• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Visual Retailing bij Hunkemöller

Visual Retailing bij Hunkemöller

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Lingerieketen Hunkemöller is overgeschakeld op Visual Retailing. Visual Retailing biedt IT-ondersteuning voor 'visual merchandising'. De software leent zich voor éénduidige presentatie-instructies voor filialen vanuit het hoofdkantoor van een winkelketen. Dit is vooral nuttig voor grote ketenbedrijven die geregeld hun collecties wisselen. Hunkemöller heeft de ambitie om marktleider te worden in Europa. Nu telt het bedrijf 312 winkels in 7 landen, waaronder ruim 200 in de Benelux. Dit aantal zal in de komende jaren flink groeien. "Door deze groei is de noodzaak ontstaan om de structuur van het commerciële proces te professionaliseren. Dit betekent meer differentiatie van collecties, meer landen, meer flexibiliteit, kortere lead time, en dergelijke. Een adequate IT-ondersteuning hoorde daar ook bij. We zochten applicaties die deze behoeften ondersteunden", zegt Ron Hemmer, CFO Hunkemöller. Het Visual Retailing systeem is sinds een paar weken bij Hunkemöller operationeel. "Het resultaat is dat op een efficiënte en effectieve wijze een collectie wordt opgebouwd", stelt Hemmer tevreden vast. "De kracht van dit systeem is dat alles visueel wordt vastgelegd voor verschillende partijen. Omdat alle data in één systeem zitten kan de collectieopbouw worden gevisualiseerd. Met één blik kan worden vastgesteld of de collectie goed is opgebouwd qua prijs, kwaliteit, kleur, etc. Ook kan dit worden vertaald naar de winkels. Is de kleuropbouw goed, is de sfeer juist en gebruiken wij de goede materialen?" Hemmer benadrukt dat Visual Retailing niet gericht is op kostenbesparing. Het levert weliswaar concurrentievoordeel en de potentie van meer omzet op, maar kwaliteitsverbetering van de organisatie en collecties is het belangrijkste doel. Niettemin belooft Visual Retailing een verbetering van de zogenaamde conversieratio. Dat wil zeggen dat meer wordt verkocht als gevolg van een betere collectieopbouw en van presentatie. "Eén procent verbetering van deze ratio levert ons al een interessante margeverhoging op", zegt Hemmer.

Hunkemoller