Top 10 meest populaire modemerken van 2015
bezig met laden...
De Instagram-posts van Victoria Secret, de fanbase van Adidas op Facebook en de Google Search-hits van Zara. Maar welk merk is nu het populairste? Van betaalbare merken tot luxe labels; FashionUnited legde de populairiteit van modemerken onder de loep. FashionUnited presenteert: de Top 10 meest populaire modemerken van 2015.
FashionUnited berekende de scores op basis van de social mediakanalen Instagram, Twitter, Facebook en Pinterest. Niet alleen het aantal volgers, maar ook het aantal gebruikte hashtags en de Google Search-resultaten telde mee in de berekening. De uiteindelijke score is gebaseerd op de kracht van het social mediakanaal, waarbij Instagram en Twitter minder zwaar mee telden dan Facebook volgers, tweets en re-tweets, Instagram-hashtags en Google Search.
1. Nike
Het populairste modemerk op dit moment is het sportmerk Nike. Het
Amerikaanse bedrijf werd in 1964 onder de naam ‘Blue Ribbon
Sports’ opgericht door Bill Bowerman en Phil Knight. Op 30 mei 1971
veranderde de naam in Nike Inc., vernoemd naar de Griekse godin van de
overwinning. Nike domineert al jaren in de mode-industrie met het
ontwerpen, ontwikkelen en vervaardigen van sportschoenen, -kleding en
accessoires. De producten van het merk worden overal ter wereld verkocht.
De hoge score van Nike is te danken aan het grote aantal volgers op social
media. Op Instagram heeft het merk ruim 30 miljoen volgers, op Twitter zijn
dat er meer dan 11 miljoen volgers en op Facebook 75 miljoen volgers.
Opvallend is dat Nike’s score op Instagram-hashtags, ruim 3 keer zo hoog is
dan de nummer 2, Zara, met 37 miljoen tags. Tevens is het merk meer dan 2
miljoen keer is gere-tweet, wat bijna 10 keer zoveel is als Zara.
Beeld: Facebook Nike
2. Zara
De Spaanse kledingretailer Zara staat op nummer twee. In 1975 richtte
Amancio Ortega het merk samen met Rosalía Mera op. De eerste winkel werd
gevestigd in Galacia in Spanje. Tegenwoordig is Zara één van de grootste
modebedrijven van de wereld en is het merk uitgebreid met een
Home-collectie. Het bedrijf valt onder moederbedrijf Inditex, waar ook
ketens als Bershka en Pull & Bear onder vallen. Wereldwijd heeft Inditex
meer dan 6.900 winkels. Met bijna 8 miljoen Instagram volgers en bijna 1
miljoen volgers op Twitter doet Zara het op social media slechter dan H&M,
nummer 3 in de lijst. Het Spaanse modemerk heeft toch een tweede plaats
kunnen behalen door de grote hoeveelheid Google Search-resultaten; er meer
dan 160 miljoen keer gezocht naar Zara, dat is 5 miljoen keer vaker dan er
naar H&M werd gezocht.
Beeld: Facebook Zara
3. H&M
De nummer 3 in de lijst van populairste modemerken op dit moment is H&M.
Het bedrijf van Zweedse afkomst opende haar eerste winkel in Västerås en is
inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 6 verschillende merken en 3.900
winkels wereldwijd. Het designteam van H&M creëert duurzame mode met een
betaalbare prijs en voor een brede doelgroep, en werkt regelmatig samen met
high-end designers. Het bedrijf heeft haar derde positie te danken
aan haar Pinterest volgers, dat zijn er namelijk 181.000 volgers. Dat is
meer dan 5 keer zo veel dan Adidas. Al doet H&M het minder goed op social
media dan de nummer 4; het aantal searches van H&M ligt met 154
miljoen ruim 2 keer hoger dan die van Adidas.
Beeld: Facebook H&M
4. Adidas
Het Duitse sportmerk Adidas staat op de vierde plaats. Het merk werd
opgericht door de Adolf (Adi) Dassler. In 1920 begon hij samen met zijn
broer Rudolf met het produceren van schoenen, maar inmiddels is Adidas een
wereldwijd sportmerk met kleding, schoenen en accessoires. Adidas is
onderdeel van de Adidas Group, die ook het merk Reebok bezit. Adidas wordt
wereldwijd verkocht in eigen winkels, maar wordt ook verkocht in
sportzaken. Hoewel Victoria’s Secret (nummer 5) een stuk groter is op
andere social mediakanalen, doet Adidas het beter op Facebook. Het merk
heeft, met ruim 80 miljoen volgers, veruit de meeste Facebook-volgers;
bijna 2 keer zoveel als Victoria’s Secret. Daarnaast wordt Adidas meer dan
6 keer zo vaak gebruikt als hashtag op Instagram dan Victoria’s Secret.
