• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Vendit koppelt winkelmanagementsysteem aan webshop

Vendit koppelt winkelmanagementsysteem aan webshop

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De economie trekt aan en het consumentenvertrouwen neemt toe. Hoog tijd voor de retailbranche om alle puntjes op de i te zetten. Het winkelmanagementsysteem VMSII van Vendit en de aanvullende e-commerce module zorgen ervoor dat elk winkelbedrijf op rolletjes loopt. Offline en online.

Fysieke winkels en webshops versterken elkaar. Dat is al jaren bekend. Een succesvolle winkel trekt klanten naar de webshop en een goede webshop trekt klanten naar de winkel. Het is niet voor niets dat grote internet retailers als Bol en Coolblue al in verschillende Nederlandse winkelstraten zijn gesignaleerd. Andersom hebben veruit de meeste ‘traditionele’ retailers de voordelen van een webshop ontdekt.

Toch verkijken een hoop retailers zich op het extra werk dat een webshop met zich meebrengt. Artikelgegevens invoeren, teksten schrijven, productbeelden uploaden, pakketten maken en verzenden, de orders verwerken in het cms-systeem… en dus wéér alles invoeren. Voor je het weet loop je achter de feiten aan. En dan kan het gebeuren dat een klant online een item besteld dat niet meer voorradig is. In de winkel los je dat op met een vriendelijk woord en een kop koffie. Maar een online klant denkt al snel: “Laat maar, ik ga wel naar andere webwinkel.” Weg is de klant. Misschien wel voor altijd.

De schakel

Met de e-commerce module van Vendit behoren dit soort toestanden tot het verleden. Vendit is de specialist in winkelautomatisering en bekend van het winkelsoftwareprogramma VMSII . “De e-commerce module is de schakel tussen point of sale en webshop”, vertelt Vendit-directeur Eric van Jarwaarde. “Dat betekent dat je artikelgegevens maar één keer hoeft in te voeren.”

Van Jarwaarde legt uit hoe het werkt: “In het Point of Sale systeem voer je zaken als artikelomschrijving (merk, type, maat, kleur), prijsinformatie, afbeeldingen, voorraadinformatie en productspecificaties in. Vervolgens kun je voor de webshop additionele informatie invoeren, zoals korte of uitgebreide productinformatie, meer beeldmateriaal en koppelingen naar (Yyoutube) filmpjes. Verder kan de webshop met nog meer sfeer en informatie gevuld worden. Denk aan het opgeven van alternatieve producten (‘andere klanten kochten ook’) of aanvullende producten (‘dit product matcht perfect met deze riem, sjaal, armband…), voorraad informatie (‘nog zoveel op voorraad’) en reviews van klanten.”

“Ook kun je zoekwoorden op productniveau invullen”, vertelt Van Jarwaarde. “Het voordeel hiervan is dat ook alle internetgebruikers die naar een bepaald product of merk zoeken naar je webshop getrokken worden. Dus niet alleen mensen die de webshop al kennen. Goede zoekwoorden trekken nieuwe internetbezoekers aan. Als de webshop bevalt, komen ze terug. En dan is de kans groot dat ze ook de stenen winkel willen bezoeken. ‘Cross channel ondernemen’ noemen we dat. Die optimale wisselwerking is wat je als moderne retailer wilt bereiken.”

Alles automatisch

Het invullen van alle gegevens is best een klus, geeft Van Jarwaarde toe. Maar daarna gaat alles automatisch. Een paar voorbeelden: webshop bestellingen en klantengegevens worden automatisch als order in het point of sale systeem aangemaakt. De voorraadinformatie is dus altijd actueel. De elektronische betaling via de webshop wordt ingeboekt. Pakbonnen, facturen, verzendstickers, alles wordt automatisch afgedrukt en ga zo maar door. Van Jarwaarde: “Alle administratieve en logistieke processen, van zowel de winkel als de webshop, zijn met de e-commerce module volledig op elkaar afgestemd en geautomatiseerd. Dat geldt trouwens ook voor retailers met meerdere filialen of meerdere webshops. Je kunt het zo groot maken als je wilt. Je voert éénmaal de gegevens in en de rest gaat als vanzelf.”

Omdat Vendit een eigen webshop divisie heeft, denkt men vaak dat de VMSII e- commerce module alleen geschikt is voor Vendit-webshops. Dit is niet het geval, benadrukt Van Jarwaarde. “Vrijwel alle webshops die door een professionele webbouwer gemaakt zijn, kunnen op onze e-commerce module worden aangesloten. Retailers die zelf een webshop in elkaar hebben gezet of laten zetten, adviseren we wel om in een nieuwe webshop te investeren. Alleen al vanwege het feit dat een webshop tegenwoordig auto responsive moet zijn. Dat betekent dat de website geschikt is voor zowel pc, smartphone als tablet. Wist je dat tachtig procent van de internetaankopen via de smartphone wordt gedaan? Mensen gaan niet meer achter de pc zitten. Ze zien wat op televisie, lopen langs een winkel en vervolgens kopen ze het via de smartphone. Dat is niet de toekomst. Dat is nu. Daarom zeggen wij ook: de economie trekt aan, optimaliseer je winkel en je webshop nu, dan pluk je daar meteen de vruchten van.”

www.vendit.nl


Partner Content
VENDIT