Wearable tech: huwelijk van mode en techniek steeds verfijnder

Wearable tech, draagbare techniek, is steeds vaker een onderdeel van het modebeeld. Smart watches sieren geregeld de arm, maar het aanbod wearable tech breidt verder uit, bijvoorbeeld met smart jackets In 2020 zou de markt voor draagbare technologie neerkomen op zo’n 34 miljard dollar (31 miljard euro) meldde Forbes. Waar staat de markt nu en hoe heeft het zich ontwikkeld?

De smartwatch was een van de eerste ‘slimme’ stukken in een garderobe. Inmiddels hebben veel merken een dergelijk horloge in hun assortiment. Afgelopen week maakten ook Diesel, Tommy Hilfiger en Hugo Boss bekend een smart watch te lanceren later dit jaar. Waar de items verkocht gaan worden is nog niet bekend. Maar naast horloges verschenen ook armbanden op het toneel, bijvoorbeeld van Rebecca Minkoff. Door middel van Bluetooth is de armband gelinkt aan een iPhone en vibreert wanneer de drager gebeld wordt of een sms ontvangt van een van de 25 geprogrammeerde contacten. “Nu hoef je niet langer schaamteloos je telefoon te checken tijdens een etentje of vergaderingen (om te kijken of je niks gemist hebt, red.),” aldus de productomschrijving van de inmiddels uitverkochte armband van 117 euro.

Wearable tech: huwelijk van mode en techniek steeds verfijnder

Mobiele apparaten besturen met een denim jack

Ook Paul Dillinger, hoofd van productinnovatie bij Levi’s, noemt tegenover Business of Fashion het continu checken van een telefoon als een van de redenen voor het ontwikkelen van het ‘connected jack’. Het jack van 350 dollar (322 euro) staat in contact met de drager door middel van een stuk stof op de linkermouw. Dankzij de ‘jacquard tag’ is het mogelijk om een reis te plannen, een nummer op pauze te zetten, het weer te bekijken en natuurlijk meldingen te krijgen van bijvoorbeeld een inkomende oproep.

Nog voordat de jas van Levi’s en Google in de winkel ligt, won het al een prijs. De Commuter Trucker Jacket, die zorgt dat de drager in verbinding staat met zijn Android telefoon, won de Grand Prix voor productontwerp tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity. In september dit jaar, door een half jaar uitloop, wordt het jack in de winkels van het merk verwacht.

Wearable tech: huwelijk van mode en techniek steeds verfijnder

Techniek om meer in het moment te leven

Waar het doorkrijgen van belangrijke meldingen nog voorop staat bij de meeste wearable tech, geeft de Nederlandse ontwerper Pauline van Dongen het een andere insteek. Haar Intelligent Denim Jacket is vooral bedoeld ‘om de drager meer in het nu te laten leven’, aldus het persbericht. Al langere tijd ontwikkelt ze samen met ItalDenim draagbare techniek onder het Issho-project. In het jack zijn verschillende sensoren verweven die reageren op aanraking. Deze sensoren zetten vervolgens de aanraking om in subtiele strelingen over de rug. Dit zou de drager bewuster te maken van het hier en nu.

Maar draagbare techniek is geen nieuwe wereld voor Van Dongen. In 2013 kwam ze al in het nieuws met Wearable Solar, jurken die door middel van zonnepanelen een telefoon op kunnen laden. Samen met Iris van Herpen, Anouk Wipprecht en Borre Akkersdijk is ze een van de bekende Nederlandse fashion tech ontwerpers. Van Dongen noemt in een interview met Vrij Nederland dat niet alleen de technische kant, maar ook de esthetische kant van wearable tech een grotere rol gaat spelen. “Als wearable technology een kans wil hebben, dan moet het esthetisch zijn, want dat is wat mensen zoeken.”

Esthetiek belangrijk voor wearable tech markt

Esthetiek wordt al meer en meer geïntegreerd in de ontwerpen. Waar denim nog de makkelijkste stof blijkt om mee te werken, zie je ook stof die van kleur verandert onder invloed van de drager. Bijvoorbeeld bij het merk The Unseen, dat een accessoires-lijn ontwikkelde voor warenhuis Selfridges in 2015 die reageerde op luchtdruk, lichaamstemperatuur en aanraking. De verschillende items uit de lijn konden van kleur veranderen binnen een scala van zwart tot rood en groen tot blauw.

Maar hoe goed gaat de wearable tech het doen bij de consument? Om de voorspelling voor 2020 te behalen moet er tussen 2015 en 2020 een groei van 10 procent plaatsvinden. Google Glass was geen succes, maar gaat de samenwerking van Levi’s en Google dat wel zijn? In september weten we het.

Beeld: Google, Pauline van Dongen, The Unseen Website

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN