• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Textiel kweken met algen of citrusvruchten: vijf winnaars van de H&M Global Change Award benoemd

Textiel kweken met algen of citrusvruchten: vijf winnaars van de H&M Global Change Award benoemd

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Als er één bedrijf is dat veel moeite doet om te laten zien dat duurzaamheid hoog in het vaandel staat, is het wel H&M. Naast het inzamelen van kleding die niet meer wordt gebruikt voor de ‘Close the Loop’ campagne, heeft de Zweede fast fashionketen bijvoorbeeld ook de duurzame Conscious lijn. In augustus werd de Global Change Award gelanceerd: een nieuwe competitie waarbij H&M op zoek ging naar de vijf beste innovatieve, duurzame ideeën. Op 1 februari zijn de winnende ideeën in de mondiale wedstrijd bekendgemaakt. Aankomende week kunnen consumenten stemmen om mee te bepalen hoe het prijzengeld van 1 miljoen euro zal worden verdeeld.

Eerste H&M Global Change Award levert vijf bijzondere duurzame ideeën op: van het groeien van vezels onder water tot een marktplaats voor overtollig textiel

Een van de winnende ideeën is het ontwikkelen van een zogenaamde ‘polyestervreter’. Omdat polyester een materiaal is dat bestaat uit een mix van verschillende synthetische vezels is het moeilijk om de stof te recyclen. Daarom is bedacht om een microbe te ontwikkelen die polyester-resten kan eten en omzetten in nieuw polyester.

Het tweede duurzaamheidsconcept dat door de jury werd gekozen, is het idee waarbij algen worden ingezet voor de productie van textiel. Algen hebben slechts zonlicht en CO2 nodig, waardoor het een hernieuwbare bron is. Volgens dit idee kunnen zeeplanten worden ingezet om een nieuw type materiaal te produceren, waarvan uiteindelijk textiel kan worden gemaakt.

Het derde idee is wat behapbaarder: dat is een plan voor een wereldwijd online marktplaats, waar overtollig textiel wordt verkocht. Elke textielproducent heeft wel eens te maken met materiaal dat uiteindelijk niet meer wordt gebruikt, terwijl dit materiaal voor ontwerpers juist goed van pas zou komen. Door software te ontwikkelen waarin wordt bijgehouden hoeveel materiaal overbodig is geproduceerd, kunnen ontwerpers aan textielfabrikanten worden gekoppeld.

Het vierde idee waarin de jury potentie zag, beschreef het ontwikkelen van een nieuwe technologie waarmee textielafval kan worden omgezet in grondstof om nieuw textiel mee te maken. Door een speciaal ontwikkeld, milieuvriendelijk oplosmiddel in te zetten, is het de bedoeling dat katoenafval gemakkelijk kan worden omgezet in nieuwe vezels.

Tot slot werd ook een initiatief uitgekozen dat is gebaseerd op het creëeren van duurzaam textiel uit de schillen van citrusvruchten. Uit deze schillen kan garen worden geproduceerd waarmee textiel van hoge kwaliteit kan worden gemaakt.

Consumenten bepalen hoeveel prijzengeld elk idee krijgt

”De reacties op de eerste Global Change Award zijn overweldigend,” stelde H&M CEO Karl-Johan Persson. Behalve CEO van het bedrijf dat zijn vader in 1947 oprichtte, is Persson ook lid van de directie van de non-profit organisatie H&M Conscious Foundation. “De winnende innovaties vormen belangrijke bijdragen op weg naar een circulaire mode-industrie. Nu willen we het publiek uitnodigen hun stem te laten horen en te bepalen hoeveel prijzengeld elk idee zou moeten krijgen.”

Op de website van de H&M Conscious Foundation kunnen consumenten van 1 tot 7 februari stemmen op het beste idee. Het idee dat de meeste stemmen krijgt, zal worden beloond met 300.000 euro. Voor de nummer twee is een bedrag van 250.000 euro gereserveerd, en de nummer drie, vier en vijf mogen 150.000 euro in ontvangst nemen. Op 10 februari wordt in Stockholm bekendgemaakt hoe het prijzengeld van 1 miljoen euro uiteindelijk zal worden verdeeld onder de winnaars.

“Alle ideeëen kunnen een grote verandering teweeg brengen

”De Global Change Award beloond hen die out-of-the-box durven te denken en een vooruitstrevende aanpak hebben bedacht om de mode-industrie te verduurzamen en toch producten te maken die aantrekkelijk zijn,” aldus Ellis Rubinstein, CEO van ‘The New York Academy of Sciences’ en een lid van de Global Change Award jury. “Daarom hebben alle vijf de ideeën het potentieel om een grote verandering teweeg te brengen.”

De Global Change Award werd in augustus 2015 in het leven geroepen door de H&M Conscious Foundation. In totaal hebben ruim 2.700 mensen uit 112 landen aan de wedstrijd deelgenomen. De jury van de wedstrijd bestond onder andere uit Michael Braungart (wetenschapper), Rebecca Early (professor in ‘Duurzaam textiel en mode-ontwerpen’ aan de University of the Arts London) en Franca Sozzani (hoofdredactrice Vogue Italia). Alle winnaars zullen worden bijgestaan tijdens het ontwikkelen van hun ideeën dankzij ‘The Innovation Accelerator’. Dit programma is door H&M’s Conscious Foundation opgezet in samenwerking met Accenture en het KTH Royal Institute of Technology in Stockholm.

Lees ook Is H&M echt zo ‘groen’ als het lijkt?

Foto's: H&M Conscious Foundation

H&M
H&M Conscious Foundation