Beeld: Facebook Adidas
5. Victoria’s Secret
Het Amerikaanse merk Victoria’s Secret werd in 1977 opgericht door Roy
Raymond in San Francisco. In 1982 verkocht Raymond het bedrijf aan The
Limited. De jaarlijkse modeshow van Victoria’s Secret wordt over de
hele wereld uitgezonden en de modellen die de show lopen worden
’Angels’ genoemd. Met ruim 31 miljoen volgers op Instagram scoort
het merk hoger dan nummer 1 Nike, maar het lingeriemerk is op de vijfde
plek beland omdat het minder hoog scoort Instagram-hashtags.
Beeld: Facebook Victoria’s Secret
6. Macy’s
Op de zesde plaats staat de Amerikaanse warenhuisketen Macy’s, die in 1858 werd opgericht. In de Verenigde Staten heeft Macy’s ongeveer 900 winkels. Het bedrijf gebruikt de naam Macy’s, maar heeft ook warenhuizen en websites onder de namen Bloomingdale’s en Bluemercury. Op social media scoort Macy’s een stuk lager dan voorgaande merken. Het warenhuis heeft maar 460.000 volgers op Instagram, dat is bijna 20 keer zo weinig als Forever 21. Op Google Searches scoort het warenhuis wel hoog. Er is ruim 112 miljoen keer gezocht op Macy’s, tegenover 88 miljoen Google Searches van Forever 21.
Beeld: Facebook Macy’s
7. Forever 21
De Amerikaanse kledingketen Forever 21 is momenteel een van de meest
bekende fast fashionwinkels, vooral door de goedkope kleding. Het merk werd
opgericht in 1984 en het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Los
Angeles, maar het Europese hoofdkantoor staat in Breda. Daarnaast is ook
het Europese distributie centrum van het merk gelegen in Nederland,
namelijk in Bergen op Zoom. Vandaag de dag heeft de multinational al meer
dan 600 winkels verdeeld over 131 landen. De eerste vestiging van Forever
21 in Nederland werd in 2014 geopend aan het Rokin in Amsterdam. Op Twitter
heeft Forever 21 ruim 2 miljoen volgers, wat 2 keer zoveel is dan Macy’s.
Dat is echter maar 1 miljoen volgers minder dan Michael Kors op nummer 8.
Toch staat Forever 21 een plaats hoger dan Kors, omdat het merk 2 keer
zoveel Google Searches heeft.
Beeld: Facebook Forever 21
8. Michael Kors
Michael Kors is een ontwerper van luxe accessoires en
ready-to-wear kleding. Het gelijknamige bedrijf Micheal Kors werd
in 1981 opgericht. In Nederland zijn er 3 Michael Kors-winkels, wereldwijd
ruim 100 vestigingen. Het merk wordt ook verkocht in ruim 1.200 andere luxe
winkels wereldwijd. Michael Kors heeft de achtste plaats behaald omdat het
merk vaak wordt gere-tweet, ruim 600.000 keer en een veelgebruike
Instagram-hashtag is, meer dan 16 miljoen. Dat is ruim 3 keer zoveel als
Mango, de nummer 9 van deze lijst.
Beeld: Facebook Michael Kors
9. Mango
Op nummer 9 staat nog een Spaanse retailer; Mango. Het merk werd opgericht
door de broers Isac en Nahman Andic en de eerste winkel werd in 1984
geopend op de Paseo de Garcia in Barcelona. In 1995 ontstond de website van
Mango en 5 jaar later opende het merk haar eerste online winkel. Mango
verkoopt heren, dames en kinderkleding, schoenen en accessoires en heeft
bijna 2.000 winkels in 104 landen, waarvan er 1.200 fillialen in Europa
gevestigd zijn. Mango staat op de negende plaats, één plek onder Michael
Kors, omdat het merk het minder goed doet op social media. In 2015 is er
wel veel gezocht naar het merk; bijna 2 keer zo vaak als nummer 10 Louis
Vuitton.
Beeld: Facebook Mango
10. Louis Vuitton
Het laatste modemerk in de top 10 van populairste modemerken is Louis
Vuitton. Dit Franse merk werd in 1854 opgericht door de gelijknamige
ontwerper. Hij overleed in 1892 en het modebedrijf werd overgedragen aan
zijn zoon Georges. Luxelabel Louis Vuitton heeft inmiddels meer dan 400
fysieke winkels en is te vinden in bijna alle belangrijke modesteden ter
wereld. Op social media doet het merk het heel goed. Louis Vuitton heeft
ruim 2 keer zoveel volgers op Facebook dan het Spaanse Mango, namelijk 18
miljoen. Daarnaast wordt Louis Vuitton ook 19 miljoen keer in
Instagram-hashtags genoemd, dat is 4 keer zoveel dan Mango.
Beeld: Facebook Louis Vuitton
Lees ook: Top 10 meest populaire Nederlandse modeblogs. Of bekijk de interactieve grafieken.