• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Tommy Hilfiger organiseert ‘InstaPit’ tijdens New York Fashion Week

Tommy Hilfiger organiseert ‘InstaPit’ tijdens New York Fashion Week

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De modewereld en Instagram zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden. Modemerken zetten het medium onder meer in om collectie- en campagnebeelden te delen delen of aankopen te stimuleren door foto’s ’shoppable’ te maken. Tommy Hilfiger heeft weer wat nieuws bedacht: het Amerikaanse merk organiseert tijdens New York Fashion Week de eerste InstaPit. Vanuit deze speciale ruimte bij de catwalk kunnen Instagrammers foto’s maken van de show.

Volgens het bedrijf past de InstaPit goed bij de ambitie van het merk om de ervaring van een show demokratischer te maken. Met het vooraan plaatsen van bekende Instagram gebruikers, wil Tommy Hilfiger de show op een vernieuwende manier laten vastleggen. “Elk seizoen gebruiken we digitale technologie om de ervaring van de show op een innovatieve manier voor iedereen beschikbaar te stellen,” stelde Tommy Hilfiger in een persbericht. “Instagram is een geweldige partner van de modewereld en voor de herfst/winter ‘16-’17 collectie zullen we gebruikmaken van de de invloed van het platform met de eerste InstaPit.” Welke Instagrammers zijn uitgenodigd voor de InstaPit heeft Tommy Hilfiger nog niet bekendgemaakt.

Tommy Hilfiger’s Chief Brand and Marketing Officer Avery Baker noemde de InstaPit “een hedendaagse, creatieve en relevante manier om modefotografie te benaderen.”

Het is niet voor het eerst dat het Amerikaanse modemerk inzet op de populariteit en het bereik van social media kanaal Instagram. In 2014 organiseerde het merk een zogenoemde ‘InstaMeet’. Een groep van twintig Instagrammers mocht toen een dag met Hilfiger meelopen om de sfeer die heerste tijdens de show vast te kunnen leggen. Voor de lente 2016 show werd Twitter ingezet tijdens ‘Twitter Halo’. Beroemdheden als Gigi Hadid en Joe Jonas filmden de show toen in 360-graden, waarna het videomateriaal op Twitter werd gedeeld.

Instagram is tegenwoordig meer dan slechts een marketinginstrument voor modemerken. Dit blijkt bijvoorbeeld uit een uitspraak van Proenza Schouler-ontwerpers Lazaro Hernandez en Jack McCollough. Het tweetal zei dat zij er tijdens het ontwerpproces rekening mee houden dat de kleding wel op het Instagram-scherm moet passen.

Tommy Hilfiger eindigde in 2015 op plaats 25 in de lijst van meest populaire modemerken. FashionUnited berekende hiervoor scores gebaseerd op basis van het aantal volgers op sociale media, het aantal gebruikte hashtags en Google Search-resultaten.
Lees ook: Top 10 meest populaire Nederlandse modeblogs

Instagram
New York Fashion Week
Tommy Hilfiger