• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Unieke borduur-technologie PRET™ verkrijgt wereldwijd patent en komt naar Europa

Unieke borduur-technologie PRET™ verkrijgt wereldwijd patent en komt naar Europa

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

PRET™

"Photo Real Embroidery Technology"

GLOBAL PATENT PROTECTED

Drie jaar van intensief onderzoek doen en testen uitvoeren hebben eindelijk hun vruchten afgeworpen. Een Indiaas bedrijf, gespecialiseerd in digitale innovaties, heeft wereldwijd patent verkregen op een door hun ontwikkelde digital embroidery technology .Deze technologie genaamd PRET™ (Photo Real Embroidery Technology) maakt het mogelijk om een borduur uitzonderlijk scherp, gedetailleerd en enorm kleurrijk te krijgen, en tevens direct op het doek.

Eerder hebben sommige merken pogingen gedaan een soortgelijke embroidery te maken, door eerst een sublimatieprint te drukken en daaroverheen te borduren. Dat is echter niet te vergelijken met deze techniek. PRET™ heeft niets te maken met sublimatieprint: het komt er helemaal niet aan te pas. (Uit sommige reacties is gebleken dat men denkt dat er eerst geprint wordt.) Echte kenners hoeven maar een blik op de borduur te werpen om te zien dat deze technologie totaal anders en daarmee erg speciaal is. PRET™ loopt daarmee jaren vooruit op de ontwikkeling in de digitale borduurtechniek.

PRET™ is de enige digitale unit ter wereld waarmee men ieder gewenst design in alle denkbare kleuren op deze manier op een kledingstuk kan borduren. De technologie is a toegepast op shirts, singlets, broeken van diverse grondmaterialen en mixed fabrics. Maar ook op bijvoorbeeld badges en tassen.

Succesvolle lancering in de VS

Het product is bovendien niet seizoensgebonden. Voor de wintercollectie is PRET in te zetten voor het borduren op zwaardere materialen. Denk aan sweats, joggingbroeken, cotton fleece en velours. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wereldwijd zijn slechts twee kledingfabrieken die PRET™ garments mogen produceren. De maximale capaciteit bedraagt 400.000 tot 600.000 stuks per maand. Beide fabrieken bevinden zich in India.

PRET™ werd ongeveer acht maanden geleden als eerste gelanceerd op de Amerikaanse markt. Geja Bronkhorst is eigenaar en oprichter van P.H.M. Fashion & Lifestyle Innovations, het agentschap dat het alleenrecht heeft om PRET™ in Europa op de markt te brengen. Over de lancering in de Verenigde Staten verklaart Bronkhorst: “De reacties daar zijn nog steeds verbluffend. Grote ketens als Walmart en Target blijven massaal verkopen, ook omdat continu met nieuwe grondmaterialen wordt getest. De aanvragen zijn enorm.” De eigenaar van PRET™ is iemand die altijd naar perfectie streeft en hij zal zeker blijven testen en ontwikkelen om (nog) mooiere en betere combinaties van materialen, designs en kleuren mogelijk te maken.

Tijd voor de Europese markt

Na de Verenigde Staten wil de ontwikkelaar met PRET™ nu ook de Europese markt gaan veroveren. P.H.M. Fashion & Lifestyle is daarom onlangs benaderd als agent met het alleenrecht dit te mogen aanbieden binnen de Europese markt. "Ik ben benaderd door een goede vriend en zakenpartner van de patenthouder. Deze persoon is woonachtig in Londen en had de opdracht een agent voor Europa te zoeken”, vertelt Bronkhorst. “Hij had al wat mensen gesproken. Toch moest hij de juiste persoon nog tegenkomen. Hij zei me dat mijn LinkedIn profiel hem erg had aangesproken. Binnen een week zat ik in London en was het geregeld.”

