetsen en ambassadeurs voor zich te winnen.

Lees meer: FashionUnited / Christin Ho

12. Belgische American Outfitters wordt kinderlabel AO76

Als familiebedrijf draait American Outfitters al mee sinds de jaren 70 en zopas gaf het nog een nieuwe wending aan z’n succesverhaal, met een nieuwe naam en smallere doelgroep.

Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt

13. Elisa van Joolen verheft kopiëren tot draagbare kunst

Kopiëren heeft in de mode-industrie een negatieve connotatie. Ontwerper en researcher Elisa van Joolen buigt dit gegeven om in iets positiefs en benut de kracht van samenwerken. Deze zomer exposeert en verkoopt ze haar nieuwe serie kledingstukken ‘One-to-one (R. Mariz)’ bij Patta aan de Zeedijk 22 en winkel Zeedijk 60 in Amsterdam. Voor het project sloeg ze de handen ineen met vier Nederlandse streetwear-merken: Patta, Bonne Suits, Ontour en By Parra. Deze vier merken produceren hun kledingstukken in dezelfde fabriek, bij Rui Mariz in Portugal.

Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal

Homepagefoto: van de Amerikaanse beursonderneming UBM Fashion.

Terugblik