Bronkhorst, die inmiddels ruim twintig jaar ervaring in alle facetten van de textielimport op haar naam heeft staan, ziet de toekomst positief en zonnig in. “Het is tijd voor progressie in de Europese modesector”, vindt ze. “Technieken als sublimatie prints en reversible sequins richten zich voornamelijk op kinderen en begonnen als een hype, maar dat kent men nu allemaal al wel.” Volgens Bronkhorst zijn consumenten toe aan iets totaal nieuws , een andere trend. “Zo ervaar ik dat zelf ook als ik in de winkelstraat loop. Op wat uitzonderingen na, zie je overal hetzelfde beeld. En dat is zonde”, aldus Bronkhorst “Mijn agentschap heeft ook als doel om hierin verandering te brengen met haar collecties. Ik ben constant op zoek naar verschil, ideeën aan bedenken en realiseren. Als ik de menigte zou volgen, zou ik nooit als ondernemer kunnen overleven in de modewereld”, verklaart ze. “Daarom wil ik verschil maken ten opzichte van anderen. Dat gaat niet alleen om de collectie die je te bieden hebt, je moet meer kunnen toevoegen dan dat. Ook je houding, kennis, normen en waarden, je extra service en performance, communicatie, de juiste connecties en een creatief denkvermogen spelen hierin een grote rol.”

Een unieke en vernieuwende technologie

Bronkhorst gelooft sterk dat met PRET™ een revolutie is begonnen. "Een patent verkrijgen op ontwikkelingen binnen de modewereld is zeldzaam. Ieder garment krijgt dan ook een speciaal patent label binnenin.” Dat deze technologie erin is geslaagd gepatenteerd te worden, toont aan dat PRET™ met recht een bijzondere innovatie genoemd mag worden. Dat maakt het ook lastig om al te veel uit te weiden Bronkhorst: “Ik kan de exacte details niet uitleggen. Vanzelfsprekend houdt de eigenaar van PRET™ dit strikt geheim. Heel vanzelfsprekend en begrijpelijk. Hij heeft er niet voor niets drie jaar aan gewerkt. Na drie jaar erin slagen dit neer te zetten maakt van hem een groot zakenman binnen de ontwikkeling van de digitale textieltechnologie.”

Buiten de volledige bescherming die het patent biedt, zijn in de Verenigde Staten twee advocaten ingeschakeld. “Zij zullen streng gaan controleren op kopieën en zelf look-a-likes”, aldus Bronkhorst. “Met PRET™ is het eeuwige kopiëren niet meer mogelijk en daarmee is het een flinke vooruitgang in de textielhandel.”

Een ander uniek punt aan PRET™, is dat klanten betalen voor de technologie zelf in plaats van het aantal stitches of kleuren. “Bij deze technologie is de prijs van een kleine borduur daarom niet anders dan die voor een full chest borduur”, licht Bronkhorst toe. “Sterker nog, PRET™ komt juist het beste tot zijn recht met grotere borduren waarbij veel verschillende kleuren zijn gebruikt. Vanzelfsprekend is de technology wel wat duurder, maar klanten zijn bereid dit te betalen, om daarmee een uniek product te kunnen leveren. Dat is duidelijk bewezen in de Verenigde Staten.”

Tot slot benoemt Bronkhorst een ander bijzonder aspect: “Er wordt enkel gebruikt gemaakt van gerecyclede borduurgaren. Bovendien is het de eigenaar als eerste ter wereld gelukt om een multikleuren-garen uit een grondvezel te verwerven.

Bronkhorst: “Mensen moeten het simpelweg zelf zien en voelen, om de zachtheid en duurzaamheid te ervaren.” Een laatste punt dat ze belicht, is de brede doelgroep van PRET™. “Ook dit is een grote vooruitgang. Waar de foto- en 3d-prints en reversible sequins vooral toegepast werden in styles voor kinderen, is deze technologie gericht op heren-, dames- en kinderkleding en tassen. In de toekomst kan het wellicht zelfs worden ingezet voor badges op (sport)schoenen. De eigenaar blijft innoveren, dus wie weet wat de toekomst zal brengen. Wat hij ook zal gaan bereiken, met PRET™ : het product ziet er sowieso al uniek uit. Daarom is het tijd om PRET™ op de Europese markt te brengen. We zijn ervan overtuigd dat het ook in Europa tot een groot succes zal gaan leiden.”

Meer weten over de gepatenteerde PRET™-technologie en de vele andere collecties en mogelijkheden?

Neem dan contact op met Geja Bronkhorst van P.H.M. Fashion & Lifestyle Innovations en NG Lifestyle Holding door te mailen naar geja@phm-fashion-lifestyle.com of te bellen naar +31(0) 611804385.

Partner Content